Wettelijke feestdgn en parttime werken.Wg verandert oude afspraken in mijn nadeel.

Discussion in 'De lounge' started by samarinde01, Apr 13, 2017.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. samarinde01

samarinde01 Fanatiek lid

Dec 11, 2012
    2,849
    1,060
    113
    Ik werk al 10 jaar in hetzelfde bedrijf en toevallig vallen mijn vaste werkdagen vaak op veel wettelijke vrije dagen. Voorheen, 10 jaar lang, kreeg ik gewoon vrij. Nu heeft mijn baas besloten dat hij vind dat ik die dagen moet terugwerken. Alle uren.
    Ik begrijp best dat het veel geld kost als een parttimer die dagen vrij krijgt, maar het is 10 jaar zo geweest. Sterker nog destijds combineerde ik 2 banen en ik heb er toen bij baan 1 alles op alles voor gezorgd dat ik de gewenste dagen van deze werkgever kon gaan werken. Op zijn verzoek.

Ook snijdt het mij persoonlijk. Ik stop veel passie en energie in mijn vak, krijg daar altijd complimenten over van klanten en werkgever. Het voelt voor mij als achteruitgang. Normaal gesproken ga je er in de jaren op vooruit en nu moet ik juist tijd inleveren.
    Het frustreert me enorm en wil graag weten hoe dit juridisch zit en hoe jullie er persoonlijk over denken voordat ik het gesprek aan ga. Mag dit zomaar?

Mijn vak heeft overigens geen cao of vakbond helaas.

2. Littlegirl1989

Littlegirl1989 Fanatiek lid

Aug 2, 2015
    3,090
    2,175
    113
    Dit is opgenomen in de algemene termijnenwet. Daar staat in welke feestdagen wettelijk zijn. Op wettelijke feestdagen heb je recht op verlof met behoud van loon.

Het gaat om
    Tweede oaasdag, tweede pinksterdag, eerste en tweede kerstdag en nieuwjaarsdag en officieel ook de 5mei viering eens per 5 jaar.

Edit: bij een jaarurenregistratie zit het weer net even anders volgens mij, het is best ingewikkelde materie. Je zou voor de volledigheid eens kunnen bellen met het juridisch loket hierover.

3. Superjollie

Superjollie Fanatiek lid

Feb 13, 2011
    1,821
    72
    48
    Groningen