die opmerking over de keizersnede was zo bedoeld: Omdat ik het nogal simpel vond om te zeggen dat je een andere keuze zou maken in tijden van oorlog en hongersnood. Vooral omdat je soms gewoon geen andere keuze zou hebben...dus dan zou je kind in die tijden dood zijn gegaan.... net als wanneer je kind dus niet op een natuurlijke manier ter wereld zou kunnen komen en ik bedoelde te zeggen: Gelukkig zijn die middelen er nu wel en kunnen we behalve onze kinderen op een natuurlijke wijze te voeden ook op een kunstmatige wijze voeden en ook op een kunstmatige wijze op de wereld zetten. Verder wil ik zeker niemand voor zijn hoofd stoten, maar word ik persoonlijk gek van alle oordelen die mensen zo snel hebben. Iedereen heeft zijn eigen redenen en daarmee klaar. Als je die redenen niet respecteert, dan vind ik dat inderdaad respectloos. Maar ja...ieder zijn eigen mening
BTW, ik heb ook eerst borstvoeding gegeven en een keizersnede gehad, dus dat heeft er inderdaad niets mee te maken
*zucht* houdt dit nou nooit op? Het topic begint over flesvoeding vs borstvoeding en nou lees ik van alles over een ks etc. (ga niet al het andere geleuter opnoemen). Dit zijn mama's notabene, die af en toe zo op elkaar inhakken....netjes hoor! Elmo
Nee hoor, als er geen kunstvoeding was geweest, dan was er absoluut een lieve tante of buurvrouw in de buurt geweest die er voor gezorgd had dat je kinderen melk kregen. Dat wordt al duizenden jaren zo gedaan.
In de middeleeuwen gaven ook niet alle vrouwen borstvoeding, en zelfs duizenden jaren geleden al niet. Er zijn 'flesjes' opgegraven uit de Romeinse tijd en ouder. En 3000 jaar geleden had je al schrijvers (mannen natuurlijk, die hoefden het zelf niet te doen...) die zich beklaagden over vrouwen die geen borstvoeding gaven...
Joh, er is een WERELD van verschil tussen wel *willen* maar niet *kunnen* en wel *kunnen* maar niet *willen*.
Dus als je een geldige reden hebt om geen BV te geven is t wel ok Waar slaat dat nou op, laat iedereen zn eigen keuzes maken en of dat nou vanaf dag 1 FV geven(ook al kan je wel, maar wil je niet) of je geeft BV tot je kind 6 is, dat moet iedereen voor zich weten!
tegen al diegene die zeggen dat iedereen bv "kan" geven kan ik overtuigend zeggen dat dat zeer zeker niet zo is. Degene die dat prediken zijn vrouwen die zelf (ondanks vele obstakels o.i.d) bv hebben gegeven, of vrouwen die afgaan van wat "bv deskundigen" zeggen dat elke vrouw bv kan geven.... ik ben 1 van die vrouwen die het gewoonweg niet kan....wat een ander ook zegt ik heb gewoon op geen enkele manier datgene wat ervoor zorgt dat ik mijn kindjes op een "gewone" manier kan voeden.... dit is nu de 3e keer dat ik het geprobeerd heb, en ik kan er gewoonweg niet voor zorgen dat ik een "verzadigd" kindje heb na het "eten".... ik zie wat er gebeurd als ik er een flesje tussendoor "gooi" en ik zie wat er gebeurd als ik "gewoon" bv geef....na een flesje is de kleine 3 tot zelfs 4 uur zoet, geef ik de kleine (destijds en nu) de borst (1kant volledig en de andere als toetje, of beide etc etc) dan is het na een uur weer huilen... regeldagen etc etc heb ze al meegemaakt toen en nu, weet wat het is, weet wat het is om tenenkrommend eten te geven, ik weet wat het is met tepelhoedjes te werken, ik weet wat het is om af te kolven en dat in de fles te geven om de tepels "de tijd te gunnen" ik weet wat het is om om het uur eten te geven en het andere uur af te kolven om de produktie omhoog te krijgen...ik weet wat het is om dmv neusspray proberen te voeden en tussendoor te kolven (alles om de produktie te verhogen) maar het mag niet baten, en als ik dan zie wat een heerlijk rustig kind ik terug heb als ik er een fles tegenaan gooi...sorry hoor...alle onderzoeken van wat dan ook of het nou flesvoeding betreft of borstvoeding betreft kunnen me dan aan mijn reet roesten dan kan ik alleen maar zeggen blij te zijn dat we tegenwoordig de keuze kunnen maken over te stappen of direct te beginnen met flesvoeding.... en dat is het moraal van het verhaal dat het tegenwoordig zo dicht tegen bv aan zit dat je je als moeder zijnde niet meer schuldig zou hoeven te voelen als je kiest voor fv... en voor hen die bv geven...wie zou ze wat, als je het kan en je kindje "doet het er goed op" wees er blij en gezegend mee, maar laat de ander met respect in haar waarde als zij op welke manier dan ook voor de fles