Onderwijsassistent, ervaring?

Discussion in 'De lounge' started by giebel, Sep 9, 2019.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. giebel

giebel Fanatiek lid

Aug 26, 2011
    2,565
    601
    113
    Dag,
    ik denk er sterk over om mij te laten omscholen tot onderwijsassistent. Graag zou ik ervaringen horen van mensen die dit beroep al uitoefenen. Dan zou ik graag horen, wat is leuk aan het werk, wat vind je minder leuk aan je werk, en wat zijn je werkzaamheden. Maar ook, was de opleiding leuk, zwaar, waar moet ik aan denken? Wat voor vakken komen zoal aan bod? Ik ben 36 jaar en heb een gezin, het is al even geleden dus dat ik gestudeerd heb. Maar ik kom uit de horeca/detailhandel en ben het eigenlijk zat. Ik vind het leuk om met kinderen te werken denk ik. Ik heb ze in elk geval graag om mij heen. Ik ben al ruim 3 jaar actief op de school van mijn kinderen met helpen. Van alles, helpen met lezen, decoreren school, ramen verven, helpen bij evenementen en uitjes. Ik denk oprecht dat het heel goed bij mij past. Nu ben ik bezig zo veel mogelijk informatie te verzamelen. Dus wie mij er meer over kan vertellen, graag!

WinterBird and Luna86 like this.
  2. Luna86

Luna86 VIP lid

Jan 11, 2009
    14,792
    9,310
    113
    Gelderland
    Ik lees even mee. Toevallig zit ik er al een tijdje over te denken een opleiding in deze richting te doen. Toen niet actief mee bezig geweest ivm kinderwens maar nu schuift de kinderwens een beetje naar achteren waardoor er weer ruimte voor komt.

Is het misschien een idee om informatie te vragen op de school van je kinderen? Ik denk dat je direct bij de bron veel informatie kunt krijgen.

MSL12 likes this.
  3. Spoetnik

Spoetnik Fanatiek lid

Jun 8, 2013
    4,365
    4,422
    113
    Female
    Ik ben onderwijsassistente geweest, doe nu de zij instroom van de Pabo.
    Ik vond oa'er zijn erg leuk, je hebt geen eindverantwoordelijkheid en extra taken. Je doet dus je werk en gaat naar huis, that's it. Vond ik in die periode van mijn leven erg fijn, nu vind ik wat meer uitdaging fijner.

Ik werkte 4 dagen, van 9 tot 1.
    4 uurtjes per dag dus, 16 uur per week.
    Het salaris is echter wel aan de lage kant (en dan werd ik ook nog uitbetaald als leraarondersteuner!)

De opleiding was leuk, leerzaam, maar ik was 16. Ik kan me er amper wat van herrineren. Ik hoefde destijds niet veel te leren, wel veel te maken als ik werkstukken en verslagen. Oh ja en natuurlijk de ellendigd reflecties overal op.

Ik heb hart voor het onderwijs, dus ik zeg doen!!!

4. YellowEyes

YellowEyes Fanatiek lid

Nov 28, 2017
    1,863
    2,324
    113
    Female
    Klinkt inderdaad alsof het beroep bij je zal passen! :)

Ik heb de opleiding onderwijsassistent niveau 4 gedaan in 2 jaar, dit vond ik goed te doen. Zolang je goed kan plannen is alles mogelijk. :) de werkzaamheden die ik toen had: zorgen dat alles klaarligt qua werkjes/toetsen etc, de leerkracht ondersteunen, af en toe een les geven (in mijn geval de creatieve vakken), klaslokaal inrichten op thema en verder ook zorgen dat alles staat waar het hoort te staan en het netjes is aan het begin en het einde van de dag. Zo zul je nog wel meer taken hebben, maar dit is even een opsomming van een grote gedeelte van mijn taken destijds.

Het loon is inderdaad aan de lage kant, dus je moet het werk gewoon erg leuk vinden.

