Sorry alvast voor het onsmakelijke onderwerp maar ik kom via google niet echt verder. Ik heb een grote onderhuidse puist sinds afgelopen zaterdag. Hij is ongeveer 2 cm groot in doorsnede (rond), rood en vurig en doet pijn. Als ik hem probeer vast te pakken voel ik echt een los balletje onder de huid van een cm of 2. Vroeger prikte ik ze door met een naald om daarna uit te knijpen of met een injectienaald leeg te zuigen. wat vaak niet hielp (dan komt er alleen vocht uit) en littekens achterlaat en de roodheid dagen nog erger is. Heeft iemand de gouden huis, tuin en keuken tip. Hij zit ook nog eens zo heerlijk opvallend op mijn wang direct naast mijn neusvleugel. Alle tips zijn welkom!! Als ik er maar zsm vanaf ben want ik loop echt voor schut.
2 cm is wel heel erg groot. Daar zou ik toch mee naar de huisarts gaan denk ik, als je er zelf in gaat prutsen kan het infecteren. Zou het een abces kunnen zijn?
Heb je teerzalf in huis? Goeie klodder erop, pleister erover en ermee slapen. Doet pijn hè, rotdingen!
Foto nee ik zou ook met een naald doorprikken en goed uitknijpen. Daarna ontsmetten en aam de lucht drogen.
Ik heb ook in een vlog van mascha volgens mij gezien dat ze er een stukje blarenpleister op plakte. Dag erna was t dan weg. Zal ff linkje zoeken
Afblijven! Abces in het mondkapjesgebied uit proberen te drukken kan leiden tot sinustrombose in je hersenen.
Bedankt allemaal voor de reacties en tips! Ik ben er afgebleven en dat is al heel wat voor mijn doen. Helaas geen trekzalf in huis. Die van die blarenpleister lijkt me wel een optie baat het niet schaad het niet dus die probeer ik voor het slapen gaan wel. En inderdaad @Maslov hij is echt groot! Bijna even breed als het breedste punt van mijn neus. De dokter is wel een drempeltje, zien me aankomen met een puist
Wat je kan doen is een peeling gebruiken als je doucht , zorg wel dat je het niet te hard doet en niet te vaak want dan beschadig je je huid. Wat je ook kan proberen is wat vaseline er op smeren , dan (is mijn ervaring) rijpt het sneller en zal die dus sneller of eerder knappen. Verder vooral niet aanzitten als je niet weet wat je doet dat is de meest gemaakte fout , succes
Ja echt afblijven hoor! Trekzalf is een hele goede optie. Wat je ook kan doen is een paar x per dag een warm compres erop zodat hij sneller rijpt. Beetje tegenstrijdig omdat je de ontsteking helpt met warmte maar kan wel helpen en verlichting geven. Als de roodheid/pijn erger word en je krijgt andere klachten als hoofdpijn, koorts of duizeligheid enzo direct de huisarts bellen. Lijkt me sowieso geen onverstandige keuze (maargoed, je weet hoe graag ik mensen adviseer om de huisarts te bellen ) Succes ermee!
Die warme compres heb ik een paar keer gedaan vandaag. En als ik er echt ziek van word dan bel ik zeker de huisarts zonder twijfel. Nu is het vooral vervelend en meer een cosmetisch dan medisch probleem. Het filmpje hierboven van de blarenpleister zag er veelbelovend uit dus die heb ik er nu opgeplakt. Ben erg benieuwd naar het resultaat morgen en als het niet minder is morgen ochtend haal ik een tube trekzalf.
Ik googel net even want wist niet wat dat is. Maar een hele goede motivatie om niet met naalden aan de slag te gaan en vooral niet te knijpen. Dank je wel voor je reactie!