Onderwijsbond: staking 6 november gaat door..scholen dicht

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door bosi333, 16 okt 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.186
    4.324
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Dat beiden een HBO opleiding vereisen maakt de functie nog niet gelijkwaardig. De enige overeenkomst is ‘onderwijs’. De invulling is totaal anders. Op VWO ligt het (intellectueel) niveau veel hoger, bij het PO onderwijs ligt de nadruk veel meer op de totale ontwikkeling van kinderen. Hoe dit beloond moet worden moet afzonderlijk bekeken worden. In de zorg is daar een model voor. Patientencontact bv wordt in dit model hoog ingeschaald. Dat ik dit bijna niet heb maakt al dat mijn functie minder waard is dan iemand met dezelfde HBO opleiding die dat wel heeft. Op ander vlak zal mijn functie dan weer hoger ingeschaald worden. En zo zijn er heel veel zaken die onafhankelijk van opleiding, maar puur vanuit de functie inhoud, bekeken worden. Dit alles bij elkaar geeft een x aantal ‘punten’ en bepaalt je salarisschaal.
    PO en VO over 1 kam scheren is echt appels met peren.
     
  2. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.749
    113
    Ik kan zo een lijstje maken waarvoor PO hoger zou moeten worden in geschaald en waarvoor VO hoger zou moeten zijn.
    Maar alles bekeken denk ik dat het allemaal niet zoveel uitmaakt. En is het veel eerlijker om die salarissen gelijk te trekken.
    Want jij benoemt het als: de enige overeenkomst is onderwijs, maar dat is wel de kern waarom het zou moeten draaien.
     
  3. AnnemarieK77

    AnnemarieK77 Actief lid

    6 jun 2019
    324
    489
    63
    Vrouw
    Ik zit niet heel erg in de materie, maar volgens mij moet je om, in de bovenbouw van het vwo en havo, les te mogen geven universitair geschoold zijn. Maar dat weet ik niet 100% zeker...
    Ik had vanaf Vwo 4 alleen nog maar universitair geschoolde docenten in ieder geval....
     
  4. cowgirl80

    cowgirl80 VIP lid

    28 jul 2010
    7.527
    6.219
    113
    zuid-holland zuid
    Lisa280887 en tuc vinden dit leuk.
  5. Zwierezwaai

    Zwierezwaai Niet meer actief

    Onze school heeft samen met alle andere scholen uit de stad een gezamenlijke bijeenkomst gehouden. Alle leraren hebben besproken wat er mis gaat, en waar het geld naar toe moet gaan. Wat ze anders willen, en wat ze daar zelf aan kunnen doen. Vond ik een prima invulling
     
    Lisa280887 en Cindy1977 vinden dit leuk.
  6. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.749
    113
    Het is een verschil in onderwijsbevoegdheid, dat benoem ik in de post hierboven ook.
     
    AnnemarieK77 vindt dit leuk.
  7. Cindy1977

    Cindy1977 VIP lid

    12 mei 2017
    7.933
    12.186
    113
    Dat klinkt stik positief! Het moet toch ook echt uit jezelf komen :)
     
  8. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    21.936
    15.245
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Hier waren afgelopen woensdag ook gewoon leraren op school om hun administratie bij te werken, ik loop vaak langs school dus kon ze gewoon bezig zien. Niks geen Efteling of andere pretparken etc
     
    Zwierezwaai vindt dit leuk.
  9. Youtan

    Youtan VIP lid

    9 jun 2015
    6.391
    4.246
    113
    Vrouw
    Dat is wel de bedoeling! Maar helaas zijn er weinig eerste graad docenten (dus universitair opgeleid) te vinden voor veel vakken. Is ook weer zo’n salarisdingetje...
     
    Maslov vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina