Onderwijsbond: staking 6 november gaat door..scholen dicht

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door bosi333, 16 okt 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ouders komen hun kind ophalen dat ziek is geworden, naar bijv. logopedie o.i.d. moeten. Of ze komen een kind terugbrengen dat naar de tandarts moest. Of omdat ze te laat waren (ook een ergernis, die laat ik inderdaad het liefst buiten staan.)
    Er staan geregeld pakketbezorgers voor de deur en die bezorgen materialen die we niet voor niks besteld hebben, dus toch wel handig om daarvoor open te doen. Verder komt er bij ons elke maand iemand langs om de rookmelders te testen, een ander om de muizenvallen te controleren. Verder hebben we vrijwilligers die in de schoolbibliotheek werken, die moeten ook binnen gelaten worden. Net als de fysiotherapeute die aan een aantal leerlingen motorische remedial teaching geeft.
    Ook bij het dichtlaten van de deuren, raak je dus vooral leerlingen en ouders. Al zullen de meeste er geen last van hebben. Maar ik geloof ook niet dat het echt een statement is richting de politiek. Die liggen er geen seconde wakker van, als de bieb-vrijwilliger niet binnen kan.

    De telefoon zou (als er geen 'loslopend' personeel is) wat mij betreft best op voicemail kunnen, onder lestijd. Niet als staking, maar gewoon om voor onszelf de werkdruk te verlagen. Het zijn vooral veel telefoontjes van vertegenwoordigers, hulpverleners, nieuwe ouders die informatie willen e.d. Als IB / directie er niet is, kun je voor die mensen toch niks anders doen dan vragen of ze op een ander moment terugbellen.
    Eigenlijk zouden we zo'n centrale moeten hebben zoals bij bijvoorbeeld de huisarts "In geval van nood, toets 1. Anders verzoeken we u na schooltijd terug te bellen, omdat alle aanwezige medewerkers op dit moment voor de klas staan." Zoiets. Dat is beter dan helemaal niet opnemen. Er zijn - heel soms - namelijk telefoontjes die je gewoon wel echt even aan moet nemen. Bijvoorbeeld ouders die vanwege overmacht niet zelf hun kind ophalen en even willen doorgeven met wie ze dan wel mee moeten. Of de politie dat we een bepaalde leerling even langer op school moeten laten, omdat er thuis stront aan de knikker is. Dat soort berichten wil je niet missen.

    Zo'n centrale zou prima uit (eenmalig) extra geld voor werkdrukverlaging kunnen komen. Maar dan is het deurprobleem nog niet opgelost, en daarvoor heb je toch echt een conciërge nodig. En dat is natuurlijk wel een structurele kostenpost, waarvoor de onderwijsbegroting omhoog moet.

    Dan je tweede vraag: de onzinnige taken zijn op zich niet allemaal onzinnig. Maar het is wel onzinnig om dat te laten doen door de personen die ook de lessen voorbereiden en evalueren, afgenomen toetsen analyseren, plannen maken voor de komende periode, groeidocumenten invullen e.d. We zouden dus wel een soort van "keuken-staking" houden en niet de vaatwasser in- en uitruimen. De koffieautomaat negeren als die meldt dat hij schoongemaakt / bijgevuld moet worden. Niet meer de was doen en de droger niet meer leegmaken. Maar je raadt al wie uiteindelijk degenen zijn die daar last van hebben... Daar gaat geen hond wat van merken. Nou ja, behalve dan die arme leerlingen die merken dat hun leraren zonder koffie bloedchagrijnig zijn :roflmao:

    Ik ben op zich ook wel voor acties die wat publieksvriendelijker zijn. Maar de realiteit is... die zijn er in het onderwijs niet. Als conducteurs besluiten om geen kaartjes te controleren, heeft degene die over hun salaris gaat daar direct last van. En voor de reizigers is het leuk. Maar in het onderwijs hebben we maar één manier om de boel onder druk te zetten en dat is door geen les te geven. We kunnen wel een dag lesgeven met een gek hoedje op ofzo, dat soort dingen is in het verleden wel eens gedaan. Maar daar heeft natuurlijk geen minister een boodschap aan.
     
  2. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Onderwijs staat vanwege de stakingen volop in de aandacht. En bijna iedereen heeft er een mening over. Want als je niet zelf in het onderwijs werkt of een kind op school hebt, dan heb je zelf vroeger wel op school gezeten. Door al die belangstelling en meningen wordt er nu meer over ons beroep geschreven. Zo zijn er ook al een paar keer artikelen verschenen over zij-instromers in het onderwijs. Dat zijn de mensen die echt kunnen vergelijken. Rode draad: heerlijk en dankbaar werk, maar wel degelijk zwaar. Veel zij-instromers geven aan zich daar van te voren op te hebben verkeken.

    https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/4839856/zijinstromer-onderwijs-basisonderwijs-lerarentekort-werkdruk

    https://www.ad.nl/ad-werkt/zij-instromer-thijs-kreeg-te-horen-zo-doen-we-dat-normaal-niet-meester~a0ee47a7/?referrer=https://www.google.com/

    Mag ik trouwens vragen wat voor werk je zelf op die basisschool deed en wat de reden is dat je er nu niet meer werkt?
     
    Madeliefke, Zoe123 en Maslov vinden dit leuk.
  3. Bubbel

    Bubbel Niet meer actief

    Dit snap ik echt nooit. En dat zou mij het meeste tegenhouden leerkracht te worden.
    Ik heb vrij specialistisch/technisch werk in de zorg. Hier heb ik een 4-jarige HBO opleiding voor gevolgd. Ik heb nooit patiënten of hun familieleden die twijfelen aan mijn professionaliteit. Waarom doen we dat dan wel en masse bij leerkrachten? Zij hebben toch ook het beste voor met hun leerlingen en zijn er voor opgeleid:rolleyes:

    Onze dochters zitten op een school waar weinig te merken is van een tekort. Beide in een klas kleiner dan 25 leerlingen. Ze hebben een conciërge en met het geld van de vorige keer is de werkdruk verlicht door een gym- en muziekleerkracht aan te nemen. Ziekteverzuim is vrij laag en de school zit aangesloten bij een stichting met een grote vervangerspoule (Dat werkt met vaste contracten). Extra voordeel is dat er 2 PABO's in de buurt zitten. De noodzaak is hier dus niet zo groot. Maar ik begreep van de directeur dat met name in de randstad die noodzaak er echt wel is..
     
  4. MDK

    MDK Bekend lid

    6 mei 2015
    644
    375
    63
    Vrouw
    Helemaal helder zo, thanks voor de inzichten.
    En jeetje wat een gedoe... ik kan zo ook geen publieksvriendelijke acties bedenken (al zullen er wellicht genoeg kinderen zijn die blij zijn met een ‘extra vrije dag)...

    Wat betreft de vaatwasser in- en uitruimen: zijn er soms geen kinderen die een corveetaakje ‘verdiend’ hebben ;);) (sorry flauw grapje :rolleyes::eek: op mijn middelbare school was t schoolplein iedere dag weer helemaal netjes... elke dag wel iemand die afval moest prikken :confused:)
     
  5. Whoopy

    Whoopy Actief lid

    7 mei 2019
    445
    730
    93
    Vrouw
    Dan denk ik dat we onze kinderen maar moeten ontmoedigen om ooit ergens aan het werk te gaan.
    Vrijwel overal is de druk erg (te) groot.
     
  6. Zwierezwaai

    Zwierezwaai Niet meer actief

    Of we moeten eens met z’n allen af van dat belachelijke idee dat alles draait om presteren, geld verdienen, de economie en dat het goed is zo’n enorme werkdruk te hebben. (In alle sectoren dus)
     
    Taiga, Maslov en Kolibrie2 vinden dit leuk.
  7. Madeliefje06

    Madeliefje06 VIP lid

    26 mrt 2015
    11.414
    4.736
    113
    Haha jeetje, lees jij wel? Je legt echt woorden in mijn mond die ik nergens typ
     
  8. sannever

    sannever Fanatiek lid

    22 jan 2014
    1.716
    1.529
    113
    Vrouw
    Thuis
    Onderwijs
    Er komt geen extra geld om het loon voor basisschoolleraren gelijk te trekken met dat van hun collega's in het voortgezet onderwijs. Daar was door onderwijsbonden wel op gehoopt, omdat zij - met het oog op het lerarentekort - denken dat het beroep daardoor aantrekkelijker wordt.

    Bovenstaande tekst komt uit de miljoenennota van prinsjesdag dit jaar...Dit is volgens mij ook de hoofdreden van de staking op 6 november ,er was namelijk met de vorige stakingen wel extra geld beloofd maar deze belofte is niet nagekomen.Een verklaring van Rutte was dat het "over het hoofd" was gezien en terugdraaien kan niet.Dus zo bekeken is het absoluut terecht dat er weer een nieuwe staking komt.
     
  9. Zwierezwaai

    Zwierezwaai Niet meer actief

    Over het hoofd gezien :|
     
  10. Kanarie

    Kanarie Fanatiek lid

    14 mrt 2014
    1.514
    1.559
    113
    Zuid-Holland
    Maar het gaat om het onderwijs, na de stabiele, veilige, warme, liefdevolle basis thuis, toch het belangrijkste voor een kind?

    De kinderen van nu zijn straks de artsen, stratenmakers, politici, schoonmakers etc. etc. van later, gun ze nu goed onderwijs en de gehele maatschappij profiteert ervan!

    En kijk, als ze zouden gaan staken in de zomervakantie heeft het ook niet zoveel nut, hè.
     
    rijo en Zwierezwaai vinden dit leuk.
  11. Lisa280887

    Lisa280887 VIP lid

    13 jan 2019
    5.067
    5.826
    113
    Vrouw
    Ik ga niet staken omdat ik vind dat dit geen zin heeft. Wekenlang van te voren aangeven dat je gaat staken heeft geen zin. Sowieso vraag ik mij af of staken nog de manier is om ons punt duidelijk te maken. Er moet zeker iets veranderen om ons beroep aantrekkelijker te maken. Er zijn een hoop fouten gemaakt in het verleden waardoor een hoop jonge leerkrachten afgehaakt zijn.

    wat ik momenteel vooral zorgwekkend vind is dat er zoveel branches willen staken of al stakende zijn. Iedereen verdiend het om gehoord te worden en ben ervan overtuigd dat je pas weet hoe het ergens is als je er een tijdje werkt.
     
    dds, rijo, Zwierezwaai en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  12. Forumnaam

    Forumnaam Bekend lid

    19 okt 2019
    736
    1.505
    93
    #72 Forumnaam, 19 okt 2019
    Laatst bewerkt: 19 okt 2019
    Ik ben het wel eens met dat er iets moet gebeuren in het onderwijs, maar ik denk dat een deel wel ligt bij scholen en onderwijs zelf. Niet alles is op te lossen met extra geld. Een deel heeft ook te maken met flexibele gedachten, open kijken naar oplossingen ipv naar problemen en eigen aanpak veranderen.

    Bij ons op school hebben kinderen week/dag taken, de telefoon wordt altijd opgenomen door een kind uit groep 8. Deze loopt de klas uit als de telefoon gaat. Het kind hoort dan waar het om gaat en loopt dan naar een klas om door te geven waarvoor gebeld is, om de telefoon aan de leerkracht te geven of hij vraagt je om later terug te bellen. zelf vind ik het irritant dat er opgenomen wordt door een leerling, want ja die begrijpen je met sommige dingen minder goed: voordeel voor school; men belt minder snel en bewaard het voor bij brengen en halen.
    Een kind kan hier ook veel van leren, de aanpassingen die gedaan moeten worden liggen bij de beller. Gaat prima zo op onze school, iedereen is er aan gewend.
    Als de deurbel gaat, is er ook een kind die dat die dag als taak heeft; de deur openen. De deuren zijn van glas, leerlingen kunnen dus wel zien wie er voor de deur staat en de docenten van de aangrenzende klassen gluren uiteraard wel naar buiten als iemand langsloopt om te zien of het oké is.
    Kinderen hebben vanaf de middenbouw twee weken achter elkaar weekdienst, eerste week krijgen ze uitleg van de kinderen die de week ervoor al weekdienst hadden over wat ze moeten doen. Tweede week leggen zij het uit aan de kinderen die dan eerste week weekdienst hebben. Zij hebben ongeveer een kwartier werk en vouwen bijvoorbeeld ook was, doen de vaat, zetten de papierbak buiten etc.

    deze betaalde baan wordt bij ons op school dus uitgevoerd door kinderen. Kinderen van 12 kunnen namelijk best wel wat verantwoordelijkheid dragen, zolang ze maar kunnen terugvallen op de leraar indien dit nodig is.
     
    spruitje80 vindt dit leuk.
  13. MadeInUSA

    MadeInUSA VIP lid

    27 dec 2011
    8.687
    9.658
    113
    Wij moesten in groep 8 ook koffie zetten voor de leraren, nu je t zegt...
    Het opnemen van de telefoon vind ik wel een zaak voor een professional.
     
  14. Forumnaam

    Forumnaam Bekend lid

    19 okt 2019
    736
    1.505
    93
    #74 Forumnaam, 19 okt 2019
    Laatst bewerkt: 19 okt 2019
    Waarom zou dat een taak zijn voor een professional? Ik heb liever een professional die mijn kinderen lesgeeft en een kind aan de telefoon, dan een professional aan de telefoon die op dat moment geen les kan geven. Een kind kan op zich prima de telefoontjes filteren en indien nodig kan er altijd nog een leraar aan de telefoon komen. Het is uiteraard voor de beller makkelijker om een volwassene aan de telefoon te krijgen, maar niet noodzakelijk, als je voor die klusjes telefoon, deur, was vouwen, etc een kind in kan zetten verlaag je een stukje werkdruk, maar hoef je geen extra geld uit te geven.

    Als je moet kiezen:
    - elke school +-€25.000,- per jaar moet uitgeven aan een fulltime conciërge (7000 basisscholen x €25000 is €175.000.000 per jaar aan extra kosten voor heel Nederland)
    - leraren die steeds onderbroken worden voor telefoontjes en deurbellen, waardoor mede werkdruk te hoog is en kwaliteit onderwijs verslechterd
    - kinderen die per wisseldienst de telefoon opnemen, deur openen en kleine taakjes doen.

    Ik weet wel welke keuze ik het beste vindt. Het gaat namelijk niet om maar 1 conciërge, maar er zijn 7000 scholen PO in Nederland. Dus het gaat dan om 7000 conciërges. Want alles wat er op 1 school “nodig” is. Is er dan ook nodig op die 6999 andere scholen. Dus elke euro voor een school kost Nederland €7000,-

    Ik denk dat het belangrijk is dat er gekeken wordt naar wat men zelf kan veranderen. Zonder financiële hulp, realistische plannen. Want met zijn allen boos wezen, staken, en benoemen wat niet goed is, dat helpt niemand.
    Met zijn allen kijken naar wat aangepast kan worden binnen het kunnen van de school zelf: met creatieve gedachtes, open instellingen en bereidheid zelf ook te veranderen. Denken in mogelijkheden ipv onmogelijkheden. bijvoorbeeld taakjes voor kinderen. Voor mijn gevoel wordt er nu gezegd: de werkdruk is te hoog, er moet geld komen om het op te lossen. Dit is alleen weinig specifiek en toont weinig bereidheid vanuit leraren en bestuur om zelf iets te veranderen. Beroep aantrekkelijker maken, maar hoe werkt dit dan? Alleen met geld kom je er niet. Het heeft te maken met de instelling van de mensen: we weten wat allemaal niet kan, maar wat kan er dan wel?
    Bekijk bijlage 630784 9FDFC474-C52C-45E7-B808-AE3752649DAF.jpeg
     
    MyMiracle, amdaa en Amarens vinden dit leuk.
  15. MadeInUSA

    MadeInUSA VIP lid

    27 dec 2011
    8.687
    9.658
    113
    Ik ben het niet met je eens @Forumnaam. Een school is een professionele organisatie, waar kinderen als telefonist niet in passen. Een van de anderen gaf ook aan dat het veelal hulpverleners en dergelijke zijn die bellen. Nou dat gaat kinderen dus geen zak aan.
    En niet te vergeten, elke keer dat een kind een telefoontje gaat afhandelen, de deur open doen, koffie zetten, noem maar op... dan wordt dat kind dus gestoord in exact datgene waarvoor de school bestaat, het leren. En niet alleen die ene leerling mist een stuk misschien wel essentiële uitleg, de hele klas wordt verstoord als de bel/telefoon gaat en er iemand opstaat en wegloopt.
    Een slim ingezette conciërge is zijn geld echt wel waard. Niet alleen voor telefoon/kopieren/klusjes/koffie en whatever, maar ook om die vergeten gymtas af te leveren, om een kind op te vangen dat is omvergelopen/niet lekker geworden/even buiten de klas moet afkoelen, noem maar op. En als je als school in deze mensen investeert, kunnen ze een brug vormen tussen ouders en school.
     
