mijn vraag is wat is er nog meer dan alleen maar de koperspiraal? ik kan niet tegen hormonen zelfs niet tegen de mirena waar je geen last van zou moeten hebben zijn er dames die een koperspiraal hebben en wat is het voor en nadeel ervan?
Ik heb een koperspiraal sinds eind oktober. Wilde ook absoluut geen hormonen meer, mirena kreeg ik erg veel klachten van. Tot nu toe bevalt dit ding me echt geweldig! Heb een Flexi-T. Plaatsen was een eitje, heb een paar keer een heel klein beetje spotting gehad sindsdien (alleen bij afvegen een keer een beetje bloed). Geen buikpijn of rugpijn zoals bij de mirena. Heb nog geen menstruatie gehad sinds de bevalling, dus weet niet hoe dat dan gaat met een koperspiraal, maar dat zien we dan wel weer. De gyn was er in eerste instantie niet echt enthousiast over, wilde me liever een mirena, implanon of iets anders hormonaals aansmeren, omdat dat 'veiliger' zou zijn. Hij raadde me bij het eerste gesprek ook aan om er condooms bij te gebruiken, terwijl het in principe net zo betrouwbaar is als de pil. De koper heeft effect op zowel de zaadcellen als op het baarmoederslijmvlies. Dus als het goed is worden de zaadcellen inactief, waardoor de kans op bevruchting minimaal wordt. Daarnaast kan een mogelijk bevrucht eicelletje niet innestelen door de koperspiraal. Natuurlijk gebeurt het wel eens dat vrouwen zwanger worden met koperspiraal, maar da's met alle soorten anticonceptie zo.
ik had goede ervaring met de koper spiraal tot hij vorig jaar raar ging doen...verschrikkelijke buikkrampen gehad..tig keer naar de huisarts geweest om de week bloedingen..uiteindelijk een doorverwijzing gehad naar het ziekenhuis voor een echo hij bleek te zijn verzakt..tot 2 keer toe geprobeerd eruit te halen dat lukte niet..uiteindelijk via een kijkoperatie is hij verwijderd... Met de koperspiraal bleef ik ongesteld dat is met de mirena ook niet zo geloof ik. Zo gezellig antwoord he zo op de vroege ochtend... @ Saz667 is die flexi-t zo een die word vast gezet in je baarmoeder?
Ik heb zelf met volle tevredenheid ongeveer 2,5 jaar een koperspiraal gehad (multiload). PLaatsen stelde niets voor vond ik, gewoon eigen (regelmatige) cyclus, menstruaties waren niet heftiger of pijnlijker dan daarvoor, duurde alleen wel 1-2 dagen langer (bruin verlies op het einde, de heftige dagen waren hetzelfde). Nooit pijn gehad, geen omkijken naar, heerlijk! Helaas ben ik vorig jaar toch zwanger mee geworden, hij was verzakt (dat wist ik natuurlijk niet) en dan werkt die niet meer optimaal. Toch heeft de spiraal wel de innesteling verstoord en is het een (v)mk geworden. Tja, bij iedere methode is er toch een kans op ongewenste zwangerschap, zo ook bij koperspiraal. Maar kans is echt heel klein en gyn zei dat het heel uitzonderlijk was, wat mij overkomen is. Ook geen reden waarom ik nog eens een koperspiraal zou kunnen nemen. (maar ik denk niet dat ik dat durf, ik ga nu de mirena proberen na deze bevalling, die is nog betrouwbaarder)
Ik las op in een tijdschrift en daarna op internet over een natuurlijke methode zonder hormonen. Het heet Sensiplan (de NFP methode, natural family planning). Is te vinden op de site van NFP nederland. Vind het misschien zelf wel wat. Heb zelf ook op de site van zwangerschapspagina een vraag gezet of er iemand ervaring mee heeft. Heb er helaas nog geen reacties op gehad. Het schijnt even betrouwbaar als de pil te zijn en er zijn ook verloskundigenpraktijken die daar ook cursussen over geven.
Koperspiraal of nuvaring zijn beide zonder hormonen. Ik heb een koperspiraal gehad. Nooit meer! Plaatsen deed veel pijn en ik heb alleen maar gebloed daarna. Na een paar weken was hij zover naar beneden gezakt dat hij verwijderd moest worden. Sindsdien heb ik geen spiraal meer geprobeerd. Hier gewoon condooms, want ik mag ook niks met hormonen erin.
Sorry maar bovenstaande info klopt niet helemaal. De nuvaring geeft echt hormonen af, dezelfde als de pil. Allen is de concentratie ietsjes lager dan de pil om dat het meer lokaal werkt. Meer info over spiraaltjes, pil, nuvaring e.d. is te vinden op www.anticonceptie.nl. Alle vragen e.d. (hoe zit het tijdens de borstvoeding en zo) staan er op. Alleen gaat eigenlijk alles op deze site over anticonceptie methoden met hormonen. Ja, behalve het condoom (mannen en vrouwencondoom) dan.