Onderwijsbond: staking 6 november gaat door..scholen dicht

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door bosi333, 16 okt 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Athina

    Athina VIP lid

    31 okt 2007
    23.474
    3.152
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Hier werd er ook al in de nieuwsbrief aangegeven dat we er rekening mee moesten houden, hoewel de scholenstichting waartoe onze school behoord, nog niet weet wat ze gaan doen. Echter tot nu doen ze mee met de stakingen - dus ik verwacht dat wij dan ook dicht zijn. Tenzij ze een alternatief vinden....
     
  2. Whoopy

    Whoopy Actief lid

    7 mei 2019
    445
    730
    93
    Vrouw
    Dit is mi het grootste probleem. Niet het salaris.
    Jongeren van 18 jaar kijken daar over het algemeen helemaal niet naar. Die kiezen voor een opleiding waarvan ze denken dat die bij hen past.
    Overigens is er in het VO net zo goed een tekort aan leerkrachten.

    Ik ben het "gezeur" ook meer dan beu!
    Gelukkig doen ze bij ons niet (meer) mee aan de stakingen.
     
    sillies, Syane en Cindy1977 vinden dit leuk.
  3. Lindawen79

    Lindawen79 Bekend lid

    9 apr 2019
    896
    628
    93
    Vrouw
    Ik werk als leerkracht maar vind inderdaad het salaris prima... mag echt niet klagen. De werkdruk is voor mij het grootste probleem. Het geld dat extra gegeven is voorheen moet wel gaan naar bv de verlaging van werkdruk. Zo hebben wij iemand aangenomen voor 1,5 dag om op verschillende plekken mensen even vrij te roosteren. Maar helaas is dit nog niet voldoende.
    Mijn school valt onder het speciaal onderwijs en wij doen als school zijnde deze x niet mee. De kinderen hebben teveel last van deze ‘vrije’ dag.
    Daarbij is bij ons het lerarentekort ook duidelijk merkbaar. Weinig reacties op vacatures en nog erger.. niemand in de flex of vervangingsprogramma. En terecht.. ze bieden mensen geen klein contract ivm geen financiële ruimte. Daar is dan ook niemand voor te vinden..
     
    Gewooniemand, Zoe123, Whoopy en 2 anderen vinden dit leuk.
  4. kwebbelsnoes

    kwebbelsnoes VIP lid

    29 okt 2009
    5.925
    2.093
    113
    Vrouw
    Kraamverzorgende
    Tiel
    Ik vind dat er wel wat moet veranderen in het onderwijs. Mijn oudste zit in groep 6, heeft ADHD, is HSP en hoogbegaafd en ziet 3 verschillende invalleerkrachten per week omdat ze geen vaste docent kunnen vinden. Dat is voor alle kinderen lastig, maar voor mijn zoon met zijn rugzak helemaal. En als er een dag geen invaller is, moeten ze thuis blijven. Dit is toch van de zotte? Dus dat er wat moet veranderen om het onderwijs aantrekkelijker te maken, absoluut. Maar er is nu al zoveel dagen gestaakt en er verandert niks. Waarom denken ze dan dat het de volgende keer wel gaat werken?
    Niet dat ik weet wat dan wel zou werken. Maar dat de situatie steeds beroerder wordt is duidelijk
     
  5. Anna009

    Anna009 VIP lid

    30 mei 2008
    9.090
    4.264
    113
    Home
    Vorige week kon m'n dochter niet naar school juf was ziek en er was geen vervanging
    Kreeg rond 8 uur bericht en was gelukkig zelf vrij dus heb de oudste gebracht en mijn meiden weer meegenomen
    Ik denk niet dat door staking het lerarentekort word opgelost
     
  6. puzzelstukje

    puzzelstukje VIP lid

    13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    Mijn oudste zit in een groep 5 van 34 kinderen en mijn jongste komt in een kleutergroep van 37...

    Nee dan kan je ook echt goed les krijgen hoor... nergens voor nodig om te gaan staken...
     
