Hoi, Ik heb een vraagje. Ik ben nu waarschijnlijk zo'n 5 weken zwanger en over twee weken gaan we op vakantie naar Turkije. Nu heb ik ergens gelezen dat vliegen in het eerste trimester van de zwangerschap de kans op een miskraam kan vergroten. Weten jullie of dit inderdaad het geval is? Groetjes, Lieverd
ik heb zelf gevlogen toen ik pril zwanger was( 5 weken) ook toevallig naar turkije...ik ben nog steeds zwanger... verder weet ik niks over dat je neit mag vliegen in het eerste trimester, ik weet wel dat je in het laatste trimester niet mag vliegen...
Sluit mij aan bij Saraah. volgens mij mag je in laatste trimester niet vliegen. Maar heb ook wel gehoord dat het nog per maatschappij verschilt..
Ik heb zelf een vraag over mijn vakantie bij de verloskundige op dit forum neergelegd. In het antwoord dat zij gaf had ze het erover dat je er rekening mee moet houden dat je tijdens het vliegen af en toe je benen strekt ivm verhoogde kans op trombose. Verder werd het niet afgeraden. Dit wist ik ook wel al. Het kan dus geen kwaad. Geloof me....ik heb zelf 2 miskramen gehad en zou echt absoluut het risico niet lopen dat ik door het vliegen weer een miskraam zou krijgen. Je kunt dus met een gerust hart gaan vliegen. Een hele fijne vakantie, en zoals Mirjam (VK) het zei: "geniet ervan want het is waarschijnlijk jullie laatste vakantie met z'n tweetjes"
Ik ben op vakantie naar Egypte gegaan toen ik 7 weken zwanger was. Niets aan de hand, ik heb ook nooit gehoord dat je in de 1e weken niet mag vliegen??
Geweldig meiden!! Bedankt voor jullie reacties! Het stond een boek over zwangerschap dat ik gisteren heb gekocht. Ik schrok daar een beetje van. Morgen ga ik voor de zekerheid nog even de vk bellen, maar ik denk dat we gewoon gaan hoor! Gr. Lieverd
Hebben jullie trouwens in Turkije en Egypte nog gelet op hetgeen jullie aten? Hebben jullie wel salades e.d. gegeten? Ik hoop dat jullie mij nog een keertje kunnen helpen?
Ik zou oppassen met salades en andere rauwkost in verband met toxoplasmose. Erg lastig want dat is juist zo lekker als het warm is, maar ja... Je weet nooit zeker of het goed is schoongemaakt. Verder erop letten dat vlees goed doorbakken is enzo. Vraag dat anders ook even na als je toch je verloskundige belt. Zij kan je, als het goed is, precies vertellen waar je mee moet uitkijken.
Hallo Lieverd ! Ik heb ook nog gevlogen in de eerste periode van mijn zwangerschap. Ik was toen 8 weken zwanger. Alles is prima gegaan. Mijn verloskundige zei ook dat het geen kwaad kon. Ze waarschuwde me wel voor het feit dat je sneller last zou kunnen krijgen van een bloedneus of vaginale bloeding omdat dat slijmvlied nou eenmaal gevoeliger is en in een vliegtuig de atmosfeer toch anders is dan normaal. Deze beide bloedingen zijn niet schadelijk voor jou of het kindje, dus mocht het zo zijn dan hoef je je geen zorgen te maken. Bij mij was er overigens niets aan de hand. Fijne vakantie ! (ik mag helaas niet meer vliegen deze zomer, ik ben dan al te lang zwanger, dus wij gaan met de auto een beetje in de buurt !) Groetjes, Nikki F
Ik ben ook op vakantie geweest toen ik zwanger was was toen nog geen 3 maand .. en ben naar thailand geweest , das dus 11 ur vliegen en ben nu nog steeds zwanger zit zelfs in mijn laatste maand dus kan geen kwaad alleen zien ginder wat je doet hè .. en eet ook ..
Salades kan je in dit soort landen sowieso beter links laten liggen, deze zijn vaak gewassen met kraanwater (waar onze westerse ingewanden soms niet zo goed tegenkunnen). Neem ook nooit frisdrank met ijsblokjes, de blokjes zijn ook vaak ingevroren kraanwater. Misschien is het niet schadelijk voor je kindje, maar je kan er flink beroerd van worden en daar zit je niet op te wachten natuurlijk in je vakantie! Veel plezier!
De laatste maand mag je wel vliegen, maar de maatschappij wil het niet, ze willen voorkomen dat er een bevalling in de lucht plaatsvind. stel je bevalt wat vroeger moeten hun in de lucht jou gaan helpen. dat willen ze voorkomen vandaar dat er word gezegd het mag niet, maar ja hun willen het niet
Hoi Moontje, Dat is inderdaad zo. Het is een klein risico, maar wat een gedoe als het je zou overkomen in het vliegtuig ! Dan heb je een hele boel problemen, zoals: waar moet ik het kind gaan aangeven ? Ik denk in het land waar het luchtruim toe behoort ... En als er complicaties zijn. Ik zou er niet aan moeten denken. Ik ben nog niet zo ver zwanger dat ik al kan bevallen in de zomer, maar toch ben ik blij dat wij met de auto gaan. Het schijnt ook niet echt prettig te zijn om met zo'n dikke buik nog te vliegen. Groetjes, Nikki F
Hoi meiden, Bedankt voor jullie reacties. Gelukkig kan het dus nog hartstikke goed straks. Voor alle zekerheid bel ik maandag ook nog even mijn eigen vk en dan zullen we vast over twee weekjes de lucht in gaan. Rottilover, naar Thailand is wel heel erg ver hè? Wij zijn daar vorig jaar geweest en ik ben toen 2 weken aan de race geweest. Goed dat jij nergens last van hebt gehad. Gr. Lieverd
Toen ik in Egypte was heb ik heel erg opgelet met wat ik at. Ik weet nl dat ik sowieso heel gevoelig ben als bv vlees niet goed gaar is of zo. Elk jaar dat ik met mijn man naar Marokko ga wordt ik namelijk standaard ziek haha. In het hotel was het eten wel veilig, maar ik heb niets buiten het hotel gegeten van salades enz. Verder wist ik pas een paar dagen voor vertrek dat ik zwanger was. We hadden daar een boottocht waarbij je kon duiken/snorkelen. Toevallig was er ook een nederlands echtpaar mee, waarvan de vrouw bij de GGD werkt. Zij heeft mij afgeraden om in de zee te gaan, vanwege ik geloof Hep. A? Dit kan kwaad voor de vrucht in het begin van de zwangerschap. Je kan er wel voor inge-ent worden, maar omdat ik het pas zo kort wist heb ik dat dus niet gedaan. (weet ook niet of je die inentingen mag als je zwanger bent?) Veel plezier op vakantie en geniet ervan!!