Adres fraude

Discussion in 'De lounge' started by Cin85, Sep 10, 2019.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Cin85

Cin85 VIP lid

Jan 12, 2010
    12,491
    13,945
    113
    Female
    Zojuist kwam er bij ons iemand aan de deur om de IPhone op te halen.
    Echter hebben wij helemaal geen IPhone te koop.
    Deze dame had een deal gesloten via Facebook marktplaats en de 'verkoper' heeft onze adresgegevens doorgegeven. Wat het nog extra zuur maakt is dat deze dame in Limburg woont en wij in de randstad, ze is dus heel het eind voor niets gereden.
    De 'verkoper' had een half uur voordat de mevrouw bij ons was nog keurig gereageerd op een vraag van haar via Messenger.
    Nu zag deze dame wel in dat wij er niets aan kunnen doen, maar ik hoop niet dat dit in de toekomst vaker gaat voorkomen.
    Weet iemand wat we hier tegen kunnen doen? Want op een dag staat natuurlijk de verkeerde persoon voor de deur...

2. Mss86

Mss86 Fanatiek lid

Nov 24, 2015
    1,018
    157
    63
    Ik denk dat jullie hier niks aan kunnen doen.. De ‘kopende partij’ echter wel, die kunnen op marktplaats een klacht indienden tegen de verkoper. Deze kan dan bijv geblokkeerd worden door hun.

DQueen likes this.
  3. anica

anica Fanatiek lid

Dec 3, 2009
    4,528
    240
    63
    Taarten bakken
    zwolle
    Ik zou eerst de groep opzoeken, kan de dame je vast vertellen en (morgen) melding maken bij die groep en de politie, evt de gegeven van die dame mee sturen om te verifiëren.

Mocht de verkeerde aan de deur staan... dan kan jij of de verkeerde de politie bellen en dan staat de melding vast.

4. DQueen

DQueen Niet meer actief

Gebeurt heel vaak. Dan geven de oplichters expres een adres aan de andere kant van het land omdat mensen dan vaak kiezen voor verzenden en online betalen ipv ophalen. Als mensen dan toch kiezen voor ophalen spelen ze het spel mee om niet door de mand te vallen als oplichter. En omdat er geen echte oplichting heeft plaatsgevonden (alleen foutief adres) kan de politie hier helemaal niets mee. Vaak wisselen die oplichter dagelijks / wekelijks ook van account, waardoor het lastig is een schuldige aan te wijzen.
    Er was hier iemand op zp die al meerdere malen irmand aan de deur had gehad door zo een mp oplichter.

Ysabella, RoIn and citroenrasp like this.
  5. mam1991

mam1991 VIP lid

Jan 17, 2013
    10,071
    2,096
    113
    Dit inderdaad! Onwijs vervelend, maar helaas weinig aan te doen.

6. Cin85

Cin85 VIP lid

Jan 12, 2010
    12,491
    13,945
    113
    Female
    Ik heb ondertussen de advertentie opgezocht en gevraagd of de iPhone nog beschikbaar is, ik wacht nog op een reactie.

Daarnaast heb ik toch maar even de politie gebeld voor advies, zij hebben direct aan melding in het systeem gezet. De agent die ik aan de telefoon had herkende het probleem namelijk en zij gaf ook aan, dat als wij bijvoorbeeld niet thuis zijn, en iemand wil aangifte doen met onze adresgegevens, wij dan nu ook gevrijwaard zijn omdat ze het probleem kennen.
    Daar had ik zelf nog niet over nagedacht.

Daarnaast heb ik een afspraak op het politiebureau gekregen waar ze de boel gaan uitzoeken en proberen om met de advertentie en het Facebook profiel achter de daadwerkelijk identiteit van de fraudeur te komen. Hiervoor zouden ze een speciaal team hebben.
    Ik ben benieuwd of er wat uit gaat komen.

Ysabella, RoIn, Bailey07 and 2 others like this.
  7. Manana

Manana Fanatiek lid

May 3, 2017
    2,477
    1,420
    113
    Female
    Oh toch wel fijn dat dit zo serieus genomen wordt!

Cin85 likes this.
  8. Cin85

Cin85 VIP lid

Jan 12, 2010
    12,491
    13,945
    113
    Female
    Ik had ook werkelijk geen idee, ik belde gewoon even of ze nog een tip hadden waar ik de komende tijd op moet letten. Dit had ik dus absoluut niet verwacht.
    Maar ik ben erg blij met alle informatie en hoe serieus ze het oppakken.

Ysabella, Bailey07 and Manana like this.
  9. Manana

Manana Fanatiek lid

May 3, 2017
    2,477
    1,420
    113
    Female
    Ik ben echt benieuwd naar hoe dit zal verlopen. Hou je ons op de hoogte?

10. DQueen

DQueen Niet meer actief

Super netjes, vaak hoor je dat ze niets kunnen doen omdat op dat moment nog geen oplichting heeft plaats gevonden in de zin dat er nog niet betaald is voor een product dat niet ontvangen word.

11. Lisa280887

Lisa280887 VIP lid

Jan 13, 2019
    5,072
    5,826
    113
    Female
    En dan nog... wij zijn weleens opgelicht en toen konden/deden ze ook niks...

TS goed dat het zo serieus opgepakt wordt! Ben heel benieuwd wat eruit komt!

Salentein and DQueen like this.
  12. RoGiJuLi

RoGiJuLi VIP lid

Apr 15, 2011
    54,915
    15,585
    113
    Nabij Utrecht
    #12 RoGiJuLi, Sep 11, 2019
    Last edited: Sep 11, 2019
    Huh.... dit ken ik.
    Er is hier al eens eerder een topic over geweest.
    Echt exact hetzelfde verhaal!
    Na die vrouw kwamen er nog ik dacht 2 mensen aan de deur voor die i phone.

Ze woonden toen nog maar net in dat huis (fraudeur had ws huis via funda gezien ofzo).

Salentein likes this.
  13. Jet2018

Jet2018 Niet meer actief

DQueen likes this.
  14. RoGiJuLi

RoGiJuLi VIP lid

Apr 15, 2011
    54,915
    15,585
    113
    Nabij Utrecht
  15. RoIn

RoIn VIP lid

Feb 3, 2014
    5,918
    595
    113
    Female
    Ik dacht dus ook dat het oude topic omhoog gehaald was!

Maar wat fijn dat de politie het zo oppakt!
    Ik ben heel benieuwd of je reactie krijgt, zelf rechercheur spelen heeft toch ook wel iets spannends..

Succes en ben benieuwd naar het vervolg!

Share This Page