    Fuddey, Gewooniemand, Athina en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  7. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.493
    3.765
    113
    Nee een "fatsoenlijk" salaris voor de juf gaat het oplossen. Ik lees net op de site van FNV "maak je sterk voor een fatsoenlijk salaris" met andere woorden het salaris is nu niet fatsoenlijk.
     
    Whoopy en Huismuisie vinden dit leuk.
  8. Sassie1981

    Sassie1981 Fanatiek lid

    2 mrt 2006
    2.889
    619
    113
    Ik ben van mening dat de kwaliteit van het onderwijs achteruit gaat. Het vak is gewoon niet meer aantrekkelijk en het is heel moeilijk om geschikte leraren te vinden. Het zit niet zozeer in het salaris, maar in de werkdruk. Het is echt bizar wat er tegenwoordig van leraren wordt verwacht. Ik denk echt dat de overheid geen idee heeft waar het over gaat. Oplossingen voor de korte termijn is niet genoeg. Denk aan waar we het voor doen. Onze kinderen moeten goed onderwijs kunnen genieten. Zij zijn de toekomst, investeer daar dan ook in!
     
    Gewooniemand, Zara75, Madeliefje06 en 3 anderen vinden dit leuk.
  9. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik heb voor mezelf nog niet besloten of ik mee gaan staken. Interessant om jullie meningen te lezen.

    Ik hoef geen hoger salaris. Maar ik vind het wel belangrijk dat er meer geld komt voor werkdrukverlichting. Voorbeeld: wij hebben 3 dagen per week een conciërge. De overige twee dagen is onze IB-er of directeur er zoveel mogelijk. Maar het komt ook geregeld voor dat zij er geen van allen zijn. Dan ben ik de pineut om de deur open te doen als er aangebeld wordt. Het is echt belachelijk hoe vaak ik daarvoor mijn les moet onderbreken. Soms is het rustig of zijn het bekenden en kan ik een leerling even laten open doen. Maar soms sta ik 8 keer op een ochtend bij de voordeur i.p.v. in mijn klas. Raad maar wat dat doet met het gedrag van bepaalde leerlingen en dus de sfeer in de groep.
    Een andere collega heeft de telefoon, dat is helemaal een drama. Je komt dan amper aan lesgeven toe. Daar heb je niet alleen als leerkracht last van, voor de leerlingen is het echt ook bloedirritant. Het haalt de dynamiek uit de les.
    Iedere school, groot of klein, zou i.m.o. een fulltime conciërge moeten hebben. Daar wil ik best voor staken. Niet alleen voor de deur en telefoon, trouwens. Ook voor klusjes zoals kopiëren, deel van de surveillancebeurten, containers aan de straat zetten, koffiezetapparaat reinigen en vullen, vaatwasser etc. Het zijn geen klussen waar ik een hekel aan heb. Ik doe het liever dan administratie. Maar die administratie moet ook gebeuren en die extra dingen komen er allemaal weer bij.

    Ik wil ook staken voor meer geld voor onze zorgleerlingen. Als de juiste hulp er eenmaal is, is het niet zo slecht geregeld. Maar het duurt te lang voordat er arrangementen zijn en vaak lopen ze te kort. Zoals iemand hier laatst al schreef: kinderen moeten in het onderwijs eerst kapot gemaakt worden, voordat ze de juiste hulp krijgen. Er worden kinderen (en dus ouders) echt diepongelukkig gemaakt voordat het allemaal ernstig genoeg wordt gevonden. Terwijl we als school vaak al lang weten wat een kind nodig heeft. Er wordt niet vertrouwd op onze expertise, we moeten eerst 100 andere dingen proberen zodat bewezen is dat dat niet werkt. Ondertussen is daar een kind de dupe van. En afhankelijk van de problematiek bij zo'n kind soms zelfs een hele klas.
    Als leerkracht ga je dan elke dag met een rotgevoel naar huis.

