Misschien kunnen we er 1 topic van maken, dat praat wat makkelijker vind ik. Nu zit ik tussen twee heen en weer te sjeezen en steeds te kijken wat ik waar nou gezegd heb...
moedeloos wordt je hier van, respecteer toch eens als een moeder haar kindje de fles wilt geven om wat voor reden dan ook, en als een moeder haar kindje aan de borst wil leggen dan moet ze dat ook helemaal zelf weten. enne by the way, heel veel medische onderzoeken worden gesponsord aangezien het anders gewoon niet te betalen is. veel farmaceuten werken daar aan mee, en dat is misschien maar goed ook anders lopen we misschien weleens veel kennis mis. dus wie zegt dat deze man gelijk heeft , maar wie zegt dat het who het goed heeft, dus laten we dat nou eens mooi in het midden houden. joyce
Laten we het er lekker op houden dat alle moeders gelijk hebben en niet de artsen/doktoren en andere hotemetoten!
sophie krijgt vanaf haar 2e dag fv, heb bv geprobeert maar is niet gelukt. was laatst aan het werk toen een collega haar foto op mn buro zag staan en zei" zo dat ziet er gezond uit, krijgt zeker bv?". niet dus.. bv heeft zeker wel voordelen (die van de hoogste toren worden geblazen), maar het heeft zeker ook nadelen en die hoor je niet.
Hier gaan mijn haren van overeind staan. Als je de reden niet weet waarom vrouwen geen bv geven. Respecteer het en oordeel niet.
In mijn ogen is het simpel, vanuit oorsprong is bv voor je baby, punt, daar is gewoon geen discussie over mogelijk want God heeft ons zo gemaakt, voor de niet gelovigen, zo zijn we vanuit de evolutie, of whatever gewoon punt uit, simpel. Flesvoeding is idd heel goed nagemaakt en het is een prima ALTERNATIEF, ik heb absoluut niks tegen flesvoeding gevende moeders hoor, want ik ga er van uit dat ieder zijn reden heeft ook al vind ik dat er soms te snel op wordt gegeven, maar dat is misschien een stuk verwendheid/luiheid wat we in deze westerse wereld onszelf aangeleerd hebben (ik vraag me namelijk af of het bij de desbetreffende vrouwen WEL was gelukt als we in hongersnood of tijden van oorlog o.i.d zaten en er gewoonweg geen andere keus is!). Flesvoeding in NL is prima voor je kind maar mij maak je niet wijs dat een zo iets ingewikkelds en unieks als bv helemaal 100% na te bootsen is dus of het helemaal naast elkaar staat vind ik zelf niet.
Ik ben het met je eens op het rode stukje na... Geloof me het is geen verwendheid of luiheid, ik kan je uit eigen persoonlijke ervaring vertellen dat sommige vrouwen NIET gemaakt zijn om bv te geven...ik namelijk. IK heb namelijk ondanks mijn 1.65 en 90 kilo slechts een cupje A, mijn borsten zijn onderontwikkeld en in mijn rechterborst is zo goed al geen klierweefsel aanwezig. Ik heb nu 3 kinderen en bij de laatste hulp gehad van een lactatiedeskundige maar helaas...ik KAN NOOIT volledig bv geven. Ik heb geprobeerd bij te voeden via een slangetje via mijn tepel, en misschien als dit mijn eerste kindje was geweest had ik dat kunnen volhouden maar het kostte me zoveel tijd en energie dat mijn andere twee kinderen te kort kwamen...vandaar mijn keuze voor FV en het was een GOEDE keuze. Maar begin niet over luiheid/verwendheid, dat is niet terecht en kwetsend, zeker voor iemand die graag BV had willen geven maar er anatomisch niet toe in staat is. *nog een kleine edit: ik heb wel eens gedacht, als er geen fv zou zijn zouden mijn 3 kinderen waarschijnlijk gestorven zijn omdat ik niet in staat ben voldoende bv te produceren...triest he? Daarom ben ik des te gelukkiger dat we in NL zulke goede FV hebben er zou alleen wat meer begeleiding en advies moeten zijn...ik ben voor een flesvoedingsdeskundige op het cb in een kantoortje naast de lactatiedeskundige