Ikzelf ben niet (meer) werkzaam als onderwijsassistent, ik wilde meer uitdaging dus heb ik daarna een hbo opleiding gevolgd en ben nu werkzaam als coördinerend pedagoog. :)

5. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

May 7, 2019
    23,638
    27,293
    113
    Female
    Ik zou zeggen, loop eens een middagje mee met een onderwijs assistent. Zal vast mogelijk zijn :) (ik ben zelf bij operaties geweest zonder medische opleiding om te kijken of mij dat trok). Denk dat je zo het beste beeld erbij krijgt

6. Lindawen79

Lindawen79 Bekend lid

Apr 9, 2019
    896
    628
    93
    Female
    Hier een juf maar werk dagelijks samen met een onderwijsassistente. Ik kan haar echt niet missen!! :)
    Probeer inderdaad eens een dagje mee te lopen. Ik werk bijv in het speciaal onderwijs, bij ons verschillen de bezigheden best met een assistente in het basisonderwijs. Bij ons best veel verzorgende raken bijv.
    Als je hart en ligt... doen!!

7. Riverr

Riverr Fanatiek lid

Aug 27, 2012
    2,019
    172
    63
    Ik werk als OA en ik vind het heerlijk! Ik doe echt van alles! Vandaag bijvoorbeeld had ik een klusjesdag, dan doe ik van alles en nog wat.
    Ik vind het op de plek waar ik werk heerlijk dat ik zo veel vrijheden heb, eigen inbreng vinden ze geen probleem, ik heb geen extra taken, geen eindverantwoordelijkheid. Sta af en toe ook voor de klas, dat vind ik ook leuk! Al mijn collega’s vinden het super fijn als ik er ben en dat geeft mij ook echt voldoening!

Er is mij vaak genoeg gevraagd vanuit mijn werk of ik geen pabo wil gaan doen maar dat wil ik dus gewoon echt niet.. ik lees hier dat t salaris wat laag is, ik vind dat persoonlijk wel meevallen. Zeker als ik naar mijn eigen situatie kijk. Ik klaag zeker niet!

Luna86 likes this.
  8. Aagje90

Aagje90 Bekend lid

Apr 25, 2012
    911
    335
    63
    Female
    Ik heb ook de opleiding onderwijs assistent gevolgd. Vond de stages altijd erg leuk alleen toen ik afgestudeerd was, was er geen werk te vinden. Ik werk nu al lange tijd in de kinderopvang. Met heel veel plezier! Laatst hadden we wat rondleidingen op scholen voor ons dochtertje en toen ze hoorden dat ik diploma onderwijsassistent heb, werd me bijna meteen een baan aangeboden. Dus wat dat betreft, meelopen en inschrijven haha.

9. Mythique

Mythique Fanatiek lid

Apr 3, 2015
    4,778
    3,907
    113
    Mijn moeder werkt als onderwijsassistent. Er wordt van alles buiten haar uren van haar verwacht waar ze niet voor betaald krijgt. Ik zou ervoor passen. Het salaris is sowieso slecht. Maar goed, ze vindt het wel leuk dus jah...

puzzelstukje likes this.
  10. Yeuu

Yeuu Fanatiek lid

Jul 25, 2017
    1,434
    805
    113
    Female
    Oh als leerkracht vond ik de o.a. onmisbaar! Alleen werd deze in dr randstad bij zooo veel scholen wegbezuinigd.

Ik vraag me af of er werk in te vinden is... En zo ja, ben ik heel benieuwd!

11. Ienemine

Ienemine Fanatiek lid

Feb 20, 2018
    1,514
    853
    113
    Female
    Mijn schoonzusje is het ook en die heeft het naar haar zin. Maar er is heel slecht werk in te vinden hier zijn bijna nooit vacatures voor oa. En dat maakt het wel lastig.

12. giebel

giebel Fanatiek lid

Aug 26, 2011
    2,565
    601
    113
    Wat voor dingen dan? Ik kan me dat hij een juf/meester wel voorstellen maar bij een Onderwijsassistent heb ik geen idee wat ze dan buiten werktijd van je kunnen vragen?

