Ons zoontje heeft sinds 2 - 3 weken pas zijn twee boventanden gekregen. Zijn 2 ondertandjes heeft hij al langer, ongeveer vanaf 9 maanden. Julian is nu 14 maanden. Nu viel ons vandaag voor het eerst op dat zijn onderkaak verder naar voren lijkt te staan. Is het nu zo dat hij een `centebakje´ krijgt? Ik bedoel, je kunt een klein kind moeilijk een beugel geven , maar is hier iets aan te doen? Liefs Tumtummetje
Hoeft nog niet meteen hoor Alles is nu in de groei, alles moet nog goed komen te staan, zeker als hij nog maar een paar tandjes heeft. Is het echt zijn kaak die naar voren staat, of zijn het zijn tanden? Dat scheelt nogal... Tanden kan je ook naar achteren krijgen doordat er eerst nieuwe naast komen, en darna eventueel met logopedie goed tonggedrag (in rust bijvoorbeeld) aanleren, hierdoor kunnen de tanden weer naar achteren gaan. Bij een kaak die echt naar voren staat weet ik niet wat je kan doen, maar dan werkt een beugel ook niet, dan kantel je de tanden alleen maar Voorlopig absoluut nog niks aan de hand volgens mij...
Nee hoor, dat klopt niet helemaal. Ik zelf had een overbeet (echt in mijn kaak) en ook dat kan recht(er) gezet worden. Ik heb nog steeds een kleine overbeet, maar het ziet er absoluut niet raar uit. Ik zou niet te voorbarig bang zijn, maar het is goed om het in de gaten te houden. Als hij 7/8 is en nog steeds een onderbijt heeft, dan kun je het eens aan de tandarts vragen. Die kan je eventueel al vroeg doorsturen naar een orthodontist! Maar de komende jaren is het gewoon afwachten. Wie weet groeit het allemaal nog weer anders!