Wettelijke feestdgn en parttime werken.Wg verandert oude afspraken in mijn nadeel.

Discussion in 'De lounge' started by samarinde01, Apr 13, 2017.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. samarinde01

samarinde01 Fanatiek lid

Dec 11, 2012
    2,849
    1,060
    113
    Ik werk al 10 jaar in hetzelfde bedrijf en toevallig vallen mijn vaste werkdagen vaak op veel wettelijke vrije dagen. Voorheen, 10 jaar lang, kreeg ik gewoon vrij. Nu heeft mijn baas besloten dat hij vind dat ik die dagen moet terugwerken. Alle uren.
    Ik begrijp best dat het veel geld kost als een parttimer die dagen vrij krijgt, maar het is 10 jaar zo geweest. Sterker nog destijds combineerde ik 2 banen en ik heb er toen bij baan 1 alles op alles voor gezorgd dat ik de gewenste dagen van deze werkgever kon gaan werken. Op zijn verzoek.

Ook snijdt het mij persoonlijk. Ik stop veel passie en energie in mijn vak, krijg daar altijd complimenten over van klanten en werkgever. Het voelt voor mij als achteruitgang. Normaal gesproken ga je er in de jaren op vooruit en nu moet ik juist tijd inleveren.
    Het frustreert me enorm en wil graag weten hoe dit juridisch zit en hoe jullie er persoonlijk over denken voordat ik het gesprek aan ga. Mag dit zomaar?

Mijn vak heeft overigens geen cao of vakbond helaas.

2. Littlegirl1989

Littlegirl1989 Fanatiek lid

Aug 2, 2015
    3,090
    2,175
    113
    Dit is opgenomen in de algemene termijnenwet. Daar staat in welke feestdagen wettelijk zijn. Op wettelijke feestdagen heb je recht op verlof met behoud van loon.

Het gaat om
    Tweede oaasdag, tweede pinksterdag, eerste en tweede kerstdag en nieuwjaarsdag en officieel ook de 5mei viering eens per 5 jaar.

Edit: bij een jaarurenregistratie zit het weer net even anders volgens mij, het is best ingewikkelde materie. Je zou voor de volledigheid eens kunnen bellen met het juridisch loket hierover.

3. Superjollie

Superjollie Fanatiek lid

Feb 13, 2011
    1,821
    72
    48
    Groningen
    Allereerst: ik snap heel goed dat je dit persoonlijk raakt, ik vind dat je werkgever dit niet handig heeft aangepakt. Hij had moeten weten dat dit voor jou een achteruitgang is.

Bij ons werkt het anders. In mijn functie is 34 uur fulltime, zoveel uur werk ik ook. Op jaarbasis moet ik 51 x 34 uur = 1734 uur werken. De 52e week krijg ik van mijn werkgever voor landelijke feestdagen. Nu zijn er vaak meer feestdagen (2x kerst, 2e paasdag, hemelvaart, goede vrijdag, koningsdag is al 6). Deze extra dagen 'krijg' ik niet van mijn werkgever, het zijn gewoon dagen waarop ik niet werk en dus ook niet mijn benodigde uren kan maken. Dat betekent dat ik in die gevallen verlof op moet nemen.

Nu hebben wij een hele aardige verlofregeling, per jaar krijg ik ruim 6 weken vakantie. Dit alles is vastgelegd in een CAO, het is dus duidelijk en in mijn ogen heel redelijk hoe het bij ons werkt.

Nogmaals, jouw werkgever heeft dit niet handig aangepakt. Hebben jullie een personeelsfunctionaris of iets dergelijks? Geen CAO betekent natuurlijk niet dat zomaar alles kan.

Op het werk van mijn vriend hebben ze ook geen CAO en de werkgever probeert wel eens iets ten nadele van de werknemers te veranderen, maar daar wordt meestal flink tegen geageerd door het personeel en dan gaat het toch niet door. Er werken daar bijna alleen maar mannen en die mopperen dan even flink tegen elkaar en dan is het klaar, vrouwen hebben vaak de neiging om de relatie met de werkgever goed te willen houden en houden dan hun mond.

Ik zou in jouw geval zeker het gesprek aangaan en ook benadrukken hoe dit op jou overkomt.

4. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

Jul 10, 2008
    13,548
    524
    113
    Female
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Ga je laten beraden dooreen vakbond, juridisch loket of je rechtsbijstandverzekering.
    Ik ga er van uit dat je je sowieso kunt beroepen op het "gewoonterecht", aangezien je de afgelopen tien jaar altijd die dagen vrij bent geweest en je de uren niet hebt hoeven inhalen.

5. Littlegirl1989

Littlegirl1989 Fanatiek lid

Aug 2, 2015
    3,090
    2,175
    113
    En bedenk hoe hoog je wil gaan.

Ik heb pas hetzelfde meegemaakt: geen CAO en een werkgever die een onwettige regeling inzet (in mijn geval voor calamiteitenverlof). Het ging bij mij om 1 dag, dus ik heb besloten nadat het welles niettes werd die dag te slikken, maar het in algemene zin (dus buiten mijn eigen casus om) bij de OR neer te leggen.
    In jou geval gaat het om meer dan 1x een dag, dus ik kan me voorstellen dat je daar wel zelf werk van wil maken, maar ik kan je wel aanradenndaar even rustig over te denken, zodat je jezelf er niet in verliest.

6. berbel

berbel Fanatiek lid

Nov 25, 2005
    2,800
    96
    48
    Wij hebben jaaruren en krijgen een vast aantal uren feestdagencompensatie naar rato van je contracturen.
    Als je parttime werkt heb je dus niet genoeg compensatie uren voor alle feestdagen vrij dus moet je dan inderdaad zo'n feestdag 'inhalen'. Maar dat zijn nooit alle feestdagen.

7. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,172
    35,834
    113
    Hier wordt het idd berekend. Dit jaar komt het voor mij neer op zo'n 14 "minuren". In totaal gaat om ongeveer 4 dagen, dus wel veel minder als 4 hele dagen.

8. samarinde01

samarinde01 Fanatiek lid

Dec 11, 2012
    2,849
    1,060
    113

Ik werk in een heel kleinschalig bedrijf. Namelijk eigenaar en ik. Ik sta er wat betreft arbeidsvoorwaarden/veranderingen alleen voor. Het voelt alsof ik het wiel opnieuw moet uitvinden om in mijn recht te blijven staan. "Gelukkig" ben ik in het verleden door een voorgaande werkgever daarin behoorlijk uitgedaagd. Dus ik weet hoe het voelt.Maar toch, het voelt zo oneerlijk en ondermijnend. Daar kan ik erg slecht tegen.

9. samarinde01

samarinde01 Fanatiek lid

Dec 11, 2012
    2,849
    1,060
    113
    Dit klinkt veel eerlijker en rechtmatiger.

Ik begrijp mijn werkgever wel. Het kost hem erg veel op jaarbasis. Zeker gezien de kleine onderneming waarbij het net lukt om iemand aan te nemen, ik dus. Misschien is het ook wel een kwestie van 'gewoon de bezem erdoor' al dan niet op aanraden van boekhouder (die vooral in cijfers denkt), zonder in de gaten te hebben wat voor mij de gevolgen zijn.

10. Superjollie

Superjollie Fanatiek lid

Feb 13, 2011
    1,821
    72
    48
    Groningen
    Aangezien jij zijn enige werknemer bent, vind ik het nog veel lomper hoe hij hier mee omgaat. Dan is afstemming met jou nog veel belangrijker.

Zoals een aantal dames hier al aangeven: gedeeltelijke compensatie is heel redelijk en komt volgens mij het meeste voor. Ik krijg dus 1 week van de werkgever en lever verlof uren in voor ongeveer 2/3 dagen. Dit is uiteraard afhankelijk van het aantal feestdagen dat op werkdagen valt.

11. samarinde01

samarinde01 Fanatiek lid

Dec 11, 2012
    2,849
    1,060
    113
    Ik heb net met het juridisch loket gebeld. Zij geeft aan dat er geen specifieke wet is voor deze situatie. Wel gaf ze haar persoonlijke mening en sprak over het gewoonterecht, goed wg en wn-schap behouden en ze zei dat ze vond dat gezien dit soort dingen de situatie in mijn voordeel is. Oftwel, ik denk dat ze dit ook wel een hele extreme verandering is.m

Als ik in een gesprek een gedeeltelijke compensatie voorstel. Wat zou dan in mijn geval een reëel voorstel zijn?

