Ondergrondse wateropslag tuin

Discussie in 'De lounge' gestart door zeilbootje, 24 mei 2024.

  1. zeilbootje

    zeilbootje Fanatiek lid

    15 jan 2014
    2.664
    1.296
    113
    Hoi allemaal,

    wij zitten erover te denken om, nu we de tuin gaan verbouwen, de regenpijpen te laten uitkomen in een ondergronds wateropslag systeem (een soort hele grote ingegraven regenton). We denken dan aan 6000-8000 liter opslag, een meter onder het grasveld. Omdat onze tuin erg groot is (900m2) kunnen we dan met die opgeslagen regen de tuin sproeien als het erg droog is en dan heb je dus geen kraanwater nodig.
    Heeft iemand ervaring hiermee en tips? Is het handig of niet? Wat moeten we niet vergeten? Etc.
     
    Nic1976 vindt dit leuk.
  2. Blaadje

    Blaadje Fanatiek lid

    1 feb 2011
    1.731
    217
    63
    Mijn ouders hebben dit al ruim 20 jaar en het werkt nog steeds zonder problemen. Ze hebben 2 buitenkranen naast elkaar, 1 met kraanwater en 1 met het opgeslagen water. We hebben er zelf ook naar gekeken maar in overleg met de hovenier gekozen voor planten die goed tegen droogte kunnen + een ingegraven druppelslang zodat we zo min mogelijk water kwijt zijn als we wel moeten sproeien.
     
  3. MamavanLieverd

    MamavanLieverd VIP lid

    1 dec 2014
    7.280
    5.219
    113
    Wij hebben uiteindelijk gekozen voor drainage slangen en infiltratiekratten.
    We hebben wel gekeken naar opslag, maar we hadden al zoveel meerwerk kosten aan het huis dat we voor een iets goedkopere optie hebben gekozen. De drainage slangen werken heel goed, zo’n zomer hoosbui waar je tuin normaal niet zoveel aan heeft, bewatert de tuin heel goed met die slangen. Als het echt heel droog is, dan heb je er niet zoveel aan, maar wij vinden het niet zo’n probleem als het gazon wat geel wordt, dat trekt vanzelf weer bij na een bui.
     
  4. Korenbloem86

    Korenbloem86 Fanatiek lid

    1 mrt 2013
    1.699
    1.057
    113
    Wij hebben een vat van 2000 liter en sproeien inderdaad de tuin ermee.
    Stel het vat is vol en het gaat weer regenen, dan hebben we een overloop onder de trampoline waar ook nog heel veel water in kan. Heeft wel eens water ingestaan, maar nog nooit vol.
     
  5. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.641
    19.616
    113
    Volgens mij kan je deze zelfs laten aansluiten op de wasmachine. Vind het een mooi idee, maar helaas regent het daarvoor bij ons veel te weinig.
     
  6. Lief of Stoer

    Lief of Stoer VIP lid

    25 apr 2011
    5.867
    2.763
    113
    't Gezellige Brabant
    Wij hebben gekozen voor een infiltratiekrat. Deze geeft geleidelijk het water weer af aan de tuin. Geen hele grote hoor, maar we hebben ook al 4 regentonnen staan. Het water wat niet meer in de infiltratiekrat past, gaat via een buis naar de sloot achter onze tuin. Er verdwijnt hier geen regenwater klakkeloos in het riool.

    In ons nieuwe huis straks hebben we een grondwaterput (+ pomp) en een opslagput voor het hemelwater. Deze laatste moet nagekeken worden, omdat hij lek is. Maar het oppervlak is zo groot, dat we heus wel eens geel gras zullen hebben bij hitte en droogte. Komt vanzelf wel weer bij in het najaar.
     
  7. zeilbootje

    zeilbootje Fanatiek lid

    15 jan 2014
    2.664
    1.296
    113
    Dank voor de reacties allemaal! Die infiltratie kratten daar ga ik ook naar kijken. Idealiter zou ik hem zelfs aansluiten zodat je met het opgevangen water de wc kan doorspoelen, maar dat vraagt teveel omleggen van leidingen voor nu. Maar het idee dat we het regenwater ‘sparen’ in natte tijden om te kunnen gebruiken in droge tijden, dat staat me wel aan :)
     
  8. Theezeefje

    Theezeefje Fanatiek lid

    13 okt 2014
    3.556
    3.790
    113
    Overijssel
    Is het geen idee om een grondwaterput te laten slaan indien het in je gebied geschikt is? Of is het echt de bedoeling om te gaan “hergebruiken”?
     
  9. zeilbootje

    zeilbootje Fanatiek lid

    15 jan 2014
    2.664
    1.296
    113
    Die hebben we al laten maken. Het idee hiervan is inderdaad hergebruiken van het regenwater wat anders wegspoelt. Helemaal met die enorm stevige buien van de laatste tijd, kan het niet goed wegzakken in de bodem (grondwater staat hoog, bodem neemt niets meer op). Terwijl we regelmatig enorm droge zomers gehad hebben en je het water dan goed kan gebruiken.
     
    Theezeefje vindt dit leuk.
  10. Oilell

    Oilell Fanatiek lid

    8 okt 2018
    2.944
    4.001
    113
    Vrouw
    Wij hebben een zak regenwater van 4500liter in onze kruipruimte liggen. Gebruiken het water voor de tuin, wassen van de auto, planten water geven, en het doorspoelen van de toiletten en de wasmachine.
     
  11. nijn37

    nijn37 Fanatiek lid

    13 aug 2006
    2.515
    2.199
    113
    Dit kende ik niet maar klinkt wel interessant zeg. Mag ik vragen wat de kosten hiervoor ongeveer waren? En ik neem aan dat zo'n bedrijf dat dan op de gewenste apparaten/kranen aansluit? Kost dat veel breekwerk etc of gaat dat relatief simpel?
     
  12. Treezebees

    Treezebees Actief lid

    4 mrt 2023
    193
    279
    63
    Vrouw
    Wij hebben een regenwaterput van 5000liter. Wij gebruiken het voor de wasmachine en de toilet. Goed kijken dat je waterpomp sterk genoeg is en alle 3maand je regenwaterpijpen uitkuisen.
     
  13. zeilbootje

    zeilbootje Fanatiek lid

    15 jan 2014
    2.664
    1.296
    113
    Ik lees op internet dat het in België wat gebruikelijker is dan in Nederland. Of zelfs verplicht bij nieuwbouw? Zo’n zak in de kruipruimte gaat hier niet lukken omdat we alleen een kelder hebben, die kunnen we dan niet meer gebruiken met zo’n zak. Maar anders was het echt een goed idee!
     
  14. Oilell

    Oilell Fanatiek lid

    8 okt 2018
    2.944
    4.001
    113
    Vrouw
    Ik geloof dat wij 2700 euro voor zak + installatie + materiaal betaald hebben. In eerste instantie met de wc beneden en een kraan in de tuin. Voor de wc boven en de wasmachine moest een extra leiding getrokken worden (vaak gaat er 1 waterleiding naar boven), dus toen we de badkamer gingen verbouwen hebben we een extra leiding laten plaatsen. Dat kostte iets van 150 euro extra, stelde op het totaal bedrag niet zo veel voor.

    Het ligt er vooral aan hoe je leidingwerk loopt, maar vaak is de wc beneden en een kraan buiten niet zo ingewikkeld.

    Nu hebben we 2 wc's op regenwater, een extra leiding naar de wasmachine, een kraantje in een keukenkastje voor schoonmaken in huis en planten water geven, en twee buitenkranen (een voor en een achter). Scheelt sinds alles is aangesloten ruim 1/3 van het drinkwater gebruik.
     
    nijn37 vindt dit leuk.
  15. nijn37

    nijn37 Fanatiek lid

    13 aug 2006
    2.515
    2.199
    113
    Dit vind ik echt wel interessant, de kosten zijn ook te overzien. Bij ons zou het dan in ieder geval kunnen voor de wc beneden, de kraan in de garage (dat is eigenlijk onze buitenkraan en die gebruiken we dus voor de tuin) en de wasmachine want die staat op de begane grond, in de bijkeuken. De wc boven is dan het enige dat wat lastiger zou worden.
     
  16. Vogelinnetje

    Vogelinnetje VIP lid

    3 nov 2009
    6.514
    5.809
    113
    Reservoir in de kruipruimte hadden wij ook naar zitten kijken. Installatietechnisch was het erg lastig. Heeft ook te maken met het soort regenpijp dat wij hebben. Regenpijp is nl deel ondersteuning van het dak.

    Wij hebben wel een regenton van 600 L, gedeeld met de buren. Ieder dus 300 L. Dat is best veel en we komen er echt een groot deel van de zomer mee door wat betreft besproeiing planten. Hier is de wijk ook zo aangelegd dat regenwater niet in het riool verdwijnt, maar dat het rechtstreeks het grondwater in gaat. Wel putten, maar die monden dus niet uit in het riool.

    Ik zou wel kijken of je niet last hebt van boomworstels die de constructie stuk kunnen maken.
     

Deel Deze Pagina