Mijn man kan een leaseauto van zijn werk krijgen. Omdat wij ook prive een auto hebben zou hij die leaseauto het liefst alleen zakelijk gebruiken zodat we geen bijtelling hebben. Gezien onze roosters moet hij ons kindje straks ophalen van het kinderdagverblijf. Omdat dat niet op de route ligt naar zijn werk kost dat per week zo'n 40 km extra. Tellen deze kilometers als zakelijk of als prive? Ik kan me beide voorstellen, de enige reden waarom we een KDV nodig hebben is immers omdat hij werkt. Aan de andere kant is het natuurlijk geen werktijd. Ik kan hier online nergens wat over vinden. Als ze als prive tellen dan krijgen we een bijtelling :x
Ik zou zeggen zakelijk, omdat het kosten/km zijn die je voor je werk maakt. Maar kun je het niet navragen bij de belastingdienst?
even nagevraagd. het zijn privekilometers hoor, woonwerkverkeer wordt berekend vanaf je thuisadres tot aan kantoor. afspraken buiten de deur zijn zakelijke kilometers.
Lijken mij privé-kilometers. In mijn ogen staat het los van je werk. Jullie hebben toch geen kinderen in opdracht van je werk? Kwebbel
Bedankt voor jullie reacties. Had nav Yolanthes reactie zelf even gebeld met belastingtelefoon en die zeggen ook privekilometers inderdaad. Jammer, ik had me ook goed voor kunnen stellen dat de overheid zou kiezen om dit als werkgerelateerde kilometers te zien. Zou m.i. goed passen bij andere maatregelen om te stimuleren dat ouders blijven werken, zoals kinderopvangtoeslag. Maar helaas. @Kwebbeltje Onze werkgevers hebben zich inderdaad niet bemoeid met de verwekking van onze kleine
Kijk weet ik dat ook weer, weer wat geleerd. Zou toch wat zijn dat je baas mee kijkt en zich met de verwekking bemoeit . Hoewel sex met je baas ook zat gebeurt natuurlijk en dan heb je wel een baas die zich ermee heeft bemoeit
Werk jij evenveel als je man dan? En kan je geen kinderdagverblijf op de route kiezen? Scheelt misschien een hoop.
Hier ben ik het inderdaad mee eens. Ik vind het wel teleurstellend dat het als privegebruik wordt gezien. Hoeveel betaal je voor die extra kilometers?
Kun je hierin niet iets regelen met de werkgever van je man? Hun het probleem voorleggen en kijken of ze er iets mee kunnen? Nee heb je, ja kun je krijgen!
Hierin valt niets te regelen met je werkgever. Dit is een wettelijke bepaling en daar kan je werkgever niets aan veranderen. Enige tip die ik je kan geven: als je dan toch meer als 500 prive kilometers op jaarbasis rijdt, zorg dan dat je die ruimschoots overschrijdt Hier doen we alle prive-ritjes met de lease-auto... dan valt de bijtelling uiteindelijk nog wel mee gezien alle benzine kosten die je bespaart
Goede tip Mijn man had een paar jaar geleden ook een leaseauto, met tankpas. Met beide ouders op 2 uur afstand en een voorliefde voor autovakanties hebben we daar ongelooflijk veel plezier van gehad Maar financieel is dat voor ons nu waarschijnlijk niet aantrekkelijk. Met een baby op komst rijden we waarschijnlijk veel minder privekilometers per jaar. Misschien valt het allemaal wel mee. Mijn man kan via 2 routes langs zijn werk. Bij de ene komt hij langs het kdv en heeft hij veel minder kans op files waardoor die route in de spits weliswaar langer, maar ook sneller is. Volgens mij ben je niet verplicht om via de kortste route naar je werk te gaan en mag je omrijden als je daarmee sneller thuis bent. En als hij daar dan toch rijdt...
ik heb een paar jaar geleden een lease-autootje gehad.. een ritje dat afweek van de normale route ( de kortste) viel onder prive.. Maar dat stond in mijn leasecontract...
Het maakt de werkgever van mijn man niet uit, al crossen we dagelijks het hele land door Als we prive meer dan 500 km per jaar rijden moeten we natuurlijk wel bijtelling betalen, maar dat is tussen de belasting en ons en daar bemoeit de werkgever zich verder niet mee. Ik neem aan dat je van de belastingdienst gewoon een alternatieve route mag nemen als er file is!
Als je de bijtelling niet wil, moet je trouwens ook een kilometer administratie bij gaan houden. Dat is ook een drama, want dan moet je elke gereden kilometer opschrijven. Daar word je ook niet blij van...
Tuurlijk valt er wel iets te regelen. Het is misschien niet alleen de officiele weg. Maar als je man ook op de baan zit, zijn 40 km zo ergens bijgeschreven. Wat gebeurt er als je een keer om moet rijden voor een file? Daarbij is het volgens mij ook zo dat je een bepaald aantal km's extra per jaar mag rijden (buiten je werk om) voordat je in de bijtelling valt. Dat moet ook wel, want je kunt nooit strikt alleen het aantal km's van je woonadres naar je werk maken, stel dat er een omleiding is van een paar weken, wat dan? Vraag het sowieso even na op je werk, die weten dat wel. Bij mijn man op het werk viel ook wat te regelen ivm (verplichte) hoge bijtelling. Succes!
Wij betalen ook volledige bijtelling en rijden alles met de lease-auto. ook toen ik vorig jaar in het zkh lag 8 weken en tijdens mijn hele verlof heeft mijn man mijn leaseauto gebruikt voor zijn werk (mag!). Echt geweldig! O ja, en een vakantie naar Italië met de auto is dan ineens een stuk goedkoper Maar kijk inderdaad of er wat te regelen valt met het werk. Als je man een leaseauto heeft, is het meestal niet zo dat ie alleen op kantoor werkt. Kan hij niet met de werk regelen dat ie 1x per week een extra afspraak buiten de deur schrijft of zo?
Je krijgt inderdaad pas een bijtelling met 500 km per jaar privegebruik. Aangezien mijn man straks het kindje 2x per week op gaat halen van het kdv komt hij daar wel aan, tenzij hij de langere/snellere route langs het kdv mag nemen. Aan de andere kant rijdt hij 200-300 km per dag voor zijn werk, dus valt die 8 km extra sowieso niet op. Maar we doen het liever volgens de regels. En het bijhouden van een kilometerregistratie is inderdaad niet fijn, maar nog altijd fijner dan netto 5.000 euro per jaar bij moeten betalen @Adi Die leaseauto krijgt ie omdat hij voor een lang project overgeplaatst wordt naar een andere vestiging aan de andere kant van het land. Hij heeft dus niet veel afspraken 'buiten de deur', maar het is vooral woon-werk. Dat maakt het bijhouden van een km-registratie wel weer makkelijker. Bijtelling happen is voor ons niet zo'n goed plan. Ik heb vanwege wat lichamelijke beperkingen een luxe auto nodig om mee naar mijn werk te gaan. Om twee dure auto's op de weg te houden is teveel van het goede.
Wij betalen zowieso de max bijtelling. Gewoon weg omdat we geen extra administratie willen en niet willen nadenken of we nu het familiebezoek naar Limburg dit of volgend jaar moeten plannen of met mijn autootje moeten. Naar mijn idee zit je zo aan die 500 km dus ja...