Onderwijsbond: staking 6 november gaat door..scholen dicht

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door bosi333, 16 okt 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Kinderen die de telefoon opnemen?? Nee sorry vind ik echt belachelijk. Dat kost het kind ook lestijd. Een kind is op school om te leren, niet om te werken.
    Er zijn best kleine dingen waar kinderen bij kunnen helpen maar daar horen dit soort taken niet bij.
    Overigens, weet jij wat een congierge doet?? Wat die van ons allemaal doet ja niet door kinderen worden overgenomen.
    En er zijn geen 7000 congierges nodig, onze school heeft er al 1 (parttime) en dat is bij meer scholen zo.
     
  2. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.493
    3.765
    113
    @tupp even off topic ik begrijp dat in groep 7 en 8 verplicht engels moet worden gegeven. Dit gebeurt hier dus niet. Ze krijgen helemaal geen engels, kunnen wij als ouders daar iets mee?
     
    bosi333 vindt dit leuk.
  3. bosi333

    bosi333 VIP lid

    1 aug 2006
    37.179
    6.711
    113
    Je kunt het zelf thuis ook oppakken ( mocht het niet op je school kunnen)

    https://nl-nl.duolingo.com/

    Echt een hele leuke website.

    Zo leert onze dochter Chinees erbij ( for fun)
     
    GossipGirlxoxo en Amarens vinden dit leuk.
  4. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.493
    3.765
    113
    Tja maar wat voor constructiefs verwacht je van een hogere salaris van de leerkracht? De leerkracht is daar ongetwijfeld wel blij mee. In het kader van werkdrukverlaging hebben de kinderen hier een dag voor de herfstvakantie vrij gekregen. Dat kost niks extras qua budget.
     
  5. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Dit roep ik ook al de hele tijd, maar op een of andere manier lijkt dit niet door te dringen tot de huidige leerkrachten en de onderwijsbond.

    Tekort aan instroom is een imago- en cultuurprobleem geworden.
    En de huidige leerkrachten versterken dit slechte imago tot de maximum. En dat werkt gewoon niet, hoeveel geld er ook ingepompt gaat worden.
     
  6. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.493
    3.765
    113
    Dank je wel, ik zal eens kijken! Wij zijn thuis ook al aan het oefenen (basisdingen) maar het gaat mij wel om dat de school verplicht is om dat te doen en doet het dus niet.
     
    bosi333 vindt dit leuk.
  7. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.191
    4.337
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Ik verwacht niets van een hoger salaris!
    Hier op school is van het extra geld een klassenassistent aangenomen. Dáár zie ik iets constructiefs in. Maar bij de meeste scholen hoor ik daar niet over. Dat gezeur over ‘net zo veel verdienen als in het vo’ vind ik ook echt appels met peren.
     
    Whoopy, MyMiracle en Syane vinden dit leuk.
  8. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.493
    3.765
    113
    Maar dan moet het onderwijs hervormd worden en niemand weet waarschijnlijk hoe. Of niemand durft het aan. En zo blijf je in een vicieuze cirkel. Over een paar maanden krijgen wij weer een staking omdat het salaris niet hoog genoeg is etc.
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  9. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Engels moet aangeboden worden, niet per se in groep 7 en 8 trouwens, al is dat wel het meest gebruikelijk. Er is geen regel hoe je dat moet aanbieden (dus welke leerjaren, hoeveel lesuren etc.) Wel is in vrij algemene (vage) bewoordingen vastgelegd wat de kinderen moeten kennen aan het eind van de basisschoolperiode.

    Wat te doen als een school het helemaal niet aanbiedt? Ik neem aan dat je dat al met de directie hebt besproken? Anders daar beginnen. Wat hebben ze zelf vastgelegd over het behalen van de kerndoelen Engels?
    Mocht dat niks opleveren, kun je contact opnemen met het bestuur (als er een bovenschools bestuur is). In het uiterste geval zou je contact kunnen opnemen met de onderwijsinspectie.

    Ondertussen ben ik trouwens wel nieuwsgierig naar het antwoord op de vraag waarom ze geen Engels aanbieden. Misschien wil je dat t.z.t. even pb-en.
     
    Amarens vindt dit leuk.
  10. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.493
    3.765
    113
    Dank je wel voor het antwoord! De reden is vrij eenvoudig, de leerkracht beheerst geen engels of heeft daar niks mee. Daarom vind ik het zo wat om naar de directie te stappen. Vorig jaar hadden ze trouwens wel iets van engelse les maar dat kwam doordat ze een hele leuke stagiair hadden die het leuk vond om het Engels te geven. Maar de huidige leerkracht vertikt het gewoon om te doen.
     
  11. Syane

    Syane VIP lid

    21 aug 2013
    11.461
    10.662
    113
    Even nog voortgaan op die telefoon opnemen. Waarom zo klantvriendelijk zijn dat je elke dag de hele dag de telefoon opneemt? Je kunt gewoon aangeven dat je elke dag een bepaald uur gebeld kunt worden (bijv na de lessen) als school. En dat ouders alleen als het bloedspoed is mogen bellen naar een speciaal 06-nr.
     
    Whoopy en dds vinden dit leuk.
  12. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.493
    3.765
    113
    Zo’n systeem had mijn verloskundige!!! :D
     
  13. Syane

    Syane VIP lid

    21 aug 2013
    11.461
    10.662
    113
    Dat hebben ze op veel plekken.
     
  14. Forumnaam

    Forumnaam Bekend lid

    19 okt 2019
    736
    1.505
    93
    De ingezette conciërge kost geld en is een oplossing die van buiten de school geregeld moet worden. Daar is men dus afhankelijk van anderen. Maar vaak moet je oplossingen bij jezelf zoeken. Dus in de huidige situatie zelf aanpassingen doen.
    qua telefoondienst dus bijvoorbeeld op een professionele organisatie als een school.
    In plaats van dat steeds een leerkracht zijn les moet stoppen voor de gehele klas, hoeft maar 1 kind een stukje van de les te missen. (het gaat op een professionele organisatie en de docent is les uiteraard les aan het geven) En de telefoondienst wisselt dus het is niet dat een kind heel ernstig veel les mist op zo’n moment. De telefoon gaat, leerling neemt op, oké stel het is een hulpdienst. Leerling neemt op: basisschool .... met ...., de beller beantwoord: goedendag je spreekt met politie Arnhem (of zegt desnoods enkel zijn naam.) Ik ben op zoek naar een docent. Leerling loopt naar de docent en overhandigd de telefoon aan de docent. (Kost 10 seconde de tijd) En niet de gehele les hoeft te stoppen, overigens is ook niet de hele klas van slag, want iedereen raakt bekend met de telefoondienst...... (of is vandaag de dag ook iedereen van slag als er een auto langsrijdt? Vroeger wel, maar het went snel)
    Als het iemand is die moet spreken met juf Anna de Boer loopt de leerling naar juf Anna de Boer toe en geeft de telefoon.
     
  15. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    Sorry, ik kan dit echt niet serieus nemen, er zijn toch niet echt scholen die dit zo doen??? :eek::confused::rolleyes:
     
    littlemunchkin vindt dit leuk.
  16. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Dat verbaast me, hier op de basisschool starten ze in groep 1 al met engels (spelenderwijs natuurlijk en telkens alleen in het thema wat op dat moment speelt) maar vanaf groep drie is het echt een 2 wekelijkse les.
    Dit werd 7 jaar geleden nog niet aangeboden hier op school en ik hoor van ouders van toen dat de middelbare scholen hier in de buurt daardoor zo de leerlingen eruit pikte die van deze school af kwamen. Die hadden gewoon een basis achterstand op alle andere leerlingen. Ik zou dat dus zeker aankaarten op school!
     
  17. Lisa280887

    Lisa280887 VIP lid

    13 jan 2019
    5.067
    5.826
    113
    Vrouw
    Ik kan het mij ook echt niet voorstellen. Bij ons wordt onder lestijd gewoon gezegd: deze leerkracht staat voor de groep, bel na 15.15 maar terug (maar dan netter haha)
    Moet er niet aan denken tijdens de les gestoord te worden door een telefoontje! Want ja... je les ligt stil op het moment dat je gaat bellen.
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  18. Forumnaam

    Forumnaam Bekend lid

    19 okt 2019
    736
    1.505
    93
    Jazeker wel! En bijna alle kinderen kijken naar de telefoon dienst uit!
    En ze krijgen ook nog eens Engelse les vanaf groep 1, hebben uitjes naar het Rijksmuseum, theater, boerderijen etc! En ook nog eens tevreden ouders en kinderen! (Ja ik vind het zelf wel irritant om school te bellen, heb daardoor ook weleens niet gebeld, maar hé daar had school geen last van = minder telefoontjes = minder storend)
     
  19. MadeInUSA

    MadeInUSA VIP lid

    27 dec 2011
    8.687
    9.656
    113
    Maar even serieus he. De telefoontjes die je kan krijgen. Lisa wordt vandaag eerder opgehaald want ze moet naar de psychiater. Ali mist de middag vanwege een bezoek aan de bedplaspoli. Bradley moet morgen naar de rechtbank voor een omgangsregeling. Veilig thuis wil graag overleggen met de juf van Sara. De moeder van Gijs wil weten of ze in aanmerking komt voor een regeling mbt schoolgeld. Milan is van zijn oude school getrapt en vader belt of hij op deze school terecht kan.
    Van elfjarigen kan je nog geen 100% discretie verwachten. Of ervan uitgaan dat ze alles op de juiste manier doorgeven. Gewoon, nee, dit is geen taak voor kinderen.
     
  20. Lisa280887

    Lisa280887 VIP lid

    13 jan 2019
    5.067
    5.826
    113
    Vrouw
    Nou, dit dus. Er mag geen foto meer gemaakt worden zonder toestemming maar dit zou dan wel AVG-proof zijn? Ik vind het maar bijzonder. En ben heel blij dat ze het bij mij op school niet doen.
     

Deel Deze Pagina