Heb een vraagje. Ik kreeg vandaag een brief thuis van het UWV over dat ik binnen 5 werkdagen contact met ze op moet nemen. Ik zou namelijk sinds 25 april ziek zijn gemeld door mijn werkgever. Ten eerste lijkt dit niet te kloppen, want ik ben voorafgaande aan 25 april 3 weken volledig thuis geweest op advies van de verloskudige en vanaf 25 april ben ik in overleg met werkgever halve dagen gaan werken, dus 50%. Op zich dus allemaal prima geregeld, ik vraag me alleen af waarom ik een brief thuis krijg van het UWV dat IK contact met ze op moet nemen, hoort mijn werkgever dit niet te doen? Of de arbo-arts van mijn werkgever? Het is nogal een groot bedrijf waar ik voor werk, dus het lijkt me op zich logisch dat dit soort dingen automatisch door mijn werkgever zelf wordt afgehandeld, of zie ik dit verkeerd? Daarbij vraag ik me af wat ik kan verwachten als ik het UWV bel, wat ze van me willen weten of dat ze bepaalde 'bewijzen' willen zien dat ik echt ziek ben (voor de duidelijkheid, ik zit gedeeltelijk thuis vanwege rug- en bekkenklachten)? Aangezien ik volgende week 34 weken zwanger ben, ga ik dan ook met verlof dus het lijkt me nogal overbodig allemaal!
Nee het lijkt mij niet overbodig,ze sturen niet zomaar een brief. Zal niks ernstig zijn hoor.Heb tijdens mijn zwangerschap dit ook gehad.Zij wilden bij mij weten of ik nog steeds ziek was enz. ivm. eventuele uitkering na de bevalling. Geef ze gewoon een belletje kan geen kwaad toch?
De reden dat je met het UWV contact op moet nemen heeft te maken dat je ziek bent door zwangerschapsgerelateerde klachten. Je werkgever is daarvoor verzekerd bij het UWV en hoeft hiervoor geen contact op te nemen met zijn eigen ziekteverzuimverzekeraar of arbo-arts. Dit is om de werkgevers in Nederland een beetje te 'beschermen' en daarnaast ook de zwangere vrouwen. Stel dat dit niet zo zou zijn, dan zouden werkgevers natuurlijk ook moeilijker doen bij het aannemen van vrouwen omdat ze dan kunnen verwachten voor kostenposten te komen staan. Omdat het UWV jouw telefoonnummer niet heeft, sturen ze je een berichtje om contact met hen op te nemen. Je moet het vergelijken met de normale arbodienst, alleen nu wordt de begeleiding dus overgenomen door het UWV. Groetjes, Josien
Hallo dames, heb een vraagje? wie heeft ook zoiets meegemaakt. Mijn contract loopt tot 1 oktober en ik denk omdat ik nu zwanger bent heb ik van mijn baas gehoord dat mijn contract niet wordt verlengt. ik ga 27 augustus met verlof en wat gaat het dan gebeuren? Ik heb gehoord dat ik via uwv mijn verlof betaald krijg en dan? Graag reageren! Groetjes baby25