Heb vandaag mijn baas verteld dat ik zwanger ben. Wel nog in vertrouwen want we zijn pas 6 weken en het is dus nog pril... maar omdat mijn buik en borsten al aan het opzwellen zijn, en ik last heb van hormonen (snel huilen!) wilde ik het niet te lang voor me houden. Het gesprek... Nou... het was echt vreselijk.... ik ben nog nooit op zo'n koele manier gefeliciteerd. Hij gaf me niet eens een hand! Hij zei dat hij het wel min of meer ergens dit jaar verwachtte (pas getrouwd). Maar al snel volgde dat binnen mijn functie minimaal 32 uur per week gewerkt moet worden en dat als ik dat niet kan/wil, die functie niet meer geschikt voor mij is. Toen ik vroeg of ik dan misschien een andere functie kon krijgen binnen het bedrijf zei hij dat hij niet zou weten waar.... Voelde me echt zwaar teleurgesteld en kwaad en eigenlijk zelfs een beetje gediscrimineerd is dit raar? Ik had toch gehoopt op op zn minst een hartelijke felicitatie... liefs mamatoB
Jeetje meis. Allereerst gefeliciteerd met je zwangerschap. Geniet ervan. Wat lullig dat je baas zo reageert zeg.. Zo zakelijk en kil Daar zit je natuurlijk niet op te wachten. Ik hoop echt dat er iets geregeld kan worden op je werk ! Houdt moed !
Hoi Rianne, Dankjewel. Jij ook gefeliciteerd, al bijna 21 weken zie ik! Super! Ja, het gesprek viel echt heel erg tegen. Voelde me bijna gestraft omdat ik zwanger was, dat is toch belachelijk? Ik heb nu ff zo'n gevoel van, bekijk het maar jullie daar! Ik heb zo veel moeite er in gestoken en altijd overgewerkt en mijn uiterste best gedaan, en dan krijg je dit als dank? Nee, ik vond het absoluut een grote tegenvaller. Gelukkig zijn er genoeg mensen WEL heel hartelijk blij voor ons, en wij zelf zijn SUPERblij, daar moet ik maar aan denken... maar weet niet hoe dat moet gaan op mn werk liefs mamatoB
Hai Meid Eerst gefeliciteerd met je zwangerschap ,en laat dat niet verpesten door je baas. Mag ik vragen wat voor contract je hebt,heb je een vast contract? want je bent dan beschermt hij mag je dan niet zomaar ontslaan,alleen als er echt geen werk meer is. Kijk heb je gewoon een contract dan mag hij die gewoon als het afloopt met je stoppen en dan kan je verder niets. Mij hebben ze in het begin ook willen ontslaan,in mijn eerste zw maar ik heb dat aangevochten en heb het toen gewonnen,ze moesten mijn baan van 36 uur verdelen met iemand anders. Nu ben ik wel ontslagen maar het bedrijf ging reorganisrerenen we moesten er allemaal uit. Wat ik wil zeggen is dat je je niets moet laten wijs maken,en dat je baas een grote puntje is om zo tegen je te doen,hij kon nog enthousiast zijn en dan je nog dit vertellen.
Meid super vervelend voor je, helaas komt het vaak voor dat werkgevers zo reageren, vooral de mannelijke helaas. Ik zou proberen je niet druk te maken over wat er na je zwangerschap gaat gebeuren.. makkelijk praten ik weet het, dat heb ik ook maar geleerd omdat ik een nieuwe baan heb gekregen, zwanger ben en dit eerlijk verteld heb. Mijn manager is een vrouw en vertelde mij dat de mannelijke collega;s minder positief reageerden dan de vrouwelijke.. maar dat ze zelf ook kinderen heeft en dat een man nu eenmaal anders denkt. Hij ziet een groot gat als je weg bent en dat moet opgevuld worden.. Het is vaak niet persoonlijk... Gelukkig heeft ze me aangenomen ondanks dat ik zwanger ben... geniet van je zwangerschap, zwanger zijn zul je niet vaak meemaken, maar van baas verwisselen misschien wel en dan doet die man er echt niet meer toe. succes!
Wat naar joh. Wordt je van je roze wolk afgetrokken. Naar hoor, erg zakelijk Maar is het ook niet zo dat je evt ook ouderschapsverlof mag opnemen dus tot die tijd kan je gewoon minder werken / Volgens mij kan hij daar niets tegen doen
Wat vervelend zeg! Je baas is niet verplicht om ouderschapsverlof toe te staan als je minder dan de helft van de uren per week op wil nemen. Neem je het op de gebruikelijke manier op, dan volgens mij weer wel. Mijn functie moet ook ik ook in 32 uur doen, geen probleem toch? Tenminste voor mij niet Ik ga 4 dagen van 8 werken en mijn vriend ook. Daardoor komt de opvang neer op het zelfde als wanneer ik drie dagen zou werken. Staat het trouwens in jouw functie omschrijving/aanstelling dat jij je functie minimaal 32 uur per week uit moet oefenen? Dit is bij mij wel het geval en vraag me af of je baas anders wel een punt heeft? Denk het dan niet? Heel veel succes...en geniet gewoon heerlijk van je zwangerschap!
als je een vast contract hebt dan heb je recht op 26 weken ouderschapsverlof, dat zou je de eerste 2 jaar 1 dag in de week kunnen opnemen, en je baas is verplicht je dit toe te zeggen. gefeliciteerd en geniet ervan, je hebt meer rechten dan je denkt, laat je niet onder de tafel praten
Dankjullie wel voor alle reacties! Het is door het management besloten een tijdje geleden dat alle leidinggevenden minimaal 32 uur per week moeten werken, vanwege dat je er moet zijn voor je team. Ik snap zelf persoonlijk wel waarom ze die beslissing hebben genomen, en het is natuurlijk ook makkelijker als iemand er 4 dagen in de week is voor het team. Alhoewel ik als ik ziek ben of verlof heb ook altijd telefonisch bereikbaar ben voor mijn team. Maar goed. Ik vind het gewoon erg tegenvallen dat hij zo koel reageerde en dat hij helemaal geen alternatieven aandroeg. Het was net alsof hij me niet meer interessant vond als collega opeens omdat ik zwanger ben. Ik heb altijd een sterke intuïtie en ik voelde gewoon dat het niet goed zat. Als ik ga zeggen dat ik ouderschapsverlof wil nemen (dus normaal 4 dagen en dan 1 dag minder is drie dagen) gaat hij daar niet mee akkoord, dat weet ik nu al, want dan is de regel van 4 dagen per week geschonden voor 2 jaar... Ik moet me eens in de juridische ins en outs gaan verdiepen want ik heb wel een vast contract dus hij kan me niet zomaar ontslaan... liefs mamatoB
Twee dingen: (ik ga er vanuit dat je in een bedrijf werkt met meer dan 10 werknemers, omdat je het over meerdere leidingggevenden hebt, anders geld dit niet) 1. Hij kan je niet weigeren om minder te gaan werken. Dat kan alleen als daardoor de bedrijfsvoering ernstig in de problemen zou komen en dat is bijna nooit zo. 2. Ouderschapverlof volgens de basisregeling (50% van je werktijd gedurende 1 jaar) mag je baas ook niet weigeren. Als jij het anders wil, bijv fulltime ouderschapsverlof voor een half jaar, of idd 1 dag gedurende 2 jaar, dat mag hij dus wel weigeren... 3. Toch nog een 3... Laat je goed voorlichten door een vakbond of een rechtsbijstandsverzekering. (bij vookeur een vakbond, die hebben er vaak toch meer verstand van) Mijn man is een paar jaar geleden zijn baan kwijtgeraakt omdat hij 1 dag minder wilde gaan werken en de baas vond dat dit niet kon. We hebben het aangevochten, maar uiteindelijk is mijn man onstlagen op grond van een verstoorde arbeidsverhouding. (Achteraf het beste wat hem ooit is overkomen, maar dat terzijde... )
Dit is dus niet zo, je baas is alleen verplicht om je de basisregeling te geven. 50% van je werktijd gedurende 1 jaar. Zie hier: http://home.szw.nl/index.cfm?menu_item_id=13736&hoofdmenu_item_id=13825&rubriek_item=391909&rubriek_id=391817&set_id=2517&doctype_id=6&link_id=151520 En nu ik toch bezig ben, (ik ben goed op dreef... ) hier nog een linkje over het minder/deeltijd werken: http://www.cnv.nl/gezinenwerk/flexibel-werken/minder-werken-deeltijdwerken/
Super bedankt voor de links, heel handig! Ik denk dat het er ook van af hangt wat 'zwaarwegende redenen' zijn. Ze hebben volgens mij iets besloten wat niet zomaar mag. Ze vinden dat leidinggevenden minimaal 32 uur aanwezig moeten zijn. Dat zou dus betekenen dat alle leidinggevende vrouwen gedwongen worden 32 uur te werken als ze kinderen krijgen?!? Dat is toch absurd eigenlijk? Hoe moet je dan nog carrière maken als vrouw zijnde als je gelijk uit je leidinggevende functie geschopt wordt als je kinderen krijgt? Ik word hier echt woedend van. Het is eigenlijk gewoon pure discriminatie... Probleem is, als ik echt juridische stappen ga nemen of op mn strepen ga staan, krijg ik vast en zeker een verstoorde werkrelatie met mijn baas, en wat heb ik dan? Nog meer problemen! :-S Soms is het heel rechtvaardig om je te verdedigen, maar of je dan je relatie met je baas nog kan redden...
Persoonlijk kan ik me wel voorstellen dat ze voor sommige functies een minimum aantal uren vast stellen. Dat is dan inderdaad de keus die je moet maken: of nog minder dan 32 uur werken en geen leidinggevende functie meer óf 32 uur werken en wel een leidinggevende functie. Kan je partner ook niet minder gaan werken?
Nou ja, ik wil ook graag een leidinggevende functie in de toekomst maar ik ga er wel vanuit dat ik dan inderdaad minimaal 4 dagen zal moeten werken. Ik kan het me wel voorstellen dat je baas dit ook vindt. Maar zijn koele reactie is heel vervelend voor je. Ik snap niet waar dat voor nodig is. Desinteresse in zijn personeel blijkbaar.
Meid zoek het gewoon allemaal goed uit,ik snap dat hij in die functie iemand wil hebben die zich helemaal kan inzetten,maar dan moet hij met een alternatief komen,dus laat je niet zomaar wat aanlullen,bij het CWI kunnen ze je dus ook al info geven.
Als je je baan verder toch leuk vind, waarom blijf je dan niet gewoon 32 uur werken? Als je man dan ook een dag minder gaat werken zijn jullie allebei 1 dag alleen met de kleine en een heel weekend samen. Dan hoeft de kleine alsnog maar 3 dagen naar de opvang, evenveel als dat jij 3 dagen zou gaan werken.
En toch heb ik er moeite mee dat werkgevers hier zo moeilijk over doen, OOK bij leidinggevenden. Hoe kun je als vrouw in godesnaam carriere maken en kinderen krijgen als je alleen maar echt carriere mag maken (volgens de heersende normen en meningen, vnl. van werkgevers en/of mannen) als je een minimaal aantal uren per week werkt? Ik vind dat toch heel kortzichtig gedacht hoor, dat vasthouden aan bepaalde aantallen uren. Je kan evengoed een crappy leidinggevende zijn in 40 uur als een hele goede en betrokkene die 24 uur werkt. (of een ander aantal uren) En dan heb ik het nog niet eens over hoe moeilijk het is voor mannen om iets van ouderschapsverlof te krijgen. Of om überhaupt part-time te werken, dat is in NL vaak nog steeds hartstikke not done. (behalve bij de overheid en in het onderwijs)
Ik ben juist wel voor het zogenaamde 4x4 model. De man en de vrouw allebei 4 dagen werken, ipv de vrouw 3 en de man 5 dagen! En tja, als je manager bent zul je toch echt een x aantal uren aanwezig moeten zijn. Is het niet om dat je er voor je mensen moet zijn, dan is het wel dat je als manager gewoon veel overleg moet plegen en werk moet verrichten dus dat dat gewoon niet in 24 uur zou kunnen. Dat is dan inderdaad een keuze die je moet maken!
Je kan dergelijke functies ook prima delen, niks mis mee, zolang we met z'n allen bereid zijn om niet in de hokjes te denken die nu bestaan. Maar goed, OOK de mannen moeten daarin hun steentje bij (kunnen) dragen, absoluut! (dat zei ik toch ook?)