12. Zonnebloem92

Zonnebloem92 VIP lid

Dec 4, 2012
    10,846
    4,213
    113
    Female
    Zuid Holland
    Om hoeveel dagen gaat het? Ik zou voorstellen om in ieder geval de helft dan in te halen.

13. Superjollie

Superjollie Fanatiek lid

Feb 13, 2011
    1,821
    72
    48
    Groningen
    Inderdaad, het gaat meestal om een dag of 7 op jaarbasis (nieuwjaarsdag, hemelvaart, 2e paasdag, 2e pinksterdag, koningsdag, 1e en 2e kerstdag evt. nog goede vrijdag en bevrijdingsdag).

Dan lijkt 50/50 me wel aardig.

14. luca75

luca75 Fanatiek lid

Aug 14, 2013
    4,864
    3,500
    113
    Maar kun je op die feestdagen ook werken? Of is het bedrijf dan gesloten? Want in dat geval is het natuurlijk raar.

Wij werken ook sinds een paar jaar met jaarurensystematiek. J krijgt een mandje met feestdagenverlof berekend naar rato van je contracturen. Ik krijg bijvoorbeeld 22 uur feestdagenverlof op jaarbasis. Als ik vrij wil zijn op een feestdag die op mijn werkdag valt dan moet ik daarvoor verlof inleveren. Nu werk ik bijvoorbeeld de donderdag en vrijdag. Daar vallen dit jaar koningsdag, 5 mei en hemelvaart in. Dat zijn al 24 uur. Dus som heb je geluk en soms pech.

15. Driessen21

Driessen21 Fanatiek lid

Jan 13, 2012
    1,021
    284
    83
    Female
    Wij krijgen de feestdagen naar rato uitbetaald. Ik werk 50% en krijg dus 4 uur uitbetaald op een feestdag. Wellicht is dit een voorstel waar jullie beide mee kunnen leven. Jij krijgt deels betaald en hij maakt de helft van de kosten?

Succes!

16. samarinde01

samarinde01 Fanatiek lid

Dec 11, 2012
    2,849
    1,060
    113

Het bedrijf is op die feestdagen ook gesloten. Ik kan er ook niet voor kiezen om ze wel te werken zeg maar. (Niet dat ik dat wil natuurlijk).

Weet iemand hoe je berekend wat het aantal uren zou zijn op jaarbasis mochten we gaan veranderen naar het jaarurensysteem? Of kan dit systeem op andere punten weer nadelig zijn voor mij?

17. jupke

jupke Niet meer actief

Goh wat een regelingen hebben jullie. Ik wist helemaal niet dat dat bestond.

Ik werk parttime. Maar wel op vaste dagen. Maandag woensdag vrijdag.

Als er een feestdag op één van die dagen valt ben ik vrij. Die dag krijg ik 100% betaald.
    Mochten er dit jaar veel feestdagen op mijn werkdagen vallen heb ik gewoon geluk.

Nu ik er over nadenk niet heel eerlijk tegenover collegae die op andere dagen werken en dus minder vrij zijn.

18. Superjollie

Superjollie Fanatiek lid

Feb 13, 2011
    1,821
    72
    48
    Groningen
    Bij ons is het aantal uren op jaarbasis: 51 x uren per week..
    Ik werk 34 uur per week, dus 51 x 34 = 1734 uur per jaar.

19. 1981Mama

1981Mama VIP lid

Apr 8, 2015
    5,989
    1,439
    113
    Ik zou idd bij gewoonterecht blijven.

Maar je kan ook vragen of je baas je n.a.v die vraag je uren nodig heeft, dan kan je aanbieden om evt "over te werken" op zo'n inhaaldag.maar dat je wel Pasen etc gewoon uitbetaald krijgt

20. merah

merah VIP lid

Jun 8, 2009
    13,466
    4,919
    113
    Female
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Wij hebben feestdagen naar rato van aanstelling.
    Hoewel ik het begrijp voelt ook dat soms niet helemaal eerlijk.
    Vrij zijn op feestdagen kost mij dus uren en als het jaar een beetje 'slecht' is, dan is dat zo een week aan vakantie.
    Niet eerlijk omdat ik geen keuze heb. Ik kan die dag niet gaan weken, omdat de afdeling dan dicht is. Had ik die keuze wel, dan zou ik het een stuk eerlijker vinden.

Share This Page