Onderweg flesje kunstvoeding maken met afgekoeld gekookt water?

Discussie in 'Voeding' gestart door Nogevengeduld, 27 jul 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Madelein84

Madelein84 Fanatiek lid

5 jun 2013
    1.042
    80
    48
    in de magnetron wordt vloeistof ongelijkmatig verdeeld, altijd goed roeren/mengen dus, anders kan het bijv bovenin lauw zijn en onderin/middenin gloeiend heet. Borstvoeding in de magnetron kan wel, maar in borstvoeding zitten bepaalde voedingsstoffen die 'dood' gaan in de magnetron (en bij hoge temperaturen). ik zou het voor een keertje geen probleem vinden, maar zou het niet dagelijks doen.

2. Nogevengeduld

Nogevengeduld Bekend lid

24 feb 2011
    643
    41
    28
    Is half in de 30. Iets jonger dan ik ☺

Madelein, de magnetron gebruik ik alleen voor de sterrilisator. Sowieso niet van plan flesjes voeding te verwarmen in de magnetron.

3. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    De beste manier voor fv is;
    Koud (kraan)water koken. Fles voor 1/3 tot 1/2 vullen met water net van de kook af. Poeder erbij en roeren met een vork. Aanvullen met koud (kraan)water, dus 1/2 tot 2/3 deel. Nogmaals roeren en uiteraard even voelen.

Heet water, net van de kook af, zorgt ervoor dat evt bacterien in de voeding alsnog gedood worden. Daarnaast lost de voeding beter op.
    Bij de magnetron of warm kraanwater worden deze bacterien niet gedood en heeft mede daardoor niet de voorkeur. (Net als fleswarmer trouwens.)

Daarnaast beide niet de voorkeur omdat;
    Magnetron kan hotspots veroorzaken, dus zeer hete 'plekjes' in de voeding. Als je voorzichtig bent hoeft dit geen gevolgen te hebben.
    Warm kraanwater wordt afgeraden ivm mogelijk metalen, maar ook de bacterien die goed kunnen overleven. Daarnaast kun je ook eens nadenken over waterverspillen bij een gewone cv. (Hier zou ik 1,25L per fles verspillen, zonder dan echt de juiste temp te hebben).

Dus voor thuis zeg ik waterkoker. Voor onderweg een thermoskan met heet water en flesje koud water of magnetron.

Deel Deze Pagina