Zindelijk worden maar niet praten?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Nicky1973, 1 okt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nicky1973

    Nicky1973 Fanatiek lid

    9 jun 2008
    3.038
    1
    0
    Hoi,
    mijn dochter is nu 2 jaar en 2 maanden. Sinds deze week doet ze af en toe heel snel haar pyamabroekje uit, of ze heeft een jurkje aan, haar luiertje uit en gaat in een hoekje staan plassen. Zodra ik het in de gaten heb is het uiteraard te laat, maar ik pak haar dan snel op, zet haar op de verkleiner op de wc, maar dan hoeft ze dan niet meer te plassen.
    Ook praat ze nog niet, dus dat is lastig voor mij.
    Iemand ideeën hoe ik dit kan aanpakken of moet ik nog wachten?
    Alvast bedankt voor de reacties.
     
  2. MotherMary

    MotherMary Fanatiek lid

    10 sep 2014
    1.748
    2
    0
    theaterdocent, regisseur en leerkracht basisonderw
    Overijssel
    Hee Nicky,
    Ik ben totaal niet bekend met je situatie, maar wil wel graag meedenken. En ik vroeg me af: je dochter praat misschien niet, maar hoe ver is ze met begrijpen? Kun je misschien met haar een non-verbaal signaal afspreken dat ze je kan geven als ze moet plassen? Bijvoorbeeld: als je moet plassen, breng je het potje naar mama. Ik bedenk ook maar iets hoor!
    Of natuurlijk gewoon het aloude potje in de kamer zetten, zodat ze er zelf op kan gaan zitten.
     
  3. Nicky1973

    Nicky1973 Fanatiek lid

    9 jun 2008
    3.038
    1
    0
    Hoi,

    bedankt voor het meedenken :D
    Het potje kan ik niet in de kamer zetten want anders gaat mijn zoontje er mee aan de haal.:x Ik zou het wel graag bij de wc houden.
    Ik kan proberen haar leren plas te zeggen als ze moet gaan, want ze begrijpt alles wel heel goed!
    Als ze heeft gepoept dan slaat ze wel op haar luier en zegt bah, dus ik zal het eens met plas proberen.
     
  4. Boordevol

    Boordevol VIP lid

    26 jun 2009
    6.068
    4.178
    113
    WAt ik begreep was dat een van de voorwaarden van zindelijkheid zijn dat ze de woorden (of eigen invulling) van poep en plas kunnen zeggen. Ze moeten duidelijk kunnen maken dat ze moeten. Maar ik heb er zelf geen ervaring mee en dit was alleen wat het cb zei. Misschen klopt het niet. Maar als ze haar broekje uitdoet geeft dat jou niet genoeg tijd een po erbij te pakken en haar te laten zitten? Of juist haar te pakken en naar de po te begeleiden?
     
  5. Nicky1973

    Nicky1973 Fanatiek lid

    9 jun 2008
    3.038
    1
    0
    Ja, dat had ik ook begrepen, woordjes zijn de eerste vereiste. Nou je brengt me wel op een idee, ik heb wel een plekje in de huiskamer dat ik een po hoog kan zetten, zodat mijn zoontje er niet bijkan. Zo maar even langs de kruidvat dan :D
     
  6. S0fietje

    S0fietje Fanatiek lid

    4 jul 2011
    2.225
    2
    0
    Wat je kunt doen is een verkleiner op toilet (dat heb je al) en een krukje ervoor. Haar proberen duidelijk te maken dat ze zelf naar de wc kan gaan. Hier gaat zoontje vooral zelf naar de wc. Als we het zien lopen we mee en dan mogen we soms met dingen helpen. Hij roept dan wel dat hij moet plassen of poepen zodat als ik boven ben even naar beneden kan gaan om evt te helpen.
     
  7. Nicky1973

    Nicky1973 Fanatiek lid

    9 jun 2008
    3.038
    1
    0
    Ben jij dan begonnen met een po of gelijk met een verkleiner? Oh, krukje is ook een idee ja.
     
  8. Tommo

    Tommo Fanatiek lid

    3 jul 2013
    1.741
    1
    36
    NULL
    NULL
    Mijn dochter is nu ruim 3 en heeft zichzelf zindelijk gemaakt toen ze 2 jaar en 10 maanden was. Ik kon wel het potje in de woonkamer laten staan (staat het nog steeds, want ze gaat enkel op een potje, niet op de wc) en dat heeft enorm geholpen. Inmiddels maakt ze zelf het potje schoon en merken we er niets meer van als ze plast.
     
  9. Tommo

    Tommo Fanatiek lid

    3 jul 2013
    1.741
    1
    36
    NULL
    NULL
    Nah, dat hoeft dus niet, die van mij is 3 jaar en 4 maanden en kan enkel mummy, daddy, ei, you, me, Louis en Hawwy zeggen maar ze is wel zindelijk.
     
  10. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.554
    3.456
    113
    Mijn zoontje ging nog voor zijn tweede verjaardag op het potje, die sprak ook amper, kan me niet heugen dat het een probleem was. Beetje draaien, benen bij elkaar, onrustig, naar hun kruis grijpen...hup, laten plassen/poepen. Net na zijn tweede was hij overdag helemaal zindelijk en ging toen ook opeens praten. Denk dat je kind gewoon wel moet begrijpen wat de bedoeling is.
    Een hond kun je ook als pup toch ook leren zindelijk te worden, die kunnen toch ook niet praten, kwestie op het gedrag letten en logisch nadenken (na een lange slaap, na het eten etc. even proberen).
     
  11. Tommo

    Tommo Fanatiek lid

    3 jul 2013
    1.741
    1
    36
    NULL
    NULL
    LOL Als je daar op zou moeten wachten zou die nooit zindelijk worden :p
     
  12. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.554
    3.456
    113
    Ja precies :D, maar hond of dreumes, non-verbaal kun je met dit soort dingen ook prima communiceren is mijn ervaring. Ja, je kind moet het zelf ook aanvoelen en duidelijk kunnen maken, maar daar heeft het niet altijd woorden voor nodig.
     
  13. ikkie97

    ikkie97 VIP lid

    7 mei 2011
    10.047
    3.479
    113
    Zoontje van een vriendin is 6 en praat nog niet (complex probleem) maar is wel zindelijk dus dat gaat niet op...
    Kan me wel voorstellen dat het lastig is maar het lijkt me geen voorwaarde. Communiceren kan ook op andere manieren,
     
  14. adi

    adi Niet meer actief

    Volgens mij is het de bedoeling dat het kind duidelijk kan maken dat die wil plassen of poepen, en dat hoeft net perse met woorden..
     
  15. Cygnet2

    Cygnet2 Niet meer actief

    Hierbij beide rond 2 jaar zindelijk en dat ging ook zonder veel praten heel prima.
     
  16. Ona

    Ona Fanatiek lid

    8 mei 2011
    1.469
    0
    36
    NULL
    NULL
    Hier een vlotte en zeer goede prater maar zindelijk worden ho maar. Ik wacht er even mee tot ze er voor mijn gevoel aan toe is. Geen idee wanneer dat precies is eigenlijk. Ze zegt hier 'plasje op de wc' maar vervolgens doet ze het niet. Ik weet dus niet of praten er iets mee te maken heeft. Zal ongetwijfeld iets helpen maar ze moeten er ook aan toe zijn. Ik ga er denk ik binnenkort tijd in stoppen. Bv. een keer in het weekend (want ik werk doordeweeks), haar zonder luier laten lopen (m.n. in de badkamer) en dan een paar keer proberen haar plasje op te vangen in het potje. Volgens mij als dat eenmaal een keer lukt, is de bedoeling van het potje wellicht duidelijker. ;)
     
  17. Nicky1973

    Nicky1973 Fanatiek lid

    9 jun 2008
    3.038
    1
    0
    Bedankt voor je reactie, en wat knap zo zonder zoveel woordjes te kunnen zeggen!
     
  18. Nicky1973

    Nicky1973 Fanatiek lid

    9 jun 2008
    3.038
    1
    0
    Ja, naar de signalen kijken is ook een belangrijke denk ik. Helaas merk ik nog niet aan mijn dochtertje dat ze moet.
     
  19. Nicky1973

    Nicky1973 Fanatiek lid

    9 jun 2008
    3.038
    1
    0
    Misschien ook werken met stickers of een ander beloningssysteem? Mijn schoonzusje kocht speciaal Dora toiletpapier, en dat heeft ook geholpen.
     
  20. Ona

    Ona Fanatiek lid

    8 mei 2011
    1.469
    0
    36
    NULL
    NULL
    Dankjewel, dat is een goede tip Nicky! Ga ik zeker proberen. Ze is gek op Dora!
     

Deel Deze Pagina