Ontwikkeling

Discussie in 'Prematuur' gestart door banjabes, 4 mei 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. banjabes

banjabes Fanatiek lid

29 jun 2008
    2.134
    0
    0
    Hoi meiden,

Zoey is 5 en een halve week te vroeg geboren. Soms heb ik het idee dat ze inderdaad nog steeds langzamer ontwikkelt. Dat maakt ons niet zo heel veel uit hoor. Het is een vrolijke meid en ze blijft bij leren elke dag, maar ze kan inderdaad een beetje wat een kind moet kunnen bij de leeftijd die ze eigenlijk moet zijn. Zien jullie dit ook terug bij jullie kleintjes?

Liefs,
    banjabes

2. fleur24

fleur24 Fanatiek lid

26 sep 2008
    1.442
    1
    38
    Onze dochter is 12 weken en 5 dagen te vroeg geboren en ze ontwikkelt zich op haar manier. En in de volgorde die ze wil. In het begin maakt ik me daar wel een druk over maar nu niet meer. Ik zie dat het vanzelf wel komt alleen wel op haar manier/tempo. Ze is nu gecorrigeerd 7 maanden en kan zitten (bijna helemaal los), staan (moet haar wel vasthouden natuurlijk) rollen van buik naar rug en andersom. Ze is erg vrolijk, alert en bijdehand haha. Dus dat komt wel goed met haar. Ze wou niet meer op haar buik liggen waardoor ze daar wat achtrerloopt. Maar sinds ze kan omrollen ligt ze erg veel op haar buik en probeerd dan te kruipen. (lukt nog niet haha). Ook is ze een "happy weezer" en nu pufjes gekregen, ze heeft er echt baat bij en gaat ineens als een speer. Ook speelt ze nu echt met speelgoed. En het overstrekken is bijna weg.
    Het komt vanzelf allemaal wel goed. Elk kind ontwikkeld zich in zijn eigen tempo en volgorde. Ook op tijd geboren baby's

Groetjes

3. daphne78

daphne78 VIP lid

10 mei 2006
    7.311
    0
    0
    Nijmegen
    Ze geven vaak aan dat er tot 3 jaar gecorrigeerd kan worden. Ik heb het eigenlijk niet zo heel veel gedaan, dit omdat ik toch al zag dat alle op tijd geboren kindjes zich ook niet exact hetzelfde ontwikkelen. Wel hield ik regelmatig "Oeii ik groei" in de gaten.

4. FGaard

FGaard Lid

1 apr 2010
    35
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik weet niet, Rosa is met 34 weken geboren en loopt wel een beetje achter in vergelijking met hoe onze oudste dochter zich ontwikkelde. Samara kon kruipen en zitten met 7 maanden, Rosa is nu 7 maanden maar kan dat nog niet.
    Maar, ik denk zelf altijd zo: Als ze nog klein zijn, 0 tot 2 jaar, valt een verschil van 1 of 2 maanden erg op. Maar als ze straks ouder zijn dan merk je dat verschil helemaal niet meer. Het corrigeert zich vanzelf wel weer :)

5. fleur24

fleur24 Fanatiek lid

26 sep 2008
    1.442
    1
    38
    Onze neonatoloog gaf aan dat ze kinderen blijft corrigeren tot na de pubertijd..

6. jada08

jada08 VIP lid

14 jan 2009
    7.567
    332
    83
    In het begin merkte we het ind wel, mijn mannen zijn 12 weken te vroeg. Rollen etc was natuurlijk allemaal later. Nu corrigeer ik het niet meer, ze lopen inmiddels 2 maanden en zeggen ook al aardig wat woordjes. Hun lengte en gewicht is ook prima. Ze lopen volgens mij ook niet meer 'achter' op een op tijd geboren kindje.

Tot aan de pubertijd blijven ze corrigeren??? Jeetje wat lang zeg.

7. fleur24

fleur24 Fanatiek lid

26 sep 2008
    1.442
    1
    38
    Ja volgens de neonatoloog in het AMC die onze dochter blijft volgen vind ze dat je moet blijven corrigeren tot je volwassen bent. De hersenen zijn nog dan pas volgroeit.
    Ik corrigeer bijna niet meer, ook niet veel gedaan. Ik kijk gewoon naar mijn kindje zelf. En als er echt iets is waarin ze het nog niet kan voor de kalenderleeftijd dan ga ik wel kijken naar de gecorrigeerde leeftijd pof ze daarop wel op schema ligt. Maar doe ik eigenlijk nooit.
    Groetjes

8. miffy11

miffy11 Niet meer actief

mijn dochter is geboren met 33.1, maar ontwikkelde zich allemaal normaal.
    pas nu fenne is geboren merk ik het verschil, die doet nu dingen die mila pas met 5 maanden kon, dus precies het verschil wat mila eerder is geboren..

9. banjabes

banjabes Fanatiek lid

29 jun 2008
    2.134
    0
    0
    Ok,

Ik wist niet dat ze tot zo lang nog corrigeren. Ik weet dat je niet moet vergelijken, maar soms is dat toch wel eens lastig. Gisteren was haar grote neef er en ze schelen 3 maanden. Nou, die loopt los. Sterker nog: die rent al echt door het huis heen. Zo'n verschil dan. Zoey zit nog niet eens en tijgert door het huis heen. Sinds kort begint ze zich wel op te trekken tot op haar knieen. Ach ja, we zien wel. Maar op sommige momenten wordt het verschil dan ineens zo duidelijk. Dan kan ik inderdaad denken: nou, die 6 weken moeten er toch gewoon nog vanaf bij haar.

10. moon85

moon85 VIP lid

5 jul 2006
    6.811
    0
    0
    Onze dochter is geboren met 28w6d.. kwa motoriek moeten we echt corrigeren.
    Maar praten doet ze als een 3 jarige.
    Daar loopt ze ver in voor.
    Zo kwam het WKZ ze zelden tegen zeiden ze.
    Maar goed ze zat volgens onze fysio meer tegen spatisch aan.
    Ze had nooit verwacht dat ze zo zou zijn als nu.
    Ze loopt alleen nog heel erg op haar tenen.

En ons zoontje is geboren met 31w6d en die loopt zo ver de fysio nu kan zien redelijk gelijk met andere van 4 maanden.
    We zien het allemaal wel.
    Ons is verteld dat je tot 4 jaar moet corrigeren en daarna niet meer.

Deel Deze Pagina