Onderzoek stress/ vroeggeboorte

Discussie in 'Prematuur' gestart door Ons Kleintje, 5 apr 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ons Kleintje

    Ons Kleintje Niet meer actief

    Hebben jullie erge stress gehad 6 maanden voordat je zwanger werd?


    Stress in de eerste 6 maanden voor een zwangerschap verhoogt de kans op vroeggeboorte. Dit blijkt uit een onderzoek van de universiteit van Manchester.
    Aanstaande moeders die een overlijden of ziekte in de familie meemaken in de 6 maanden voordat ze zwanger raken, hebben meer kans op een premature baby. Waarschijnlijk komt dit door de hoeveelheid stresshormonen in de baarmoeder.

    Ernstige ziekte of sterfte van een ouder kind 6 maanden voor een nieuwe zwangerschap verhoogt de kans op een bevalling vóór 37 weken met 23 procent; het risico op een bevalling vóór 33 weken werd verhoogd met 59 procent.

    Wanneer een direct familielid overleed of ziek werd, zoals een partner of ouder, dan nam het risico op een bevalling vóór 37 weken toe met 16 procent.

    Verder blijkt uit de studie dat moeders die stress hebben én een ouder of partner missen significant meer kans hebben op een vroeggeboorte.
     
  2. ciaransmummy

    ciaransmummy Actief lid

    1 dec 2009
    348
    0
    0
    NULL
    NULL
    zou best kunnen stress is nooit goed...maar er zijn helaas toch wel veel meer factoren zoals gezondheid en een placenta die gewoon neit goed is..ect..

    en what about stress na de bevalling??? dat wordt altijd meteen weg gewuifd maar dat komt veel meer voor bij een vroeggeboorte ..:(
     
  3. fleur24

    fleur24 Fanatiek lid

    26 sep 2008
    1.442
    1
    38
    Ik geloof daar wel in. Ik heb veel stress gehad voor de zwangerschap. En ook tijdens mijn zwangerschap. En onze dochter is 3 maanden te vroeg geboren. Verder waren er geen aanwijsbare redenen waarom Loïs te vroeg zou zijn geboren. Alles was goed verder.

    Groetjes
     
  4. Love Always

    Love Always Actief lid

    11 mrt 2009
    109
    0
    0
    same here...
     
  5. Peetje08

    Peetje08 Bekend lid

    30 mrt 2008
    704
    0
    0
    Herkenbaar. Alleen was het hier stress tijdens de zwangerschap door de ziekte en het verlies van mijn moeder. Maar ja, zeker weten doe je het nooit.
     
  6. Stroopie

    Stroopie Fanatiek lid

    11 jun 2009
    3.158
    11
    38
    De eerste was 3 weken te vroeg. Niet problematisch, maar ik werd zwanger toen mijn moeder ziek was en is overleden. Kan dus wel kloppen.
    Bij de tweede had ik vooraf niet echt stress, maar in mijn zwangerschap zijn we wel verhuisd en dat gaf natuurlijk wel veel drukte en stress met zich mee.

    Maar ja, zoals Peetje08 zegt, zeker weten doe je het nooit.
     
  7. spinnekop

    spinnekop Niet meer actief

    hoi

    ik hoop niet dat deze gegevens kloppen.

    ik was 22 weken zwanger van mijn zoontje toen mijn peetoom overleed.
    hij is met 31 wkn 6 dagen geboren.

    nu ben ik 18 weken zwanger en mijn moeder is 4 weken geleden overleden.
    zij was bij ons in huis aan het revalideren van een gebroken heup
    en is plots overleden, ingeslapen , mijn man heeft haar gevonden in bed.
    75 jaar oud.
    ik ben blij dat ik haar nog heb kunnen vertellen dat ik zwanger ben van haar 11 de kleinkind.

    dus nogmaals , laat jouw gegevens niet waar zijn. ik heb al een verhoogd risico van 17 procent

    spinnekop
     
  8. Peetje08

    Peetje08 Bekend lid

    30 mrt 2008
    704
    0
    0
    Spinnekop, nog gecondoleerd. Heftig als je moeder zo plotseling overlijd. Ik hoop voor je dat je dit keer gewoon gezond en wel de 37 weken haalt. Sterkte met dit grote verlies.
     
  9. fabsie

    fabsie Fanatiek lid

    19 jan 2010
    1.289
    0
    0
    @spinnekop: gecondoleerd hoor! Ik hoop ook voor jou dat de gegevens niet kloppen....

    Ik had vlak voor mijn zwangerschap wel veel (onbewuste) stress denk ik, ik ging in die tijd trouwen. En ik had het ook heel erg druk op mijn werk, dus tja... zou natuurlijk best kunnen. Er is verder nooit een aanwijsbare reden geweest voor de vroeggeboorte (33+4) van mijn dochter.
     
  10. Ons Kleintje

    Ons Kleintje Niet meer actief

    Hoi Spinnekop, ik kan je enigszins geruststellen
    in het onderzoek gaat het om de periode van 6 maanden voordat je zwanger werd, niet voor de bevalling, dus tijdens de zwangerschap zelf.
    Gecondoleerd met het verlies van je moeder.

    @all, bedankt voor de reacties tot nu toe
    Ikzelf heb 6 maanden voordat ik zwanger werd, stress gehad. Voor de vroeggeboorte van mijn zoontje zou het een logische verklaring kunnen zijn.
    Ik heb eind april een gesprek met de gynaecoloog over de bevalling vorig jaar. Ik zal haar dit onderzoek voorleggen, over hoe zij daarover denkt.
    Er zijn ook meerdere onderzoeken, bijvoorbeeld die van tandvleesontsteking tijdens de zwangerschap. Je blijft toch een (logische) verklaring zoeken, ik tenminste wel.
     
  11. spinnekop

    spinnekop Niet meer actief

    hoi

    Bedankt voor jullie medeleven.

    ach. wat stom heb ik het verkeerd gelezen.
    we zullen zien over een maand of 5

    spinnekop
     
  12. MyPrecious

    MyPrecious Niet meer actief

    Spinnekop, gecondoleert!


    Mijn oma is in januari overleden, augustus ben ik zwanger geworden. Ik heb voor en tijdens de zwangerschap zoiezo wel stress gehad. De laatste weken meer en toen kwamen de weeen ineens met 34w 3d.
     
  13. Dingetje2

    Dingetje2 Fanatiek lid

    29 aug 2009
    1.574
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn schoonmoeder overleed plotseling met 28 weken, ben onverwachts met 32 weken bevallen.. dus ja.. het zou wel eens kunnen kloppen..

    heb de rest van de zwangerschap namelijk nergens last van gehad, er is ook nooit een oorzaak gevonden
     

Deel Deze Pagina