Hoi allemaal! Sinds deze week ben ik erachter dat ik zwanger ben! Echter ben ik hier ook maar een beginneling in en ben best wel onzeker wat het eten betreft. Je leest op internet wat allemaal niet mag. Nu kwamen mijn Schoonouders er gisteren mee aan dat ze voor de gourmet dit weekend speciaal voor mij een zalmsalade hebben gehaald! Omdat ik veel op internet lees over vis vraag ik mezelf af of ik dat mag eten?? En kan toevallig iemand mij ook wat vertellen over ham, parmaham, serrano deze zijn toch allebei gerookt en 'veilig'? Alvast bedankt voor jullie hulp!!
Vis die niet vacuüm verpakt is geweest kun je in principe gewoon eten. De hammen die je noemt ook, zeker als ze uit de supermarkt in NL komen. Kijk anders een op de site van het voedingscentrum (al zijn ze daar wel heeeeel streng) of ier op de site, zijn al heel wat topics over.
rauw voedsel mag je in principe niet eten. Ook geen rauwe vis. Ham kan geen kwaad. Ik eet al mijn hele zwangerschap ham, ook rauwe ham. Dit is namelijk gerookt. Gerookt en doorgebakken vlees mag je eten.
Zalmsalade, en gourmet mag je gewoon mits alles goed doorbakken is. Serrano ham is volgens mij rauw, was toevallig pas een topic over bij het verloskundigen gedeelte http://www.zwangerschapspagina.nl/stel-vraag-de-verloskundige/430036-serranoham.html Verder zou ik inderdaad even een kijkje nemen op de site van het voedingscentrum.
Van harte gefeliciteerd! Eigenlijk valt het best mee hoor, met eten en drinken. Ik liep voor mijn zwangerschap bij de diëtiste, dus die heeft me wat info meegegeven toen ik ook net zwanger was. Hierbij wat tips, hoop dat je er wat aan hebt! Over vis: je mag géén vacuümverpakte vis. Haring en zalm moet je vers halen bij de visboer. Volgens mij mag je wel vis uit van die blikjes. Ik had makreel(in zonnebloemolie)gekocht en dat ziet er uit als gekookte kip. Haring in tomatensaus zou ik wel ff laten liggen, weet niet of dat veilig is, net als haring in van die potten. Ook raden ze schaaldieren zoals mossels en oesters af. Oja, gekookte vis mag je altijd hebben hoor! Ook zalm. Lust je geen vis of eet je weinig vis, koop dan Centrum multivitamine voor zwangerschap, daar zitten aparte visolie tabletten bij, want dat heb je wel nodig, vooral de 1e 3 maand moet je uitkijken met tekorten. Broodbeleg: je mag best veel broodbeleg hebben hoor. Over ham: ik neem altijd gerookte ham(kan ook gerookte beenham). Ook kun je gerust boterhamworst, rookvlees, kipfilet(met tuinkruiden, mmmm), palingworst en bacon gebruiken. Gebruik géén leverkaas/worst of smeerpaté, ivm teveel vitamine A. Het schijnt dat je best een keer een boterham mag eten, maar ik laat het voor de zekerheid helemaal maar staan. Eieren: je mag elke dag een ei, hartstikke gezond ivm vit. D en ijzer(kijk wel uit als je diabetes patient bent! ivm cholesterol). Gebakken ei goed doorbakken, net als een omelet(lekker met boerensoepgroente er doorheen!). Als je een gekookt ei eet, mag ie in het midden vh eigeel best nog een beetje zacht zijn, je hoeft dus geen stuiterballen te eten. Gebruik geen voedsel waar rauwe eieren in verwerkt zijn! Vlees: géén biefstuk of ander rood vlees. Zorg dat kip, karbonades, etc goed gebraden zijn. Voor de rest mag je eigenlijk alles wel eten en drinken hoor, mits alles goed gewassen/gekookt/gebraden/gebakken is. Zorg dat je veel vezels eet, in de vorm van groente, fruit, zilvervliesrijst en volkorenbrood. Drink voldoende(behalve alcohol, hahaha!). Kijk regelmatig op dit forum, er komen heel veel topics voorbij over eten en drinken. Heel veel succes met je zwangerschap en blijf vooral genieten van alles wat je wél mag eten!
Hoo wacht even Nora! Biefstuk en ander rood vlees zijn absoluut geen probleem! Je moet alleen uitkijken dat je geen rauw of slecht doorbakken vlees eet. Het is trouwens ook makkelijker je ijzergehalte op pijl te houden als je juist wel regelmatig rood vlees eet. De website van voedingscentrum is inderdaad behoorlijk streng en overdrijft hier en daar nogal. Toch zet ik hier de link neer, al was het maar als extra informatiebron en om te bewijzen dat er niets, maar dan ook niets staat, over het niet consumeren van biefstuk of ander rood vlees. Eten en drinken tijdens de zwangerschap | Voedingscentrum Ik ben een beetje verbaasd dat er in dit soort topics vaak wordt gesproken over "mag niet". Alles mag, maar aan sommige voedingswaren kleven risico's en daarom worden ze afgeraden. Aan andere voedingswaren kleven weer risico's bij overmatig gebruik, en daarom wordt aangeraden het gebruik te beperken. Maar mag niet? Kom nou, we zijn geen kleine kinderen!
Ik denk dat er verwarring is over rood vlees en rood vlees. Rood vlees, in de zin van vlees waar rode wijn bij geschonken wordt, mag wel. Het moet alleen goed doorbakken zijn, dus het mag niet meer rood of rose zijn. Vandaar dat rood vlees alleen mag als het niet meer rood is.
Zo bedoelde ik het ook, sorry voor de verwarring! Biefstukken moeten gewoon goed doorbakken zijn. Ik ben geen kok, maar als het boven een bepaalde temp. komt is het ook prima om te eten, vanwege evt. bacteriën etc die dan gedood zijn door verhitting.
rouwe vis mag wel als maar vers is (dus niet van de supermarkt) ik eet wel eens sushi mmm heerlijk me vriend is het nu aan het maken (hij is kok).. vis is juist heel gezond zei me verloskundige .