Hoi dames, op 26 maart is er bij mij een termijnecho gedaan en hebben ze bloedgeprikt. Dat bloedprikken was gedeeltelijk voor combinatietest die niet vergoed wordt en die ik dus zelf heb betaald. Verder is er ook op de standaard dingen geprikt, ijzer, bloedsuiker etc. Weet niet allemaal wat precies meer, maar is vrij standaard. Dit uiteraard in opdracht van mijn verloskundige. Nu krijg ik van mijn zorgverzekering een rekening voor dit bloedonderzoek omdat ik nog eigen risico heb. Maar dit mag toch nooit van eigen risico afgaan? Zorgverzekering gebeld en zij zeggen dat omdat het onderzoek in het ziekenhuis is gedaan ik het zelf moet betalen. Ga het morgen ook nog eens bij mijn vk navragen en dan waarschijnlijk verder bezwaar indienen. Heeft iemand dit eerder meegemaakt? Klopt het wat mijn zorgverzekering zegt? Groetjes Aislyn.
Bloedonderzoek wordt altijd eerst verrekend met je eigen risico. Het heeft denk ik niet veel zin om bezwaar in te dienen.
Zie ook deze site onder het kopje 'eigen risico en je zwangerschap'. Zwangerschap en zorgverzekering: tips + uitleg
Bedankt, van wat ik hier lees valt het inderdaad onder eigen risico. Vind het zo raar omdat het heel standaard onderzoek is, wat iedere zwangere krijgt. Vorige keer was mijn eigen risico al wel helemaal op omdat ik in januari een ivf poging had opgestart.
Stom is dat, ik kreeg toevallig vorige week een rekening rechtstreeks van het ziekenhuis voor bloedtesten tijdens m'n zwangerschap. Heb dat nog nooit gehad, heel vreemd
Klopt inderdaad. Bloedonderzoek, ook al is het vanwege een zwangerschap, valt onder het eigen risico. Dat voelt inderdaad heel krom. Omdat er voor gekozen is de rest van de verloskundigezorg niet van het eigen risico af te laten gaan.
Ik heb nog geen rekening gehad. En heb 2x moeten laten bloedprikken. Die rekeningen zullen dus nog wel komen zoals ik dat hier lees.
Ik heb in maart ook bloed moeten laten prikken voor de curretage maar heb nog niks gezien. Maar mijn ervaring is wel dat het ziekenhuis soms maanden later pas een rekening stuurt.
Ja klopt dus! Bloedonderzoek gaat van eigen risico af. En ziekenhuis kan gerust een half jaar later pas declareren. Zette mij wel aan het denken en toen maar even uitgezocht welke dingen nog meer van eigen risico gaan tijdens zwangerschap en bevallig. Gelukkig word de rest wel vergoed (op de eigen bijdrages na, maar die zijn geen eigen risico).