Om een gecompliceerd verhaal makkelijk te maken, ik heb mot op mijn werk en er zijn dingen gebeurd waarmee ze mij ontzettend boos hebben gemaakt. Om de boel nu te sussen is er een aanbod gedaan aan mij om me daar te houden, ik vind het op zich een goed aanbod maar wil er eigenlijk niet meer werken en kijken of we het op 1 inkomen redden. Nu heb ik een aantal vragen en aangezien het toch anoniem is hier hoop ik dat een paar mensen die een huishouden op 1 salaris hebben antwoord willen geven erop. Hoeveel zijn de NETTO inkomsten van het werk (van jou of partner) Zijn er dingen waar we echt rekening mee moeten houden? Hoeveel kinderen zitten er in jullie huishouden? Werk je er zelf zwart bij met een aantal dingen om rond te komen? zoals oppassen of huishoudklusjes. volgens mij zijn dat wel al mn brandende vragen. we hebben 2 hummeltjes waarvan er 1 naar school gaat en we hopen z.s.m. een 3e op komst te krijgen. Als ik werk of als ik niet werk scheelt het ons namelijk maar 200 euro!! omdat ik de grootverdiener was van ons 2 moesten we veel betalen voor de kinderopvang. Hij krijgt gewoon het minimumloon en dan kregen we op dat inkomen ineens veel toeslagen e.d. Ik schrok zo van het weinige verschil dat ik het echt zeker moet weten voor ik het doe, voor ik allemaal verrassingen voorgeschoteld krijg. alvast superbedankt!
Kun je die 200 nog ergens op bezuinigen? Ik zelf zou niet kunnen zonder mijn loon en dan werk ik maar parttime. Het zou bij ons Ook ongeveer 200 verschillen ivm veel meer toeslagen en geen kinderopvangkosten. maar die hebben we wel echt nodig. Als jij nog ergens op kunt bezuinigen zoals abonnementen, boodschappen etc dan lijkt mijn dit wel mogelijk. Wij hebben nu Inc toeslagen en hypotheekrenteaftrek 150 pw om Van te leven en alles van te doen. Dit zou bij ons 100 euro pw worden voor 2 volwassenen en 2 kindjes. Alleen aan boodschappen zijn we dit al kwijt
Naja we wonen heel gunstig en daarom hebben we inclusief mijn salaris altijd ongeveer 600 euro "over" na aftrek van de vaste lasten en dit doe ik expres tussen haakjes omdat je nooit weet wat voor kosten je extra krijgt zoals extra benzine voor ritjes waar je ineens heen moet. onverwachte rekeningen zoals de belastingdienst en verder heb je je eigen risico, medicijnen die niet vergoed worden eens in het jaar en de APK van de auto en dat zit allemaal in die 600 euro per maand. elke maand komt er wel een verrassing. de ene x is dat 30 euro van de tandarts ofzo maar de andere maand de complete 600 euro aan de APK bijvoorbeeld Nu gaan we dus naar 400 toe wat we over hebben naast de standaard vaste lasten. en ik haat onverwachtse uitgaven vandaar dat ik wel fijn zat bij die 600 euro. wat we over hadden ging in een spaarpotje en daar doen we leuke dingen van. ben zo bang dat ik zometeen ineens niet genoeg heb of we in de nesten komen. vooral in deze tijd...!!
oh ik zie nu je laatste stuk pas. damn en dan zit ik hier te zeuren om 400 ruimte! De boodschappen en benzinegeld zit bij ons in de vaste lasten gerekend namelijk. sorry!!
