Onderwater bevalling

Discussie in 'De bevalling' gestart door FreeWilly8, 23 okt 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. FreeWilly8

FreeWilly8 Fanatiek lid

23 okt 2006
    2.055
    0
    36
    Gediplomeerd SPW4 WB'er, Rugzakbegeleider regulier
    Hardenberg
    Heeft iemand ervaring of enige betrouwbare kennis over onderwater bevallingen?

2. Linda Laene

24 nov 2005
    59
    0
    0
    Ja, ik. Je kan me alle vragen stellen die je wilt weten. Zelf ben ik twee keer onderwater bevallen en ben er nu professioneel mee bezig. Bovendien heb ik afgelopen weekend twee workshops gevolgd van Barbara Harper van Waterbirth International. Zij weet er echt alles van, geweldig. Dus brand maar los.

3. Daphne

Daphne Fanatiek lid

1 jan 2006
    4.615
    0
    0
    Roosendaal
    Ik heb een bad gehuurd voor een badbevalling. Heb een bijeenkomst gevolgd en twee voorlichtingsvideo's gezien. Ligt er een beetje aan wat je wil weten, misschien kan ik je helpen.

4. Inky

Inky Fanatiek lid

12 mei 2006
    3.195
    0
    0
    Leerkracht
    ik wilde dit ook altijd todat ik hoorde dat je dus ook in je eigen plas bloed enz ligt.
    Ik weet wat er allemaal uitkomt als je aan het bevallen bent en dat leek me nu niet zo lekker.

Maar gene ervaringen dus mss valt dat wel mee.

5. Linda Laene

24 nov 2005
    59
    0
    0
    Even over het in je eigen bloed liggen, dat valt reuze mee. Natuurlijk scheelt het bloedverlies per persoon, maar over het algemeen is het minder dan op 'het droge'. Bij mij bijvoorbeeld kwam het bloedverlies pas na het loslaten van de placenta en dat was op bed. Het water was dus nog 'schoon' en niet roodgekleurd.

En Daphne, ben je bij ons geweest? Ik heb namelijk ook een klant die Daphne heet.

6. Nemo

Nemo Niet meer actief

Een kennis van me wil ook in bad bevallen de huisarts doet de bevalling. Maar als het kind echt zou komen moest ze uit het bad en op bed omdat hij dan beter kon zien of hij moest knippen.
    Is dit normaal ? Je kindje kan toch gewoon in het water geboren worden ?
    Het kwam mij een beetje vreemd over in elk geval.

7. Daphne

Daphne Fanatiek lid

1 jan 2006
    4.615
    0
    0
    Roosendaal
    @Linda: Ja, volgens mij ben ik bij jullie gweest :)

@Nemo: Je kindje kan ook gewoon in het water komen hoor. De VK heeft er iets minder zicht op en misschien was het voor de HA die het in dit geval deed de eerste keer en wist hij niet zo goed hoe en wat.

@Inky: Op de verschillende voorlichtingsvideos die ik heb gezien is dat niet het geval. Alleen als je geknipt wordt, zie je een beetje bloed, maar zelfs dat valt reuze mee hoor.

8. Linda Laene

24 nov 2005
    59
    0
    0

Hier een foto van een onderwaterbevalling. Even om te laten zien dat je ook als iemand in bad ligt goed kan zien water er gebeurd. Bovendien rekt het van onderen veel beter op door het warme water en heb je veel minder kans dat je inscheurd of een knip nodig hebt.

Bij een waterbevalling wordt het kindje als het geboren wordt gedragen door het water. Dat betekend dat de verloskundige/huisarts alleen maar hoeft te kijken of alles goed gaat. Indien nodig kan ze de moeder sturen of de baby helpen, maar verder hoeft ze alleen maar te kijken. Laat je lichaam vertellen wat je moet doen. Des te meer kans dat het allemaal soepel gaat.

9. FreeWilly8

FreeWilly8 Fanatiek lid

23 okt 2006
    2.055
    0
    36
    Gediplomeerd SPW4 WB'er, Rugzakbegeleider regulier
    Hardenberg
    Nou goed, mijn vragen dan. Ik heb gehoord dat het voor de moeder 'makkelijker' is de pijn te verdragen onder water. Is dat zo?
    Ik ben chronisch rugpatient en ben bang enorme schade aan te richten tijdens een bevalling, maar wil, als het even kan, ook geen keizersnee. Zou een onderwaterbevalling een uitkomst zijn?
    Hoe zit het met verzekeringen e.d. m.b.t. onderwaterbevalling?
    Is een onderwaterbevalling overal mogelijk en kan je er zelf gewoon voor kiezen als je het aangeeft bij de VK dat je dat wilt?

10. Linda Laene

24 nov 2005
    59
    0
    0
    Ik kan me goed voorstellen dat je met je rugklachten gaat kijken naar een goede manier voor jou om te bevallen. Als ik je verhaal zo lees, zou een waterbevalling voor jou zeker iets kunnen zijn.
    Tijdens de bevalling is het heel belangrijk om zo goed mogelijk te kunnen ontspannen, en warm water is daar een goed hulpmiddel bij. Als je goed kan ontspannen, gaat je lichaam endorfine aanmaken, een soort natuurlijke pijnstiller voor jou en je kindje. Dit zorgt er ook voor dat de pijn beter te verdragen is.

