Onderwijs (veel vakantie) en verlof?

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Juud, 7 dec 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Juud

Juud VIP lid

21 nov 2006
    9.608
    0
    0
    Hallo allemaal,

Zijn er mensen zoals ik, uit het onderwijs, die ervaring hebben met het opsparen van verlof, ivm met je lange zomervakantie? Ik ben op 11 augustus uitgerekend en ben dan al 6 weken vrij. Ik hoef dus in principe geen verlof vooraf op te nemen. Ik wil daarna gewoon 10 weken thuis zijn.
    Heeft iemand ervaring met het opnemen van die 6 weken op een ander moment? Bijvoorbeeld aan het eind van het volgend schooljaar, als mijn leerlingen op stage zijn. Dan stuur ik wel een ander naar die stageplekken.

Misschien stap ik zekerder naar mijn baas, als ik weet dat er al meer mensen zijn die dit hebben gedaan.

Bedankt!

2. Deb

Deb VIP lid

19 jul 2005
    7.394
    0
    0
    Noord- Scharwoude
    Juud zijn genoeg meiden hier die in het schoolwezen zitten

dus die kunnen je vast wel helpen ,

3. Kiki

Kiki Fanatiek lid

8 jul 2005
    4.364
    1
    38
    Fulltime memmie en mod :-)
    Steenwijk
    In het voortgezet onderwijs geld het volgende: als je zwangerschapsverlof of bevallingsverlof in de vakantie valt, dan krijg je die 6 weken er extra bij.

Voorbeeld: collega x was uitgeteld in de 1e week van de zomervakantie. 4 weken vantevoren is ze gestopt met werken, vervolgens heeft ze na de bevalling nog 12 weken gehad + de resterende 6 weken van de zomer.

In het basisonderwijs wijkt het geloof ik net iets af.

Groet van Kiki

4. Loeki2

Loeki2 VIP lid

3 jun 2006
    16.265
    1
    0
    In het VO krijg je idd de 7 weken van de zomervakantie, (maar ook de herfstvakantie en de kerstvakantie) gewoon op een ander moment vrij, dus als jij in de zomer bevalt begint je verlof na de zomervakantie en kun je dan je 16 weken gaan tellen, de herfstvaantie hoef je niet mee te rekenen, dus heb je waarschijnlijk tot na de kerst vrij. In het VO heb je (als de zomervakantie in je verlof valt) bijna altijd 6 maanden vrij.

In het BO is het helaas heel anders en is er ook nog een verschil tussen bijzonder en openbaar onderwijs. In het bijzonderonderwijs geldt volgens mij dezelfde regel als in het VO, in het openbaar onderwijs krijg je 16 weken + 3 weken compensatie voor de zomervakantie.

5. Renate28

Renate28 Fanatiek lid

22 mei 2006
    3.334
    0
    36
    Hoi ik heb er ervaing mee in het basisonderwijs. Je MOET verplicht je verlof minimaal 4 weken voor je uitgerekende datum in laten gaan. Ook al valt dat in de zomervakantie. (ik was 31 augustus van dit jaar uitgerekend) Zit je daarvoor in de ziektewet, dan ben je zelfs verplicht om het 6 weken van te voren in te laten gaan.

Na je bevalling heb je, als je ervoor kiest om het 4 weken ervoor in te laten gaan, daarna nog recht op de resterende 12 weken. 16 weken in totaal dus.

Maar nu komt het: sinds augustus van dit jaar is onze CAO veranderd. Je krijgt nu maximaal 3 weken van de zomervakantie gecompenseerd als je verlof samenvalt met de zomervakantie.

Veel werkgevers zijn van deze laatste wijziging nog niet op de hoogte, let er dus zelf ook even op. Stel: je verlof valt dus voor bijvoorbeeld 4 weken samen met de zomervakantie, dan krijg je na je 16 weken nog 3 weken gecompenseerd. Totaal: 19 weken.

Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb opgeschreven voor je.

6. Jody79

Jody79 Fanatiek lid

19 sep 2006
    1.616
    0
    0
    Hoi Renate,

Je lgt het duidelijk uit, maar naar het lezen van de CAO ben ik van mening dat je niet 3 weken maar alle weken die je mist van je vakantie daarna tegoed krijgt. In mijn geval zal dat dan op 7 weken komen en dus totaal 23 weken vrij.
    Of snap ik het niet?

7. Loeki2

Loeki2 VIP lid

3 jun 2006
    16.265
    1
    0
    Jody, jij zit in het VO (als je 7 weken hebt) dan krijg je idd alle weken terug. Zie mijn berichtje eerder.

8. Renate28

Renate28 Fanatiek lid

22 mei 2006
    3.334
    0
    36
    @ Loekie2: Hoeft niet hoor, ik heb ook 7 weken zomervakantie dit jaar en ik zit in het basisonderwijs. Dit is trouwens de eerste keer dat ik dat heb. Weet eigenlijk niet waarom..mmm, maar eens uit gaan zoeken....

@jody79: kan je even opschrijven wat je precies hebt gelezen? Misschien dat ik het dan uit kan leggen.

9. marloes80

marloes80 VIP lid

6 aug 2006
    22.024
    901
    113
    hoop juffen hier...

ik krijg ook lekker 7 weken extra

10. Juud

Juud VIP lid

21 nov 2006
    9.608
    0
    0
    Dan heb ik toch nog de vraag of je die weken die je nog tegoed hebt, ook veel later in het jaar weer kan opnemen.

Voorbeeld: ik neem 4 weken vooraf + vakantie en na de bevalling 9 weken (incl. hersftvak. 10 weken). Ik heb dan nog recht op 3 weken die ik niet heb gebruikt. Kan ik die bijvoorbeeld vanaf april/mei nog eens opnemen? Of moet het aaneengesloten?

Ik werk op een MBO-school.

11. Loeki2

Loeki2 VIP lid

3 jun 2006
    16.265
    1
    0
    Geen idee Juud, kijk eens in de BVE-CAO, ik denk niet dat het mag, maar je kunt het altijd vragen.

12. Jody79

Jody79 Fanatiek lid

19 sep 2006
    1.616
    0
    0
    Volgens de cao moet je het aansluitend op je bevalllingsverlof of vakantie opnemen. Dus dat kan helaas niet. Had ik ook wel gewild!

@ Renate: Ik heb de cao hier niet liggen op dit moment.

Deel Deze Pagina