EMDR, iemand ervaring mee?

Discussie in 'De lounge' gestart door Corina, 14 aug 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Corina

Corina Fanatiek lid

25 jan 2006
    4.881
    0
    0
    #1 Corina, 14 aug 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 aug 2009
    EMDR = Eye Movement Desensitization and Reprocessing
    (is een kortdurende behandelmethode om akelige ervaringen te verwerken. Het is een relatief nieuwe therapie bedoeld voor mensen die klachten houden na het meegemaakt hebben van ingrijpende gebeurtenissen)

Heeft er hier toevallig iemand ervaring mee?
    Ik heb gisteren de intake gehad en moet 24 augustus voor de eerste keer komen.

Heb al een beetje op internet rondgeneust, maar zie niet veel recente reacties.
    Misschien zijn er hier ook mensen die ervaring met EMDR hebben.

2. Maia

Maia Niet meer actief

ja ik. wat wil je precies weten?

Ik moest een traumatische ervaring een cijfer geven op schaal van 1 tot 10 en toen kreeg ik een koptelefoon op met bepaalde "piepje" en terwijl ik die ervaring vasthield werd het minder pijnlijk en kon ik het erna ook een ander cijfer geven.

ik heb er heel erg veel aan gehad.

3. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

ik heb het ook gehad, het is superheftige therapie maar heel doeltreffend.

je kunt me pb-en als je wilt, alleen omdat ik net bevallen ben kan het antwoord even duren :)

4. Vuurmeisje

Vuurmeisje Bekend lid

15 jul 2009
    727
    0
    0
    NULL
    NULL
    O nee, abso,luut negatieve ervaringen mee!Maar goed, ik denk dat EMDR voor iedereen p-ersoonlijk is, ik zeg namelijk niet dat het een slechte therapie is. Als je meer wilt weten mag je me pben, ik vind het verhaal daar rondom heen iets te persoonlijjk

5. Corina

Corina Fanatiek lid

25 jan 2006
    4.881
    0
    0
    Oeps.... kreeg helemaal geen melding dat er reacties waren binnen gekomen.
    Thanks, voor de reacties!

Maia, zo heeft de psycholoog het ook inderdaad aan mij uitgelegt ja. Hoeveel sessie's heb je ongeveer gehad? En hoe vond je het?

Marieke, had inderdaad al begrepen dat het een superheftige therapie is. Zie er daarom ook best tegenop. Zal je ff pb-en

Vuurmeisje, gefeliciteerd trouwens met jullie trouwdag!
    Hoor ook bijna geen negatieve verhalen. Alleen wel dat het erg heftig is en kan zijn. En dat je toch een poosje intensief alles kan herbeleven. Zal je ook ff pb-en

6. joseetje26

joseetje26 Fanatiek lid

30 mei 2007
    2.431
    0
    36
    zuid holland
    heb het ook gehad, 3 sessies omdat ik last had van paniekklachten, die kwamen uit het niets dus er was ook geen traumatische ervaring om op te halen.... daarom hebben we het geprobeerd door terug te gaan naar de 1e heftige paniekaanval en dat was voldoende om mee te werken...

ik vind het idiooot.... dacht niet dat het zou werken maar je brein word gewoon door die piepjes geherprogrameerd.... ik heb nooit meer last gehad en het was echt hardnekkig hoor!!!

ik blijf er verbaasd over.... de wetenschap he???

kan het iedereen aanraden...

gr Jose

7. Ik vond EMDR verschrikkelijk. Bij mij kwam alles wat ik had weggeduwt meteen weer omhoog, en daar kreeg ik weer ontzettende paniekaanvallen van (nog veel erger dan daarvoor).

Na 3 keer ben ik er mee gestopt. Ben er meer achteruit van gegaan dan vooruit ;)

Maar goed, er schijnen ook hele goeie resultaten uit te komen ;)

8. sannoukje

sannoukje Lid

22 jul 2006
    86
    0
    0
    Mijn ervaringen zijn ook niet positief terwijl wat je erover leest juist meestal heel positief is.
    Maar ik denk dat het wel heel goed kan zijn.