    Ik weet niet of het van staken beter wordt. Maar aan de andere kant: niet staken helpt ook niet.
    Jaren geleden hadden we nog een overschot aan invallers en alleen nog maar een dreigend leraren tekort. De werkdruk nam al wel toe. TOEN had er geld moeten zijn: om die jonge mensen te laten werken naast de mensen van de grijze-golf die nu het onderwijs verlaat. Dan hadden de startende leerkrachten kunnen profiteren van al die ervaring. Die hadden van de oude rotten veel kunnen leren over groepsvorming, lesgeven, orde houden etc. En de baby-boomers waren daarmee ontlast. Hadden van de jonkies kunnen leren over ICT. Of het digitale gebeuren daaraan over kunnen laten en zich op andere dingen kunnen richten. Een groter deel van de babyboomers had dan nu nog een paar dagen voor de klas gestaan en meer jonge mensen waren voor het onderwijs behouden. Zo werkt investeren: de kost gaat voor de baat uit.

    Maar goed: toen is er niet gestaakt. Dat had achteraf wel gemoeten, dan hadden we de problemen van nu deels kunnen voorkomen.

    Ik vind lesgeven nog steeds erg leuk. Ik heb een fantastische baan en het salaris is niet verkeerd. (Ik zit trouwens wel in een hogere schaal.) Maar ik raak gefrustreerd van onzinnige taken die erbij komen en mij van mijn echte werk af houden. Ik word boos en verdrietig van het uitblijven van zorg. De klassen zijn nu al behoorlijk groot en dan is de grote pensioengolf nog niet eens voorbij. Hoe ziet een klas er over 10 jaar uit?

    Ik ben er nog steeds niet helemaal uit. Staken is toch weer een aanslag op mijn portemonnee. En wat levert het op?
    Waarom moeten we eigenlijk staken om ons punt te maken? Dat mag toch gewoon duidelijk zijn, zonder dat we leerlingen en ouders duperen en zelf geld moeten laten liggen?
    Bovendien voelt het ook alsof ik dan weer andermans kastanjes uit het vuur te halen. Het gaat ook om júllie kinderen.

    Kortom, ik ben er nog niet uit. Ik heb nog even om te beslissen. En ondertussen lees ik lekker mee om nog meer standpunten mee te laten wegen. :rolleyes: Daar wordt het vast makkelijker van, haha. Maar goed: ALS ik dan staak, is het ook goed doordacht en weloverwogen.
     
    Elsss, Nellie4, juf1987 en 17 anderen vinden dit leuk.
  10. Anne2019

    Anne2019 Fanatiek lid

    14 apr 2019
    1.892
    2.671
    113
    Nog een vraag die in mij opkomt, als leerkrachten zelf altijd klagen hoe zwaar het is, krijg je toch ook nooit mensen die denken: hee wat leuk, die hee dat lijkt mij nu echt leuk om die opleiding te gaan doen?
     
    amdaa en Whoopy vinden dit leuk.
  11. puzzelstukje

    puzzelstukje VIP lid

    13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    Ik hoop juist dat onze school gaat staken.

    Als ze niet gaan staken laat ik mijn kinderen misschien wel thuis. Gaan we andersom staken. Ben benieuwd hoe school daar tegenaan kijkt:roflmao:
     
    Zwierezwaai, jufD, sillies en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  12. WinterBird

    WinterBird Fanatiek lid

    28 nov 2012
    1.416
    877
    113
    NULL
    NULL
    Het probleem is natuurlijk ook dat leraar in het basisonderwijs als vrouwenberoep wordt gezien.
     
    Zwierezwaai en dds vinden dit leuk.
  13. Strandbal

    Strandbal VIP lid

    3 mei 2013
    8.890
    3.414
    113
    Ik vind het wel merkwaardig dat ik bij de school van mijn kinderen eigenlijk niks merk van het probleem. Alles is goed geregeld. Ze hebben ook veel extra activiteiten. Mijn zoon zit in groep 2 en heeft zelfs yoga met een leraar/lerares daarvoor. Voor gym, dans, muziek is allemaal een docent voor. Ze vragen geen hulpouders. Alleen voor naar de kinderboerderij oid. Maar niet voor sportdag, schoonmaak of schoolreisje. Dat regelt de school ook allemaal zelf.
    Als een juf ziek is is er ook altijd een vervanger.
     