Ik sluit me volledig aan bij Roelie! Ook ik heb 2 maanden gevochten voor BV. Na een keizersnede kwam mijn BV niet goed op gang. Heb milou vaak aangelegd en gekolfd! Milou is veel afgevallen de eerste week. Na 4 borsrtontstekingen, huilend en bloedend voeden en kolven, 2-3x per week wegen bij CB, spruw, hulp van lactatiekundige, heb ik met heel veel pijn in mijn hart moeten stoppen met BV. Milou viel af en kwam niet bij. Ook niet meer met bijvoeden dmv van gekolfde melk (gegeven met dmv fingerfeeding) Dus praat me niet over verwendheid of luiheid!! DIT KWETST HEEL ERG!! VERDORIE DIT DOET PIJN!!! DENK AUB NA BIJ WAT JE SCHRIJFT Als ik een 2e kindje mag krijgen, dan ga ik weer voor de volle 100% voor BV, helaas is dit nu niet gelukt. Ben blij dat er dus een alternatief als flesvoeding is.[/b]
Er zijn idd genoeg vrouwen die geen BV kunnen geven zoals Roelie. T lijkt me heel vervelend als je graag BV wilt geven en t kan niet. Nu zijn er ook vrouwen die geen BV willen geven(zoals ik) dat heeft absoluut niks te maken met luiheid of verwendheid maar puur met een gevoel. Ja als ik in een andere tijd had geleefd had ik wel gemoeten, maar we leven in 2008 en ik ben blij dat ik nu de keus heb. Vroeger lukte BV ook niet altijd, dus het is onzin om te zeggen "ik vraag me af of het hun toen wel gelukt was" die baby's stierven van ondervoeding of ze kregen BV van iemand anders. En Mamadeluxe je had het over de hongerwinter, halfzusje van mijn oma is in de hongerwinter gestorven omdat haar moeder geen melk meer had. Maar gelukkig leven we nu in een tijd waar vrouwen kunnen kiezen. En als een vrouw voor FV kiest, om wat voor reden dan ook, moet ze daar niet op veroordeeld worden. Wanneer wordt nou is gewoon geaccepteerd dat vrouwen voor FV kiezen?
Sorry maar moet even reageren. Wat een belachelijke opmerking zeg van je collega! En als we in barre tijden hadden geleefd hadden er denk ik meer kindjes gestorven, of hadden we onze kindjes bij een andere vrouw laten drinken als het zelf niet lukte. Maar zelfs dan had je denk ik toch genoeg geld moeten hebben, want zo'n vrouw (min) deed dat vaak ook niet voor niets. Kortom: het is maar goed dat er kunstvoeding is, daar worden toch weer zat kindjes groot van.
Volgens mij leven we nu in de 21e eeuw en niet meer in de middeleeuwen.... ja, vroeger hadden we geen andere keus en gingen er inderdaad een hoop kinderen dood, omdat moeders niet in staat waren borstvoeding te geven....maar om dan te zeggen dat moeders die nu flesvoeding geven maar lui zijn of verwend? Hoe zit het dan met de moeders die een keizersnee hebben gehad....zouden die ook lui of verwend zijn? Ik vind het wel heeeeel kort door de bocht om maar te zeggen dat moeders die flesvoeding geven lui zijn of verwend.. We mogen blij zijn dat het nu wel mogelijk is om je kind een alternatieve voeding te geven als borstvoeding niet lukt en soms heb je daarin ook gewoon weg geen andere keus, dus een beetje meer respect zou wel op zijn plaats zijn. Ik hoor trouwens weinig moeders die de fles geven commentaar leveren op moeders die borstvoeding geven...het is toch vaak andersom.... en ik moet zeggen dat mijn haren er toch wel vaak recht van overeind gaan staan.
Ik snap je punt, maar ik krijg tot mijn spijt met grote regelmaat commentaar van anderen, en bijna altijd ongevraagd en ongepast. Alsof ik een soort oermens ben die niet mee wil gaan met deze tijd (is letterlijk gezegd) of dat ik haast ontucht pleeg met m'n dochter omdat ik haar met 10 maanden nog zelf voed. Helaas zijn er altijd mensen, ook hier op dit forum, die hun ongezouten en weinig onderbouwde mening op je loslaten. Erg irritant en soms zeer kwetsend.
Nou inderdaad, ik kan me voorstellen dat dat ook heel vervelend is! Maar ik begrijp zowiezo niet waarom iedereen elkaar niet gewoon in zijn waarde laat. Alle moeders willen het toch graag goed doen? Of je nou borst of flesvoeding geeft, als jij je er prettig bij voelt dan is dat toch prima? Ongeacht wat iemand anders er dan ook van vindt? Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik blij ben dat ik via deze site heel veel informatie van andere moeders krijg die mij helpen alle vragen die ik heb te beantwoorden. En volgens mij moeten we dat niet vergeten, we zijn allemaal moeders met onze eigen onzekerheden en vragen, laten we elkaar vooral helpen met informatie zonder elkaar meteen af te branden. Er zijn immers ook nog genoeg "niet"moeders die het ook nog eens allemaal beter weten.
@Paprika erg vervelend dat jij opmerkingen krijgt. Hoelang jij BV geeft moet je toch helemaal zelf weten, waar bemoeien ze zich mee. Als moeder die bewust voor FV heeft gekozen krijg ik ook veel commentaar. Vind t ook erg vreemd dat je je moet verantwoorden voor je keuze. Als je uitlegt waarom BV niet lukt, wordt t ineens wel geaccepteerd Zie hier ook een hoop vrouwen hun keuze verantwoorden. Waarom kan je niet gewoon zeggen "ik geef FV." T belangrijkste is toch dat we onze kindjes grootbrengen en iedereen doet t op haar manier. En die eeuwige discussie dat BV beter is en dat de natuur het zo bedoelt heeft, ja het is beter dat weet iedereen, maar toch kiezen vrouwen voor FV, accepteer dat en laat t gaan. Ik vind dat ik het beste doe voor mezelf en mijn kind en een moeder die BV geeft denkt precies hetzelfde. Het is steeds zo'n tweedeling, een BV-kamp en een FV-kamp en dat slaat eigenlijk helemaal nergens op. We zijn allemaal moeders die hun baby's voeden en hoe we dat doen zou niks uit moeten maken.
Nogmaals ik veroordeel NIEMAND die kiest voor een fles , ik zie alleen in mijn omgeving dat "ja ik hetb het wel geprobeerd maar het lukte gewoon écht niet" heel snel wordt geroepen, prima als je niet wilt, echt! Maar ik kan het waarderen als iemand gewoon zegt ik vind dat gelurk aan mn tieten niks, of ik vind het teveel gedoe (ik vond het zelf bij alle 5 ook veel gedoe in het begin) dan smoesjes omdat je er niet voor uit durft te komen. Ik heb nooit iets gezegd over de middeleeuwen trouwens ik had het over deze westerse wereld en wat er zou gebeuren als wij geen andere keus hadden. Ik ben dan misschien bot vinden veel maar ik voed 5 kinderen op in mijn eentje en heb ze alle 5 borstvoeding gegeven en dat ging echt heus ook niet allemaal op een grote roze wolk hoor. Of ik gelijk heb weet ik niet maar ik heb soms het gevoel dat we met zn alleen een stel watjes worden, er is overal een snelle alternatief voor en dat werkt dan toch psychologisch en dat geloof ik echt 100% dat daardoor sommige (dus niet ALLE voor ik aan word gevallen) vrouwen veel te snel opgeven (de vrouwen dan die bv willen geven en dus niet de vrouwen die er eerlijk voor uit komen dat dat ze het niet zien zitten of medisch niet mogelijk is). Ik zou trouwens niet weten wat een keizersnee er mee te maken heeft om geen bv te kunnen geven...ken er zat die dat wel doen.
Hey roelie en anouk, ik had het over de desbetreffende vrouwen dat jullie jezelf in dat hokje hebben geplaatst heb ik niks mee te maken, lees aub goed en niet te snel emo worden, ik heb diep respect voor jullie dat jullie zo je best hebben gedaan, ik persoonlijk was ondanks dat de bv voor mijn jongste kind ook een behoorlijke strijd was er niet zo ver mee doorgegaan dus RESPECT.
de opmerking over de keizersnee was volgens mij meer van: als je makkelijk voor fv kan kiezen dan kan ipv een een gewone bevalling ook voor een keizersnee kiezen, omdat dat makkelijker is.. wat overigens niet zo is.. want herstellen van een operatie is niet niks en daarbij heb je ook gewoon naweeen.. en vaak wordt het uit nood gedaan en niet op afspraak.. tis hier Amerika niet...