Ik durf de gok niet te wagen. Ik ken het van de vaste lasten helaas. Even eigen risico of even een nieuwe accu in de auto is een hele hap uit het budget. Echter over 6 maanden ben ik mijn baan kwijt, kan niet meer terug keren in oude functie en passende functie hebben ze niet. Heb 1 jaar recht op ww. Kijk al erg tegen op om het te doen van 70% van wat we nu overhouden. Ik hoop snel een passende baan te vinden. Ik heb die 200 echt nodig ivm nu al soms geld te kort hebben. Heb ook geen spaargeld helaas om te bufferen
oh jee en kun je niet zwart bijverdienen? al is dat naast een WW inkomen wel erg riskant want daar letten ze er natuurlijk meer op als dat je gewoon een 1 inkomens huishouden hebt natuurlijk. Ik weet van een collega die in de schuldsanering zit dat hij niets mag bijverdienen zwart en daar streng op gecontroleerd word. dat zal bij een uitkering ook het geval zijn denk ik. Wij hebben helaas ook niet genoeg spaargeld om alle klappen op te vangen vandaar dat ik er zo ontzettend zeker van wil zijn voor ik de stap maak.
Hoi dames, hier ook een lastige situatie. Dochtertje van 4 van mijn vriend woont sinds een aantal weken bij ons. Er is een kleine op komst. Vriend werkt onregelmatige ploegendiensten dus icm de kleine meid (school etc) is het flink lastig hier voor mij nog een baantje tussen te kunnen proppen. Ik had een ww maar die is nu een maand afgelopen en we moeten het dus doen van alleen zijn salaris. Nu heb ik wel de aanbieding gehad van mijn schoonvader ( eigen bedrijf ) om bij hem af en toe te komen werken aangezien zijn secretaresse ermee stopt, en gelukkig kan ik met hem qua de kleine meid en vriend zijn werk echt wel eruit komen... Maar dan zal het nog gaan om af en toe een ochtendje of middagje .. Maar alles is welkom dus pak het met beide handen aan! Daarnaast heeft vriend nog een kleine schuld per maand maar die is over 3 maanden eindelijk klaar .. Maar omdat zijn ex een uitkering ontvangt het adres van haar ouders en die kleine meid daar tot voor kort ook van onderhouden werd, kwam die instantie dus even per maand geld trekken bij ons. Ik een fraudemelding gedaan want zij heeft dus geen recht op die uitkering want ze woont in een heel andere gemeente dan waar ze ingeschreven staat, maanden en maanden gedoe en gebel geweest, mag ze dr uitkering gewoon behouden en of wij nog even bijna 1000 euro achterstand willen betalen... Zucht!!!! .. Dus maar een betalingsregeling getroffen, maar hier zijn de laatste woorden nog niet over gesproken. Wereld zit krom in elkaar.
wij redden het al jarenvan 1 inkomen netto 1700 euro excl. toeslagen kinderbijslag en hyp.renteaftrek.. wij houden gemiddeld 75 euro in de week over voor boodschappen en extra en redden het hier prima mee verder komt er niks zwart binnen.. alle extra dingen zoals kinderbijslag vakgeld. kerstbonus. hyprenteaftrek en toeslagen proberen we te sparen al hebben we het soms ook in de maand nodig voor te leven.. wij zijn heel tevreden en gelukkig zo maar dat verschilt natuurlijk per persoon o ja wij bestaan uit 2 volw. 2 kindjes en de derde op komst..
Wij doen het ook al jaren op 1 inkomen. Ik studeerde de afgelopen jaren nog en mijn vriend werkt. Hoeveel zijn de NETTO inkomsten van het werk (van jou of partner) Vriend heeft netto 2800 euro. Zijn er dingen waar we echt rekening mee moeten houden? Houd rekening met het feit dat er eventueel plotse grote uitgaven kunnen komen. Een buffer op je spaarrekening is hiervoor erg fijn. Hoeveel kinderen zitten er in jullie huishouden? Wij hebben 2 kinderen, een zoon van 4 en een dochter van bijna 5 maanden Werk je er zelf zwart bij met een aantal dingen om rond te komen? zoals oppassen of huishoudklusjes. Nee. Ik studeerde de afgelopen jaren dus ik kostte vooral geld Per volgende week start ik met mijn baan dus dan hebben we 2 inkomens!