kiest...en laat hen in hun waarde als ze gesponserd door wie dan ook kunnen aantonen dat het geven van de fles bijna volwaardig is qua voedingstoffen aan hen die bv geven... we weten allemaal dat bv niet alles bevat wat je kindje nodig heeft, anders zou het niet nodig zijn om vit k en d te moeten geven etc... je moet zelf zeer zeker een goede gezonde eter zijn om goed bv te kunnen geven, je moet er rustig voor zijn, en alle tijd voor hebben om "goed" bv te kunnen geven etc etc etc....en dat zijn niet altijd dingen die men heeft.... dus ook hier mensen mensen "leven en laten leven" (vindt het heel erg te moeten zeggen dat ik nu na bijna een maand bijna volledig over ben op de fles...de borst krijgt ze "tussendoor" en wordt na pakweg 3 min helemaal dol want dan begint ze te schudden en los te laten e.d. om dat vervolgens bij de andere borst ook te doen ze is er niet door verzadigd ik krijg niet het idee en gevoel met veel voldoening de kleine meid datgene te kunnen geven wat ze wel nodig zou hebben (ondanks wat ik al eerder zei door tussentijds vaak af te kolven wat ik overigens wel mengde met de flesvoeding hoe weinig ook) dus tja...borstvoedingsmaffia-getuige maakt mij niet uit welke naam het beestje krijgt....laat hen in hun waarde die een andere keuze maken om welke reden dan ook, maar geloof mij als ik zeg dat het zeer zeker niet voor iedereen is weggelegd om bv te geven hoe graag sommige dat ook zouden willen...
En hier sluit ik me bij aan, dus omdat ik geen bv KAN geven is het wel goed maar als ik geen bv WIL geven is het niet goed? Idd laat iedereen zelf beslissen en RESPECTEER elkaars keuze eens zonder altijd klaar te staan met dat belerende vingertje!
Wat ben ik dan blij dat ik in een tijd leef waar ik ZELF mijn kind kan voeden met kunstvoeding en hem niet om de 4 uren naar de buurvrouw hoef te brengen
Ze moeten gewoon kappen met het zelfde eeuwige gezanik.. op 2 onderdelen het zelfde topic. Live and let live..
Welnee, die buurvrouw kwam gewoon elke dag een pot melk brengen, die had het veel te druk met haar eigen huishouden om ook nog eens een kind van een ander aan de borst te nemen...
idd dit is ook het flessenvoeding topic waarin er zoals nu wel gebleken is geen "ruimte" is voor de bv maffia die maar blijft hameren op het feit dat er niks beter is dan bv en dat iedereen het "zomaar" kan geven zonder erbij na te denken dat er 1 vrouwen zijn die om gevoelskwestie geen bv "willen" geven, maar ook genoeg vrouwen die om welke reden dan ook geen bv "kunnen"(blijven) geven... leven en laten leven zoals ik al eerder zei, of zoals jij zegt "live and let live"
ik moet bekennen en dat heb ik in eerdere andere topics al aangegeven, dat ik mijn kind niet zou voeden dmv bv van een andere moeder of het nou dmv de fles is of via de borst, dat stuit mij gevoelsmatig letterlijk en figuurlijk tegen de borst, en ben ik blij dat we in de huidige tijd de keuze hebben om als het bv geven niet wil lukken of om welke reden dan ook niet wordt gegeven, je de keuze hebt om je kind te voeden met iets waar men op een goede manier groot mee wordt... ik zou het echt niet kunnen hoor, ik zou wel voor een ander als het mogelijk zou zijn willen kolven, maar ik zou niet mijn kind willen voeden dmv van gekolfde melk of borst van een ander.....
Weet je dus voel ik dus net zo, ik zou het misschien hooguit van mijn eigen zus kunnen verdragen maar ik moet er echt niet aan denken dat ik mijn kind door een andere moeder zou moeten laten voeden (al dan niet via de fles)...
Weet je, het sarcasme ontgaat me hier echt niet en het is ronduit kwetsend. Jij hebt geen idee hoeveel pijn en verdriet ik heb van het feit dat ik niet in staat ben mijn eigen kinderen op de natuurlijke manier te voeden en dat notabene iemand als jij, een vooraanstaand lid van de borstvoedingsmaffia, zo'n opmerking plaatst zegt genoeg over jou. Heb je enig idee wat het met je vrouwelijkheid en moedergevoel doet als je dus lichamelijk zo onderontwikkeld bent? Ik voel me soms gewoon geen vrouw door die ellendige borsten van mij... Ik hoop dat de mods hier een slot op gooien want een normale discussie is met jou niet mogelijk. *slikt nu alle nare woorden in die ik graag face to face tegen jou zou willen zeggen nu*
ik ga er nu dan ook een slotke op doen. Ook bij borstvoeding, want dat is precies dezelfde discussie en dan gaan jullie daar vrolijk verder..