Mijn vriend is Nederlands Hervormd, maar ik geloof niet. We gaan onze dochter wel opvoeden met het geloof, en ik heb zoiets van baad het niet, dan schaad het niet. Hij heeft al drie kids uit een eerdere relatie, en zijn ex-vrouw heeft destijds het volgende gebedje voor hun kinderen zelf bedacht: Lieve here Jezus, zo bidden wij zegen dit eten / bedankt voor het eten (voor / na) en blijf ons nabij Prima gebedje voor dat gezin, hij heeft het alle jaren ook met zijn kinderen gedaan voor en na het eten bij ons thuis, omdat ze dat bij hun moeder ook deden. Zijn kids zijn nu 11 (tweeling) en 13, en ze stappen over op het "onze Vader". Daar zijn ze nu groot genoeg voor en doen ze op school ook. Nu wil mn vriend spelenderwijs beginnen met onze dochter te bidden. Ik heb al aangegeven dat dat prima is, maar dan wel met een ander gebedje, iets van "ons"... Maar omdat hij nog niks heeft, en ook nog niet mee bezig is geweest, gaat hij nu het gebedje van zn ex daar voor gebruiken.... Ben ik nou zo pietluttig dat ik me daar aan stoor?? Even voor de duidelijkheid, als mn vriend er niet is ga ik dus ook "bidden" met mn dochter, want ik heb hem beloofd hem hierin te steunen anders wordt het verwarrend voor onze meid. Heeft iemand nog leuke ideeen voor andere gebedjes?? Vind het stom dat ik er naar op zoek "moet" maar ik vind dat andere gebedje gewoon niet leuk voor ons gezinnetje....
Zou dat niet te lang / te serieus zijn? We willen haar op een kinderlijke manier kennis laten maken met het geloof. Van huis uit ben ik geen standaard gebed gewend. Wij deden onze ogen dicht en luisterden naar wat mijn vader zei, dat was elke dag anders en hij bidde ook voor bepaalde personen in het bijzonder als er wat was gebeurd ofzo. Dat vind ik erg mooi maar mn vriend heeft het niet zo in zich. Ik heb er zelf niks mee om dan zelf dat te gaan doen, want ik geloof er niet in.... Ik zie ook aan zijn kinderen vooral de laatste jaren dat ze hun gebedje gedachteloos opdreunen, maar in hun hoofd met andere dingen bezig zijn. Persoonlijk vind ik daar dus niks aan, en om nou nog jaar in jaar uit weer datzelfde gebedje ook gedachteloos uit mn dochters mond te moeten horen komen.... pffff
Eh gewoon het Here zegen het eten en drinken amen? En anders even googlen: Gebedjes voor kinderen. kindergebeden
Ik houd er persoonlijk helemaal niet van.... maar ik vind het van zijn ex een prima gebedje.... lekker kort en niet te zwaar beladen. Plus jullie kindje kan dat dan delen met zijn halfbroertje/-zusjes, voor hen is het ook herkenbaar. Het wordt dan een soort van iets van hen samen, later nostalgie, iets dat de kinderen onderling bindt. Dat vind ik veel belangrijker dan hoe zo'n gebed moet gaan.
Dit inderdaad. Het is een prima gebedje, en juist het feit dat het dan voor alle kinderen hetzelfde is, vind ik wel zwaar wegen.
ja zo kun je het ook zien... maar voor mij voelt het meer als iets wat dat hele gezin (mijn vriend, zijn ex, en hun kinderen) nog bind. Zij heeft het bedacht voor haar eigen kinderen. Ik wil graag iets anders voor ons gezin... Of mag ik dat eigenlijk niet willen omdat ik zelf niet eens geloof? Vind het echt niet leuk om haar gebed aan mijn tafel te horen, maar omwille van mijn vriends kinderen heb ik het maar geaccepteerd jaar in jaar uit. Als het nou iets was wat zij niet zelf had bedacht maar gewoon algemeen gebruikt wordt vond ik het al veel normaler denk ik. Zij heeft dingen naar mn hoofd geslingerd de afgelopen jaren wat me echt heeft gekwetst en ik mag haar gewoon niet. En bij elk "ding" van haar gaan me de nekharen overeind staan... De communicatie verloopt nu zeer zakelijk dus De kids van mn vriend heb ik wel heel erg graag hoor, laat ik daar duidelijk in zijn, ze horen er helemaal bij, maar gezien hun leeftijd is het toch ook te snappen dat we bij ons thuis een ander gebedje aan tafel hebben?
Gewoon even googlen Je hebt ook leuke liedjes voor/na het eten Bijv. van Elly en Rikkert DankU wel, Dank U wel, Voor dit eten op mijn bord. Wilt U zorgen, Nu en morgen, Dat ik daarvan groter word.
Je kunt toch gewoon een bestaand kort gebed gebruiken? Dan hoeven ze later niet meer om te schakelen. Wij zeggen ook 'bismillahirrahmanirrahim' voor het eten en 'elhamdullilah' na het eten, en daardoor kan onze oudste dat nu ook al prima zeggen. Dat is alleen maar handig, dan hoeft ze het straks niet meer te leren.
Ik weet niet of die kleintjes "zegenen" weten te kennen/herkennen. Zo moesten de kinderen van ex-zwager/schoonzus zeggen: Heere zegen dit eten "uit genade" Amen. Dat "uit genade" snappen ze niet. Dat snapt een volwassenen soms nog niet eens @TS; als de kinderen bij hun moeder zijn, zeggen ze dan hetzelfde? Dan zou ik ook gewoon hetzelfde aanhouden, dat is niet verwarrend. Dat hun dat ooit samen hebben bedacht voor hun kinderen is natuurlijk logisch vanwege het geloof. Ik zou mij er niet aan storen denk ik....
Ben zelf ook niet gelovig maar dit gebedje gebruik ik op mijn werk. Is echt voor jonge kinderen. Vind het wel schattig.. Elke keer als ik mijn handen vouw Zeggen mijn vingers dag tegen elkaar En zeg ik: Dag God Dank u voor het eten. Amen
Het is een variatie op een bestaand lied inderdaad. Wellicht iets aangepast door de ex van je vriend.
Wij deden altijd: Here Jezus, zegen deze spijs, amen Alhoewel ik zelf gelovig ben opgebouwd, geloof ik zelf niet meer dus voed ik mijn kinderen ook niet christelijk op.
Hier: Heere zegen deze spijze, om Jezus wil Amen Heere dank U voor deze spijze, Amen. @Kwebbel, nee kids snappen niet alles en inderdaad ikzelf ook niet Maar daarom niet doen is niet goed, je begint toch ook met voorlezen, ze moeten alles toch 1 keer voor t eerst horen/leren. Je zult versteld staan wat mijn bijna 4 jarige dochter allemaal uit de bijbel weet, kinderen pikken heel veel op.
Die van Elly en Rikkert is inderdaad leuk! Heb even gezocht en hier is een klein stukje te horen: CLC | Groter groeien - Elly en Rikkert | 8711539064839
Hier: Here, zegen dit eten om Jezus wil, amen. En: Here, dank U voor dit eten om Jezus wil, amen. Verder bidden we regelmatig het 'Onze Vader' of zingen 'hoger dan de blauwe luchten'. Dat laatste kent ze nu ook zelf helemaal.