baby op zij/buik laten slapen?

Discussie in 'Stel je vraag aan de kraamdeskundige' gestart door Sitalita, 10 dec 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sitalita

Sitalita Fanatiek lid

6 aug 2011
    3.223
    0
    36
    Hallo,
    ik zit al een tijdje met een klein mannetje die overdag moeilijk in slaap valt. s Avonds na de laatste fles valt hij direct in slaap in zn bedje en slaapt dan ook 10 uur door. Super luxe natuurlijk en heerlijk!
    Maar overdag.... zodra ik hem in bed leg (dit doe ik als hij wakker is maar wel moe-signalen geeft), begint hij wat te jammeren. Niet erg natuurlijk, maar hij huilt zichzelf op een gegeven moment helemaal overstuur. Laten huilen heeft geen zin, ook niet met tussendoor troosten of zijn speen geven. Hij is dan totaal van slag. En als hij slaapt, is het met geluk de laatste tijd een half uur achter elkaar.
    Kortom.. ik krijg zo een oververmoeid mannetje overdag, en niet meer het vrolijke ventje van eerst toen hij nog prima overdag sliep.. ik zit zelf een beetje met mijn handen in het haar, want ik ben deze week weer begonnen met werken, en wil graag dat hij overdag ook lekker kan slapen. Ook voor de oppas. Ik wil me liever geen zorgen hoeven te maken op mijn werkdagen of ik een oververmoeid mannetje thuis heb.

Nu heb ik een paar keer gekeken waardoor hij elke keer weer begint te huilen, en dat komt vaak door een soort valbeweging die hij met zn armpjes maakt. Hij schrikt zichzelf dus wakker. Ik heb hem laatst een keer op zijn zij in zn bedje gelegd, en toen sliep hij best snel in en wat langer achter elkaar. Net weer op zn zij gelegd (de andere), en tot nu toe slaapt hij nog. Ik heb het idee dat hij zichzelf zo niet wakker kan schrikken. Ik weet dat op de rug slapen het beste is, maar dit schijnt te werken voor hem.

Is het erg om hem alsnog op zn zij te laten slapen zodat hij zichzelf niet wakker schrikt? En als hij een buikslaper blijkt... is het dan erg om dit toe te staan? Ik vind het namelijk erg belangrijk dat hij goed slaapt en zichzelf niet zo wakker kan schrikken. Persoonlijk heb ik liever een mannetje dat goed in zn velletje zit, dan dat ik me kostte wat t kost aan de regeltjes vast houdt.

2. Adrienne

Adrienne Fanatiek lid
    Medewerker

9 mrt 2010
    2.192
    5
    38
    Hoi hoi,

Natuurlijk beslis je zef wat je doet, het is immers jullie kindje. Maar ik wil je er wel op wijzen, dat het op de zij en op de buik slapen gevaarlijk is. Al eens een puckababy geprobeerd. Dan zitten ze met de armen in de slaapzak. Slaap hij in de nacht op zijn rug?

Groetjes Adrienne

3. Sitalita

Sitalita Fanatiek lid

6 aug 2011
    3.223
    0
    36
    s nachts slaapt hij op zijn rug ja, en heeft er ook geen moeite mee om dan in slaap te vallen.
    op de buik/zij is gevaarlijk ivm mogelijke wiegendood toch?

Ik kan vanavond 2 doeken van swaddle me lenen van een kennis. Is hetzelfde systeem dacht ik als een puckababy toch? Dat wil ik sowieso ook proberen voor overdag.

Kun je het inwikkelen trouwens makkelijk weer afbouwen?

4. Sitalita

Sitalita Fanatiek lid

6 aug 2011
    3.223
    0
    36
    Ik heb vanavond de swaddleme gebruikt. Is iets strakker als de puckababy. Het mannetje protesteerde even flink maar niet meer zo overstuur. Na een kwartier was hij gewoon stil en hij ligt nu al een uur heerlijk te slapen.

Hoe gaat dit straks met afbouwen? Kan dat makkelijk?

5. Adrienne

Adrienne Fanatiek lid
    Medewerker

9 mrt 2010
    2.192
    5
    38
    Hoi hoi,

Ik heb geen ervaring met afbouwen, maar ik denk dat het wel wat tijd kost om dat te doen.

Op de buik/zij is gevaarlijk in verband met wiegendood ja, klopt!

Het is wel bijzonder dat hij overdag niet slaapt, en in de nacht wel. Is het druk in huis overdag? Andere kinderen? Tv aan? Hoe gaat het met groeien en de voeding?

Groetjes Adrienne

6. Sitalita

Sitalita Fanatiek lid

6 aug 2011
    3.223
    0
    36
    hoi,
    overdag had ik de tv af en toe aan met voeden, maar ben daar mee gestopt. Ivm de drukte inderdaad. Geen andere kinderen hier in huis, en verder geen bijzonderheden volgens mij. Ik denk dat hij echt oververmoeid was, waardoor hij zoveel wakker was. Kan dat?
    Hij groeit goed dacht ik. ;) Is nu meer dan 2 maand en in 2 maand 2 kilo aangekomen, dus dat gaat best goed. Hij krijgt 5 flessen van 180 ml, maar heb soms wel het idee dat hij meer zou willen, maar hij neemt ook genoegen als we hem na de fles rustig op de arm nemen. Dus ik weet niet of ik evt. over zou moeten op de nutrilon forte.

Ik gebruik nu 2 dagen overdag de swaddleme. s Nachts wil ik dit liever niet, omdat de nachten gewoon goed gaan, dus wat ik hem niet aanwen hoef ik hem dan ook niet af te leren. Gister na de fles van 15.30 (3de) protesteerde hij wel hevig bij het inbakeren. Ik heb hem ook even uit zn bedje gehad om hem weer wat kalmer te krijgen. Na een uur sliep hij uiteindelijk.. maar het ging wel even tegen mn gevoel in.
    Vandaag hebben mn ouders opgepast en het ging wonderbaarlijk goed. Vanochtend sliep hij 2,5 uur en vanmiddag heeft hij ook 2 a 2,5 uur slaap te pakken gehad. Ik merk wel dat hij echt max een uurtje nu wakker kan zijn en dan alweer in zijn oogjes begint te wrijven en te gapen.

Het liefst wil ik hem zonder inbakeren aan het slapen hebben.. maar volgens mij is het t beste om dit dan even door te zetten of niet? Ik vind het namelijk best sneu dat hij nu niet op zn knuistje kan sabbelen voor het slapen gaan..

7. Adrienne

Adrienne Fanatiek lid
    Medewerker

9 mrt 2010
    2.192
    5
    38
    Hoi hoi,

Je kunt het altijd weer proberen he, iedere keer als jij het wil. Slapen ie belangrijk voor hem, dus zou ik zelf kiezen om in de doek te leggen, en af en toe uit te proberen of het zo gaat. Misschien is het gewoon een sprongetje.

Groetjes Adrienne

Deel Deze Pagina