hoeveel het netto inkomen van iemand is maakt niet zo heel veel uit, iemand kan wel heel veel netto hebben, maar hele lage lasten (denk aan goedkopere huurwoning ed). Ga gewoon voor jezelf de komende maanden eens na wat jullie gezamelijke lasten zijn. Dan kun je zo zien welk bedrag jullie per maand echt nodig hebben. denk aan je hypotheek, huur, gas,licht,water, tv/telefoon, abonnementen, ziektekosten, verzekeringen, ozb en waterreinigingsbelasting, boodschappen
Mee eens. Ik wil je ook nog meegeven dat de toeslagen mooi meegenomen zijn maar je hier niet je keuze op moet baseren. In tijd van crisis kunnen ze alles veranderen en stoppen. Als je hier echt afhankelijk van bent en het zou stoppen dan heb je een probleem want de banen liggen niet voor het oprapen. Je geeft aan dat jullie graag een derde kindje willen. Hier zijn de kosten van boodschappen en gas/water en licht omhoog gegaan sinds de derde er is. Een hoop boodschappen zijn berekend op 4 ook dat gaat veranderen. Voorbeeldje; vlees wordt vaak per 2 of 4 verpakt dus je koopt altijd extra. Ook merk ik dat alles duurder wordt, door de crisis ook maar ook naar mate ze ouder worden. Een tijdje terug dacht ik er ook over te stoppen maar ben nu blij dat ik het niet gedaan heb. Financieel maar ook voor mijn eigen ontwikkeling.
Ik heb net een jaarberekening gemaakt, dit helpt enorm. Alle inkomsten en uitgaven opgeschreven en dan kan ik ook de kinderbijslag meenemen en vakantiegeld maar natuurlijk ook de wegenbelasting die eens in de 3 maanden komt het eigen risico dat je apart moet houden, begroting van APK keuring en alle verjaardagen die eraan komen alle uitjes die geplant staan of belangrijke dagen. Ook heb ik er voor de zomer en voor de winter een kledingkoop bedrag ingeplant om nieuwe kleding te kopen. wauw wat helpt dat en dat kan ik iedereen aanraden hier. Geen maandoverzicht maar een jaar overzicht! (het koste me wel 3 uur voor ik een overzicht had maar het is de tijd waard!) Iedereen bedankt voor het reageren. @ Nogeenwonder; wat jij beschrijft komt overeen met onze situatie dus aan jou antwoord heb ik veel gehad! Enige verschil is dat we huren en geen koopwoning hebben.
ok graag gedaan als je nog vragen hebt lees ik t wel! en ook wij gaan gewoon op vakantie (ned) en gaan af en toe lekker uit eten en naar de mac
Niet om het een of het ander, maar ik zou je baan houden. Wat als er iets gebeurd met de baan van je man, dan heb je niets meer. Een nieuwe baan vinden is zo makkelijk nog niet. Misschien iets om over na te denken.
Dank je Aeve maar om door te gaan zoals nu zie ik gewoon niet zitten. constant de stress ik merk dat ik de hele opvoeding mis. Het is een baan die veel van me vraagt en ik heb 2 dagen in de week vrij en daar prop ik vriendinnen, opa&oma bezoekjes, leuke dingen en het huishouden in! Verder zie ik de kids niet, ik ga 07:00 van huis en kom 19:00 met de kids terug, dan gaan ze direct omkleden en naar bed. Eten kook ik laat op de avond om mee te nemen naar de opvang. Ik wil gewoon moeder zijn, genieten van de opvoeding. Eerst was het een makkelijke combinatie, werken en moeder zijn. nu is het uitgegroeid tot een situatie waarbij ik meer werknemer ben dan moeder. En dat we heel zuinig aan moeten doen jammer dan. Ik heb dankzij heel veel reacties van omgeving, prive berichtjes hier en een uitgebreide berekening gezien dat we eigenlijk niets te klagen hebben en dat ik gewoon de stap moet nemen. voor ons gezin en voor mezelf. Het is lekker om uitgebreid te kunnen shoppen met de kids en om 2x per jaar op vakantie te gaan. maar het is leuker om gewoon moeder te zijn en ze te zien opgroeien ipv als kind zijnde een stressende moeder zien. Mijn keuze is gemaakt, ik kies voor mn kindjes! Spannend maar ik ga ervoor!!
