Vorm van de baarmoeder

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door MamavanLoker, 24 jun 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MamavanLoker

MamavanLoker Actief lid

12 sep 2014
    435
    1
    0
    NULL
    NULL
    Hallo,

Omdat het toch een beetje in mijn hoofd blijft spoken en ik ook niet overbezorgd over wil komen naar de gynaecoloog toe stel ik graag aan jullie een vraag.

Uit de echo bleek dat mijn baarmoeder plat lijkt. Kindje ligt met kont en neus tegen de wand zegmaar.
    In eerste instantie leek er te weinig vruchtwater maar na een echo met een beter apparaat was er genoeg vruchtwater te zien. Zowel de echoscopiste als de gynaecoloog gaven aan dat de vorm van de baarmoeder wat anders is dan normaal. Inderdaad, als je de echo's van de eerste bekijkt lijkt ons kleintje nu veel minder ruimte te hebben.

Het is mijn tweede kindje en ik ben nu 16 weken zwanger.

Is dit iets om in de gaten te blijven houden, kan het consequenties hebben voor de groei (15.1 bij 15.6 weken zwanger)?

2. Brigitte

Brigitte VIP lid

25 sep 2006
    6.432
    5
    38
    Hoi MamavanLoker,

ik denk dat als ze er verder niets mee gedaan hebben of van gezegd hebben, dat ze het niet als belemmerend zien. We zien bij echo's vaak een wat andere vorm van baarmoeder en soms is een baarmoeder op het moment van de echo een beetje gecontraheerd, dus samengetrokken. Dan komt een kindje ook wel eens in beeld in een kuiltje of plat tussen de wanden. Ik heb het niet gezien, natuurlijk, maar ik denk dat het geen kwaad kan. Wel goed om nog eens aan je gyn te vragen hoor volgende keer.

groetjes Brigitte

3. MamavanLoker

MamavanLoker Actief lid

12 sep 2014
    435
    1
    0
    NULL
    NULL
    Dank je wel voor de geruststelling :)
    Dan ga ik het gewoon vragen.
    Heb al zoveel klachten, wil geen zeur zijn ;)

4. MamavanLoker

MamavanLoker Actief lid

12 sep 2014
    435
    1
    0
    NULL
    NULL
    Nog een vraagje hierover.
    Bij de 20 weken echo bleek inderdaad mijn baarmoeder nog helemaal onder mijn navel te liggen, zeker 2 vingers. Hoofdje rechts, voetjes links en hij lag weer met rug en neus tegen de wand. Bij het onderzoek moest ze vaak in mijn buik drukken om hem van de wand af te krijgen en beter te zien zegmaar. Zijn groei was alles op 18+6 bij 19+2. Alleen het hoofdje was wel 19+2. Ze heeft het allemaal wel genoteerd maar leek niet bezorgd. Dat stelt ons gerust ondanks mijn klachten (harde buiken, veel afscheiding, pijn in m'n onderbuik en rechterzij).
    Vruchtwater leek weer weinig maar was toch goed. Het grootste poeltje achter zijn hoofdje had 2,5 ... En dan ben ik het vergeten hihi. Wat betekent dat?
    En is de achterstand in groei of de vorm van de baarmoeder normaal gesproken een reden tot een extra echo? Ben het vergeten te vragen maar dat komt 11 augustus wel maar misschien kunnen jullie aangeven hoe het "normaal" gaat?

5. Brigitte

Brigitte VIP lid

25 sep 2006
    6.432
    5
    38
    Hoi Mamavanloker,

2,5 cm betekent dat en de grens is in principe 2 cm, dus het zit daar boven. Mochten ze vinden dat de vorm of de grootte van het kindje twijfelachtig zijn, dan zullen ze zeker de echo herhalen. Dat is dan vaak bij 28 en/of 32 weken. Vraag het inderdaad gerust na. Helemaal een logische vraag. Fijn dat de 20 weken echo er goed uit zag in ieder geval!

Groetjes Brigitte

6. MamavanLoker

MamavanLoker Actief lid

12 sep 2014
    435
    1
    0
    NULL
    NULL
    Dank je wel voor je antwoord!
    Fijn weekend :)

Deel Deze Pagina