Kinderen die op vader lijken krijgen meer aandacht Uitgegeven:11 juni 2009 06:29Laatst gewijzigd:11 juni 2009 06:29 AMSTERDAM - Kinderen die qua uiterlijk en lichaamsgeur een grote gelijkenis vertonen met hun vader, krijgen meer aandacht en steun dan kinderen die minder weg hebben van hun verwekker. Dat blijkt uit een Franse studie. Onderzoekers van het Institute of Evolutionairy Sciences in Montepellier volgden 30 gezinnen in Senegal en legden vast hoe veel tijd de vader met elk kind doorbracht. Ook werd onderzocht veel geld er werd vrijgemaakt voor de opvoeding. Onafhankelijke waarnemers bepaalden tijdens de studie welke kinderen uit de gezinnen qua lichaamsgeur en uiterlijk het meeste weg hadden van hun vader. Dat deden ze door fotos te vergelijken en te ruiken aan T-shirts van zowel de kinderen als de vaders. Geen zekerheid Uit het onderzoek bleek dat de vaders meer tijd, geld en aandacht besteedden aan de kinderen die het meeste op hen leken. Het geslacht van de kinderen en de volgorde van geboorte was niet van invloed op de opvoeding. De resultaten van de studie zijn vermeld het Britse tijdschrift New Scientist. Onwettig Volgens hoofdonderzoekster Alexandra Alvergne is het gedrag van de vaders evolutionair te verklaren, omdat mannen nooit met honderd procent zekerheid kunnen weten of een zoon of dochter door hen zelf is verwekt. Een eerdere studie uit 2006 toonde aan dat ongeveer 1,7 procent van de wereldbevolking is verwekt door een onwettige vader. Westers Wetenschappers vermoeden dat vaders in westerse landen eveneens een voorkeur hebben voor kinderen die een grote gelijkenis met hen vertonen. Er is geen reden om aan te nemen dat de studie hier andere resultaten zou opleveren, zo verklaart antropoloog Frank Marlowe in New Scientist. Wat vinden jullie? Hier klopt het wel dat papa meer aandacht aan de oudste geeft, die erg op papa lijkt. Ik weet natuurlijk niet of dat komt door de redenen in het onderzoek, of dat het ergens anders aan ligt (dat hij de eerste is, ouder is en papa meer met hem kan doen?)
Hm geen idee... Mijn zusje heeft wel een hele hechte band met mijn vader en zij lijken ook erg op elkaar. De redenen die trouwens in het artikel worden genoemd, zijn suggesties he. Vermoedelijk is het correlationeel onderzoek, dus de reden van dit effect weten ze denk ik niet. Het kan door de evolutietheorie worden verklaard maar ik denk dat er ook wel andere verklaringen te bedenken zijn.
Hier klopt het niet het is juist de jongste (die op mij lijkt) die meer aandacht krijgt en dat komt weer omdat papa de oudste veel minder ziet ivm werk en school .. hij werkt 2x ochtend 2x middag en 2x nacht en is dan 4 dagen vrij.. dus als hij thuis is is de oudste meestal op school of buiten spelen.
Ahhh arme aanstaande kinderen van ons ... Hier klopt het aan beide kanten niet. Lijken beiden op onze vaders, maar krijgen echt niks meer dan de andere kids.