13. Mammaaa

Mammaaa Fanatiek lid

May 5, 2015
    1,084
    694
    113
    Hier ook wel eens over nagedacht..

Maar wat verstaan jullie onder een laag salaris? Wil iemand dat vertellen?

14. Bloem85

Bloem85 Niet meer actief

Door de extra werkdrukgelden in het basisonderwijs zijn er meer vacatures voor onderwijsassistenten. Als je hart hier ligt zou ik zeker eerst eens een dag meelopen voordat je de opleiding start.

15. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

Apr 13, 2008
    23,133
    8,867
    113
    Het is nu weer in opkomst door het lerarentekort en, ik denk, ook door passend onderwijs. Hier op school (grote school) werken sinds vorig jaar tenminste vijf onderwijsassistenten en ik hoor het van meer scholen.

DQueen likes this.
  16. Mythique

Mythique Fanatiek lid

Apr 3, 2015
    4,778
    3,907
    113
    Zij is verantwoordelijk voor het bedenken en voorbereiden van alle crea lessen maar daar is tijdens haar werkuren geen tijd voor vrijgemaakt. Dan heeft ze elk uur kindjes voor bijles of zit ze in een klas erbij. Dus zit ze dat thuis te doen, in het weekend.

Trainingsdag van 10 - 22 waar ze niet voor betaald kreeg. Twee dagen mee op kamp. En alles moet uit die 4 dagdelen die ze betaald krijgt, oftewel 12 uur.

Zij heeft wel een pabo diploma een draait daarom mee in het rooster voor pleinwacht. Maar ook die uren krijgt ze betaald als onderwijsassistent terwijl een onderwijsassistent dat niet mag doen. Dat mag alleen als je gediplomeerd leerkracht bent.

Ik heb al zo vaak gezegd dat ze gek is dat ze dat allemaal accepteert. Maar dan zegt ze dat dat ook een beetje bij het onderwijs hoort.

Als jullie andere ervaringen, verhalen hebben hoor ik het graag. Misschien dat zij dan inziet dat ze echt wat meer op haar strepen moet gaan staan!

puzzelstukje likes this.
  17. Mythique

Mythique Fanatiek lid

Apr 3, 2015
    4,778
    3,907
    113
    Je kan dat zo opzoeken. Schaal 1 - 4 is de eerste trede 1635 euro fulltime. Maar daar kom je nooit aan. Je kunt maximaal 9 dagdelen van 3 uur werken. Want onderwijsassistenten hebben zogenaamd geen werkzaamheden buiten de uren dat de kinderen op school zijn.

18. Juffie26

Juffie26 VIP lid

Oct 24, 2011
    10,011
    1,860
    113
    Ik ben ook onderwijsassistenten maar kam hier in Limburg geen werk als onderwijsassistent vinden. Heb 7 jaar vast dienstverband gehad super leuk werk mis het nog elke dag, maar toen werd ik wegbezuinigd.... hopelijk trekt het nu weer wat aan hier

19. Roozjuh

Roozjuh VIP lid

Oct 1, 2007
    18,389
    1,292
    113
    Flevoland
    Ik lees mee. Zit er al 2jaar over na te denken maar durf de stap niet te zetten om weer aan een opleiding te beginnen

20. Waxinelichtjes

Waxinelichtjes Fanatiek lid

Jun 22, 2018
    3,695
    4,231
    113
    Female
    Toen ik 12 jaar geleden afstudeerde, was er nergens een baan te vinden. Dus nutteloos diploma. Nergens serieus genomen ook, werd behandeld als tweederangs stagiaire. En omdat ik geen werkervaring heb, kan ik nu ook fluiten naar een baan in die branche.
    Kan nu wel anders zijn, dat zou ik even uitzoeken als ik jou was.
    Het werk is best leuk hoor.

Share This Page