    Huismuisie vindt dit leuk.
  14. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.701
    42.532
    113
    Bij ons is het voorlopig ook zo. Al is de ziekteinval afgelopen 2 weken opgevangen door eigen collega's, dus extra werken.
    Maar ondanks dat het hier nog zo gaat heb ik niet de illusie dat het zo blijft. Ik ben bang dat het probleem straks op practisch elke school zo is.
     
  15. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    21.849
    15.169
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Hier op de basisschool merken we er gelukkig ook niks van. Alles is goed geregeld en ze draaien al jaren op een vast team en er komen ook nog steeds nieuwe docenten bij, ook mannen ;)
    Naar wat ik zie en voel is de sfeer ook gewoon goed en komen ze energiek over, hoe dit in de toekomst zal zijn of worden weet ik natuurlijk ook niet.
     
  16. sillies

    sillies Fanatiek lid

    15 aug 2013
    3.130
    1.370
    113
    Ik lees meerdere keren dat de werkdruk hoog is in het onderwijs, maar de werkdruk is overal hoog. Ik heb de indruk dat leerkrachten niks gewend zijn en kiezen voor het onderwijs omdat ze denken niet hard te hoeven werken. Doe gewoon je werk en hou op met zeuren!
     
  17. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ja, dat is wel iets dat wellicht met een hoger salaris anders wordt. Ik ben tevreden met mijn salaris (zit ook in een hogere functieschaal) maar het is bekend dat mannen daarin kritischer zijn en hogere eisen stellen. Het tekort aan mannen is in het VO ook een minder groot probleem dan het PO.
    Ik geloof niet dat dit aan de doelgroep ligt. Vroegah toen het beroep meer status had en het salaris (vergeleken met andere beroepen) goed was, waren er wel genoeg mannen.
     
  18. Huismuisie

    Huismuisie VIP lid

    10 aug 2016
    9.537
    11.096
    113
    Vrouw
    Noord Brabant

    Hier idem dito, maar zoon zit op een kleine school. Is een conciërge en iemand voor de administratie.

    Als ik dit soort artikelen lees dan denk ik volgensmij moet iedereen even geduld hebben tot het effect van alle investeringen ook zichtbaar worden op de scholen zelf.

    Problemen die er zijn zijn niet in een paar weken opgelost.
    https://www.trouw.nl/nieuws/maatwerk-loont-spectaculaire-groei-van-aantal-oudere-pabo-studenten~b520d444/


    En verder heb ik de schurft aan staken. Krijg ook steeds minder begrip voor de stakende boeren.
     
  19. dds

    dds Fanatiek lid

    1 jan 2009
    3.936
    752
    113
    Leerkracht
    Drenthe
    :|
     
    Fuddey, Gewooniemand, sannever en 3 anderen vinden dit leuk.
  20. din0

    din0 Fanatiek lid

    14 aug 2011
    4.494
    1.466
    113
    Tja..
    Ik snap het wel maar misschien moet er eens gekeken worden naar het school cultuur zelf.
    De eens school lijkt minder last te hebben dan een ander waarom?
    Daar bedoel ik mee de eens school laat ik deden thuis de andere vangt het op bij ziekte.
    De eens school is groot met klassen en hebben soms 3 klassen groep 1 en de andere maar 1 klas van bijna 35 kinderen.
    Misschien eens eerlijker verdelen.
    Alleen hier al in de directe omgeving loop afsta d hebben wij 10 bassis scholen.
    De eens school heeft dubbele klassen de ander duo klassen.

    Ik vind wel dat de bassis onderwijs aantrekkelijker moet worden.
    Juist omdat hun de bouw stenen geven voor de toekomst.

    En zoals hier boven beschreven werd ik zou met alle liefde vrijwilligers werk doen om zo de leeraren te ontlasten.
    Zij horen les te geven geen telefoon op te nemen of de deur te openen.
    Stel dat er net in dat minuutje iets gebeurt nee dit moet anderes
     

Deel Deze Pagina