9. lalalindsay

lalalindsay VIP lid

19 jun 2007
    6.527
    489
    83
    Lees even mee... heb laatst van iemand deze tip gekregen om een 'trauma' te kunnen verwerken, maar vond er ook zo weinig info over...

Maar hier lees ik dus dingen waarvoor ik al bang was... Ik wil niet alles nog eens meemaken, heb het zo goed weggestopt nu

10. Ik wil je natuurlijk niet ontmoedigen, maar als je het inmiddels zo ver hebt weggestopt dat er mee te leven valt, zou ik echt niet aan EMDR beginnen.

Je moet echt de HELE situatie opnieuw gaan beleven, elk detail weer voor je zien, van het moment waarop alles nog okay was, tot het meest heftige punt in de gebeurtenis, tot het moment waarop het ophield.

Ik lees hier tot nu toe 1 positieve reactie, 1 enigzins positieve reactie, en 3 negatieve..

11. Maia

Maia Niet meer actief

@Corina: ik heb 5 sessies gehad en het was echt superheftig. Ik heb ook altijd mijn moeder meegenomen (die is 1x mee binnen geweest, de rest heeft ze buiten gewacht) want ik kon zelf niet meer rijden enzovoorts erna. Maar het heeft mij super geholpen, herinneringen die mij echt belemmerden in mijn doen en laten deden dat daarna niet meer enzovoorts.

Ik vond het op het moment niet leuk, maar ik ben wel heel blij dat ik het gehad heb, want het heeft me echt heel goed geholpen!

12. sunnyday

sunnyday Fanatiek lid

10 apr 2009
    1.449
    0
    0
    Hier ook gehad. het was een onderdeel van mijn therapie. ik hebn daar 1 sessie mee gehad. Wat was ik kapot er na zeg!!

Je gaat indd terug naar heftige gebeurtenissen maar het heeft hier super gewerkt!!

13. Corina

Corina Fanatiek lid

25 jan 2006
    4.881
    0
    0
    Kijk dat heb ik dus ook. Wil er helemaal niet meer mee geconfronteerd worden. Maar ja, zal toch er doorheen moeten. Hoe het nu gaat, is ook niet vol te houden. Het kan dus 2 kanten opgaan.... Vind het zo spannend!

14. Corina

Corina Fanatiek lid

25 jan 2006
    4.881
    0
    0
    Voor mij kon ze nog niet inschatten hoeveel sessies er nodig zijn. Ze verwacht wel een stuk of 10. Helaas gaat zij halverwege met zwangerschapsverlof. Dus zal of overgedragen worden aan een vervanger (als het klikt) en anders zal ik een paar maanden moeten wachten.

Ze adviseerde ook inderdaad om de eerste keer iemand mee te nemen om me op te vangen nadien

15. ylona25

ylona25 Bekend lid

8 mei 2008
    669
    0
    0
    hoogezand
    EMDR is volgens mij ook alleen effectief als je 1 trauma hebt gehad en niet meerdere. Een jongen op mijn werk heeft 2 sessies gehad en daarna was het helemaal goed! Ik hoop voor je dat het werkt!

Liefs Ylona

16. Ai! Dat is wel heel naar!

Dan heb je je net door de eerste keren heen geslagen en moet je daarna toch weer een soort van overnieuw beginnen bij een ander!

17. Corina

Corina Fanatiek lid

25 jan 2006
    4.881
    0
    0
    Ja is wel balen!
    Maar ze vond het wel heel verstandig om wel al te beginnen.

18. Hmm okay.. Zij zullen het wel weten he ;)
    Succes!

Heb je al een eerste afspraak staan?

19. Corina

Corina Fanatiek lid

25 jan 2006
    4.881
    0
    0
    JA ik moet a.s. maandag om 9 uur

20. Spannend!

Deel Deze Pagina