    Zonnestralen, littlemunchkin en Sherbet vinden dit leuk.
  16. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.425
    5.512
    113
    Vrouw
    O. M. G.
     
  17. Sammetje83

    Sammetje83 Bekend lid

    27 okt 2016
    944
    614
    93
    Vrouw
    Wat fijn dat er hier zoveel onderwijsexperts zijn! Het hele onderwijsprobleem wordt in deze discussie gemakkelijk opgelost :roflmao:

    (Als het echt zo makkelijk was, was er überhaupt geen probleem geweest :thumup:)
     
  18. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.191
    4.338
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Misschien moet je het dan anders bekijken. Tegen een leerkracht werd altijd opgekeken. Had je straf gehad van de leerkracht, dan kreeg je dat thuis nogmaals. Maar de wereld is mondiger geworden. Ouders laten niet alles meer over hun kant gaan en gaan verhaal halen. Dat zijn de leerkrachten niet gewend. Dus ja, het zijn heel veel zware banen, maar het vak leerkracht is zwaarder geworden dan het was. En dat is effe wennen...
    Maar ja, ook dat is ik zoveel beroepen het geval...

    De staking: ik ben er klaar mee!
    Eerst maar eens laten zien dat er iets constructiefs is gedaan maar de vorige lading geld.
     
    Amarens en Forumnaam vinden dit leuk.
  19. rijo

    rijo VIP lid

    5 mrt 2014
    5.151
    1.943
    113
    #79 rijo, 19 okt 2019
    Laatst bewerkt: 19 okt 2019
    Eens. Ik staak dit keer ook niet (de vorige keer ook niet, om de redenen die jij noemt), maar ik maak me ernstig zorgen over het groeiende lerarentekort en de kwaliteit van het onderwijs. Ik weet niet hoe je dit kunt oplossen, want in praktisch alle branches zijn personeelstekorten; we zitten allemaal in lege vijvers te vissen. Ik houd mijn hart vast voor de huidige generatie leerlingen, waaronder ook mijn eigen kinderen en mijn neefjes en nichtjes.. Ik ben blij dat ik kennis heb van de leerlijnen, zodat ik thuis eventueel kan bijscholen. Ik hoop dat het nooit zover hoeft te komen.
     
    Lisa280887 vindt dit leuk.
  20. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    De deur open laten doen door een leerling kan vast veilig gebeuren bij scholen in brave dorpjes. Maar in onze 'achterstandswijk' zou ik dat niet zomaar durven! Maar nog buiten het risico dat het met zich meebrengt, vind ik het echt belachelijk om een kind lestijd te laten missen voor dit soort dingen.

    Natuurlijk helpen leerlingen bij ons ook wel eens bij klusjes. Maar wel op de momenten die wij als leerkracht kiezen, dus als ze geen belangrijke uitleg missen en niet geconcentreerd met een taak bezig zijn.
    En zoals elders al werd aangegeven: een conciërge doet meer dan alleen de deur en telefoon. EHBO kun je moeilijk aan een leerling overlaten. Of met een kind naar de hap. En zo kan ik echt nog veel meer voorbeelden aangeven waarbij je echt een volwassene nodig heb, waarvoor je dus iemand nodig hebt die niet voor de klas staat.

    Buiten dat kost je berekening niet. Het is niet zo dat je van 0 conciërges naar 7000 fulltime banen gaat. De meeste scholen hebben namelijk al, in ieder geval in deeltijd, een conciërge.

    Ik weet dat jij zult denken "zie je wel, zitten ze weer te ja-maren." Ik heb er zelf ook een hekel aan. Zelf houd ik ook van een oplossingsgerichte houding. Ik ben dus op zich blij met je ideeën, want bepaalde taken kun je inderdaad prima door leerlingen laten doen. Maar laten we eerlijk en realistisch blijven: je kunt niet alles oplossen met omdenken en hopen. Niet voor alles bestaat een gratis oplossing.
     
    littlemunchkin vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina