kleuter hele of halve dagen naar school

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door olletje, 15 jan 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. olletje

olletje Actief lid

16 mrt 2010
    107
    23
    18
    NULL
    NULL
    Ging jullie kleuter meteen hele dagen naar school of ging hij eerst een periode halve dagen. Zo ja hoe lang hebben jullie dit gedaan.

2. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    ze heeft vóór de zomer 4 halve dagen gehad en 1 hele dag als wen dag. Na de zomer is ze gelijk gestart. Wel ben ik haar na 4 weken tóch maar donderdag middag op gaan halen (continue rooster) , omdat ze het gewoon nét niet trok, ook zijn we gestopt met gymles (1 uurtje na schooltijd). Dat hebben we tot de herfstvakantie gedaan en daarna ging het weer prima.

Ik moet er wel bij zeggen dat ze ook al gelijk gestart was met zwemles, dus dat is natuurlijk ook gelijk pittig.

maar zoals gezegd: Wij hebben continue rooster, dus een middagje thuis houden gaat niet zo gemakkelijk als wanneer ze toch al thuis eten. Ik ging haar echt speciaal ophalen die donderdag.

3. Nikita23

Nikita23 VIP lid

31 jul 2006
    5.198
    0
    0
    Hier tweederde van het jaar halve dagen, nu langzaam aan het oefenen met hele dagen. Mijn advies? Goed naar je kleuter kijken. Het zijn nog maar kleine, jonge wezentjes. Ze hebben veel aan indrukken te verwerken, de ene kan dat beter dan de andere.

4. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Meteen hele dagen om het simpele feit dat ik moet werken en ze dus niet thuis kan blijven. Op dinsdag haalt mijn moeder ze uit school en in nood komt ze eerder en kan ze thuis blijven. Zelf ben ik woe en vrijdag vrij en gaat het hetzelfde. Ik vind het belangrijk dat ze meteen duidelijk het juiste ritme krijgen.

Bij onze oudste twee hebben we het ook zo gedaan en dat ging prima. Voor mij niet zo leuk, de jongste ook naar school, had haar graag nog lekker thuis gehad. Ze heeft in het begin wel moeite gehad met school, wilde smorgens absoluut niet. 's middags ging het dan beter omdat er maar kort tussen zat om vervolgens de volgende ochtend echt niet meer te willen. Ik was bang dat als ik haar 's middags zou thuis houden, het voor haar nog moeilijker zou worden. Nu gaat ze met heel veel plezier (7 weken verder)

5. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Gelijk hele dagen (3 hele dagen en 2 halve) en af en toe hou ik hem een woensdag of vrijdag thuis. Gaat prima
    Continue rooster hier

6. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    ? Ze moet hele dagen, omdat jij moet werken. Maar voor jou niet zo leuk, je had haar liever nog lekker thuis gehad?

Ik ben benieuwd. Dochter begint volgende maand. In principe gaat ze hele dagen, maar als ze het niet trekt bekijken we het dan wel.
    Ze is nooit echt moe, ook nooit gehad met de psz. Ze sliep al niet meer vanaf 2 jr 's middags. Dus ik verwacht dat ze t wel gaat trekken, na misschien een opstartperiode (even doorzetten).

7. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.264
    6.789
    113
    Wisselde hier.
    Als we vonden dat ze een hele dag kon ging ze een hele dag...en anders een halve. Dat hebben we nog gedaan van begin mei tot aan de zomervakantie ( nu bijna alweer 2 jaar geleden )

8. twinkle star

Als je verder had gelezen had je kunnen zien dat ik woe en vrijdag vrij ben. Ik zou haar dan idd het liefst lekker de hele dag of vrijdag de middag thuis hebben gehad. Maar omdat ze ma en di en do werk moet ze die dag hele dagen. Ik ben er dan wel meteen na schooltijd om ze uit school te halen hoeven dus geen dag naar de bso. Om verwarring voor haar te voorkomen gaat ze dus gewoon de schooltijden naar school en mocht het echt niet gaan kan ik haar vrijdag thuis houden.

9. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Hier ook gelijk hele dagen. Hij hield dat prima vol. Anders had ik wel halve dagen gedaan naar behoefte. Ik zou hele dagen beginnen en middagen thuishouden als het nodig blijkt..

10. Duchess

Duchess VIP lid

26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    De school waar dochterlief straks heen gaat heeft de eerste schooljaren sowieso maar schooldagen tot 13.00 u. Erg fijn vind ik. Ze gaat daar nu naar de PSZ met dezelfde tijden als op school. Nu 2 dagen, met 3 jaar gaat ze 3 dagen en met 4 naar de kleuterklas en het eerste jaar 4 dagen, 2e jaar 5 dagen. :)

11. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Hier was het de eerste week een wenweek, waarbij ze alleen halve dagen mochten komen (woe en vrij waren al een halve dag) en erna was het de bedoeling vol mee te draaien. Ging hier prima! Enkele keer eens een middagje thuis gebleven, maar in principe gewoon het hele schooljaar fulltime meegedraaid op school om het zo maar even te zeggen ;)

12. twinkle star

Klinkt leuk maar hoe doen werkende ouders dat? BSO mag je maar een beperkt aantal uren opnemen dat kan op deze manier niet.

13. Duchess

Duchess VIP lid

26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Ouders die dan in de problemen komen, kiezen waarschijnlijk niet voor onze school. ;)

14. Bibiche79

Bibiche79 Fanatiek lid

10 jun 2009
    1.364
    0
    0
    Hier begon ze in mei en tot de herfstvakantie heb ik haar alleen de ochtenden laten gaan (vielen dus ook 6 weken schoolvakantie tussen)
    En nu 3 hele dagen met overblijven en 2 ochtenden.

Ga het ook zo weer doen met de jongste. Gewoon naar je kind kijken. Hier adviseren ze het ook om rustig op te bouwen indien het lukt natuurlijk. Ik werk niet dus voor mij is het makkelijker.

15. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Ik had wel verder gelezen hoor, maar vond t wat tegenstrijdig ;) Maar je had haar dus liefst die 2 dagen dan lekker thuis gehad. Tja, dat zal idd lastig worden voor de continuiteit.
    Hier hebben ze standaard woe en vrij-middag vrij. En 1x/maand de hele vrijdag.

Er zit hier idd ook een school (vrije school) waar ze in gr1 maar halve dagen naartoe gaan, gr2 geloof ik niet meer.
    Persoonlijk vind ik t juist heerlijk, (3) hele dagen school. Kan ik eindelijk weer wat meer voor mezelf doen (thuiswerk).

16. tuc

tuc Niet meer actief

ik zou goed naar je kindje kijken. Hier van de herfstvakantie (toen is ze gestart) alleen op maandag de hele dag en de rest halve dagen..zo tot 3 weken voor de kerstvakantie. Toen is de donderdagmiddag erbij gekomen en nu na de kerstvakantie de dinsdagmiddag. Op woensdag en vrijdagmiddag zijn ze sowieso vrij.

Ik vind het persoonlijk wel zielig te lezen, ze zullen wel moeten, want ik werk. Ik zou ervoor zorgen dat ik nog andere opties had. Mijn dochter viel nl gewoon in slaap op school en kon gewoon niks meer meedoen.

17. mama van ruben

mama van ruben Fanatiek lid

2 aug 2010
    1.094
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik zat/ zit met hetzelfde, werk 3 hele en een halve dag. Maar het ligt ook heel erg aan het kind. De oudste was al aan die dagen op kdv gewend en ging heel gemakkelijk over naar hele dagen op school. Eerste jaar tot zomer is hij vanwege mijn zwangerschapsverlof niet naar de BSO gegaan. Maar hij gaat nu voor 2e jaar 2 middagen in de week naar de BSO. Natuurlijk moppert ie 's ochtends dat hij én 2x school én BSO moet, maar vervolgens krijg ik meneer aan het eind van de middag niet mee als ik een keer eerder thuis ben :D.

18. margreet78

margreet78 Bekend lid

14 mrt 2008
    882
    0
    0
    Groep 0 en 1 van "onze" school gaat op ma, di, en do de hele dag naar school, woensdag vrij, en vrijdag alleen de ochtend. De eerste twee weken sowieso alleen halve dagen.
    Onze zoon zit nu in zijn tweede week, maar we hebben al besloten dat we hem voorlopig op halve dagen houden. Het is meer dan genoeg voor hem. Hij was alleen maar 1 middag PSZ gewend, dus dit is al een behoorlijke overgang. Over een paar weken zullen we wel eens kijken of we er ook een middagje achteraan plakken, maar voorlopig lijkt hij daar nog niet erg aan toe.

19. Bizzy

Bizzy Fanatiek lid

30 okt 2007
    2.828
    2
    36
    thuisblijf moeder
    rotterdam
    Hier de 2de week na de zomervakantie begonnen en gelijk hele dagen inclu overblijf ( is normaal op deze school)
    Eens in de 2 a 3 weken hou ik hem de woensdag of en halve andere dag lekker thuis om bij te tanken.
    Dit is prima volgens de school.
    In zijn klas zitten ook 4 jarige die maar halve dagen komen gewoon omdat ze het (nog) niet kunnen volhouden.
    Wel vind de school het fijnder om als ouder het kind in de middag thuis te houden ipv de ochtend dit vanwege het continu rooster.

20. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    1e week ( een week voor verjaardag) 1 middag en 1 ochtend. Week erop 2 hele dagen.
    Daarna volledig. Ze was zeker een maand elke dag dood op en sliep met het avondeten of viel na school op de bank in slaap. Na een maandje was nog even de vrijdag vooral erg zwaar en ik had het idee dat ze naar 2 maanden pas echt helemaal gewend was. Dus tot 7 savonds wakker blijven, smiddags nog energie om te spelen en niet meer dood moe.

Deel Deze Pagina