Maar dat is toch in elk gezin zo waar maar 1persoon werkt ? Als je daarop alles moet afstemmen kun je nooit wat, je kunt ook een baan hebben en alsnog buiten komen te staan al werk je er 10jaar Ik zou daar mijn keuze niet van af laten hangen
Ik heb niet alles heel goed gelezen, dus misschien val ik in herhaling of is dit niet van toepassing op jullie situatie. Maar als jij je baan (vrijwillig) opzegt en je kinderen bijven naar de opvang gaan (waar je nu dus waarschijnlijk kinderopvangtoeslag voor krijgt) dan vervalt de toeslag en moet je het volle pond betalen. Vergeet dat niet!
Persoonlijk zou ik het niet doen als je voor het rondkomen afhankelijk bent van de toeslagen want die worden elk jaar wel iets minder enoor hetzelfde geld verdwijnen ze binnen niet al te lange tijd helemaal. Als dezebaan te veel van je vraagt zou ik vanuit deze baan op zoek gaan naar wta anders. En sorry maar je hebthet overzwart werken erbij maar dat vind ik not done .
Als het kan dan zou ik ook kiezen voor de kindjes.. Maar ik zou het wel zo berekenen zonder toeslagen omdat die in deze crisis nog weleens weg kunnen vallen.. Je weet het maar nooit nu.. En dat je man je baan kwijt kan raken zou ik het ook niet op af laten hangen kunt ook allebei tegelijk je baan kwijt raken dit is nou eenmaal altijd dus ach ja anders kun je nooit iets..
Het maakt weinig uit wat onze netto inkomensten zijn. Want onze vaste lasten en uitgavenpatroon kan heel anders zijn dan dat van jullie. Wat heb je nodig? Wat vind je belangrijk? Hoewel ons inkomen tamelijk gemiddeld is, is ons daadwerkelijk vrij besteedbare inkomen aan de hele krappe kant. Dat geeft niet. Wij hebben niet veel nodig. Ik vind het geen probleem om kleding 2e hands te krijgen/kopen. Ik vind het niet erg om zelf veel dingen te maken. Voor mijn kindje hoef ik straks ook geen dure dingen. Maar waar geven wij ons geld aan uit? Aan verse groente en vers fruit. Hier bezuinig ik nooit op en dat kost ons een groot gedeelte van ons budget. Ook volkoren producten, biologisch etc. probeer ik zoveel mogelijk te kopen. Dat betekent dat we niet veel uitgaan en al een aantal jaren niet echt met vakantie zijn geweest, maar dat is dus een keuze die je maakt. Vrienden van ons hebben een inkomen dat anderhalf keer zo groot is, vaste lasten die beduidend minder dan die van ons zijn, en toch komen ze elke maand niet uit. Want ze willen: alles nieuw, alles merk en hebben een uitgaansbudget van zo een 200 euro per 14 dagen. Tsja..... Ik bedoel maar.... Als je wilt weten of jullie op één inkomen kunnen leven moet je gewoon kijken naar de vaste lasten. En dan niet alleen de maandelijkse, maar ook de jaarlijkse, etc. Wat heb je nodig aan boodschappen? Wat aan "reservering voor tegenvallers? Hoe vaak willen jullie met vakantie? Gaan jullie vaak uit? Hoe zit het met andere pretjes, voor de kinderen etc?