Een waterbevalling vindt over het algemeen nog thuis plaats in een gehuurd bad. Helaas vergoeden de verzekeraars het huren van een bad nog niet. Mocht dit een probleem zijn, dan kan je bijvoorbeeld ook kijken of er een ziekenhuis in de buurt is die een speciaal bad heeft, maar helaas zijn dat er nog niet zoveel. Het kraamhotel in Eeden heeft ook een speciaal bad ter beschikking.

Als je graag thuis wil bevallen, is het belangrijk je wensen met de verloskundige te bespreken. Nog niet alle verloskundigen doen een waterbevalling omdat het voor hun nog onbekend terrein is. Meestal is het wel mogelijk om een verloskundige in je omgeving te vinden die wel waterbevalling doet. Het overstappen van praktijk zou dus een optie kunnen zijn als je verloskundige het niet wil doen. Eventueel kan ik je wel helpen bij het vinden van een verloskundige.

Als je nog meer vragen hebt, laat het maar weten. Je zou ook naar de informatie-bijeenkomst kunnen komen waar Daphne het al over had. Hier hoor je van alles over het bevallen in water, kan je het bad zien en wat waterbevallingen.

11. Jore

Jore Nieuw lid

14 jul 2006
    4
    0
    0
    Hoi

Ik lees jullie verhaal mee, ik ben zelf verloskundige en wij doen regelmatig bevallingen in bad.

Het begeleiden is niet eng of meer risicovol. Het is alleen wel zo dat alles vooraf moet worden bekeken of een badbevalling veilig is. En verantwoord.

Wij raden mensen eigelijk nooit aan een bad te huren. Dat mag iedereen zelf weten, maar tot dusver heb ik de meeste bevallingen gedaan in een eigen bad,gewoon in de badkamer.

Ook het ziekenhuis waar wij bevallingen doen heeft een schitterend bad.

Succes met je beslissing!

12. Daphne

Daphne Fanatiek lid

1 jan 2006
    4.615
    0
    0
    Roosendaal
    @Jore: Vindt dan alleen het laatste gedeelte van de bevalling in bad plaats? Ik bedoel: je kunt toch geen fijne houdingen aannemen in een gewoon bad en als je er een paar uur in moet zitten...

Overigens doen de VK's bij ons geen bevallingen in een gewoon bad.

13. Linda Laene

24 nov 2005
    59
    0
    0
    Hoi Jore,

Er zijn inderdaad maar weinig verloskundigen die een bevallingen in een gewoon bad doen. Zoals Daphne al zei kunnen mensen er veel moeilijker een andere houding aannemen. Bovendien hebben ze in een gewoon bad niet het volle profijt van het warme water omdat ze niet zover in het water liggen. Een huurbad is wat dat betreft een stuk comfortabeler. Bovendien hoef je niet steeds water te verversen om het op temperatuur te houden, omdat de verwarmingen voor zorgen.

In ieder geval wel fijn dat je waterbevallingen doet! In welk ziekenhuis doe je waterbevallingen? Dat vindt ik wel interessant om te weten.

14. maisy

maisy Fanatiek lid

12 jun 2006
    4.859
    0
    0
    Linda, heb je ook een site?

15. Deb

Deb VIP lid

19 jul 2005
    7.394
    0
    0
    Noord- Scharwoude
    ik ben van mijn 2de bijna bevallen in bad

en ik moet zeggen heb de weeën daar heel goed op kunnen vangen

en last van 1 houding nee die had ik niet , bad lekker vol en af en toe wat warm erbij en koud eruit :)

mijn VK zei al meid had lekker blijven zitten , maar nu was hij al bijna te laat ,dan! zeker :)

helaas met Caitlin had ik geen bad anders had ik zeker in bad bevallen

16. Linda Laene

24 nov 2005
    59
    0
    0
    Het plaatsen van de foto ging niet zoals de bedoeling was, dus ik heb er twee in mijn foto album gezet.

17. Manuela79

Manuela79 VIP lid

7 aug 2006
    10.145
    0
    0
    Hilversum
    Voordat ik verder ga lezen moet ik even zeggen.... wat een prachtige foto's Linda! Ben er helemaal door ontroerd.

18. Manuela79

Manuela79 VIP lid

7 aug 2006
    10.145
    0
    0
    Hilversum
    In mijn reactie op jouw kun je de site waar de foto's staan aanklikken.

19. Linda Laene

24 nov 2005
    59
    0
    0
    Hoi Manuela,

Bedankt voor je reactie. Het zijn inderdaad hele mooie foto's. Leuk om te weten is misschien dat de verloskundige de foto's heeft gemaakt.

Wat bedoel je hier precies mee, ik snap het niet echt.

20. Manuela79

Manuela79 VIP lid

7 aug 2006
    10.145
    0
    0
    Hilversum
    Hoi Linda,

Ik bedoelde ermee dat als je naar mijn berichtje kijkt van Za Okt 28, 2006 12:35 pm, dan zie je dat ik jou gequote heb. De letters van de site die je daarin hebt getypt met de foto's zijn blauw geworden en als je daarop klikt dan kom je dus meteen bij je foto's uit.

Hoop dat ik het zo een beetje goed heb uitgelegd.

Ik zit er trouwens wel aan te denken hoor, zo'n onderwaterbevalling... lijkt me heerlijk. Maar staat dat bad in je huiskamer of in je slaapkamer? En wordt het niet een erg waterballet zeg maar want wij hebben een parketvloer en kan me voorstellen dat die dat niet echt lekker vind zeg maar als het helemaal nat wordt.

Liefs
    Manuela

Deel Deze Pagina