zwangerschapsdiabetes: wie heeft ervaring?

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Sannah, 14 okt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sannah

Sannah Lid

27 apr 2009
    92
    0
    0
    Hallo!
    Ik weet sinds gisteren dat mijn glucoses te hoog zijn; na een enkele test en gisteren een uitgebreide tolerantie test (GTT). Ben nog steeds een beetje ontdaan ervan moet ik zeggen... :(
    Aanstaande maandag moet ik weer voor controle, tot die tijd hoef ik niks te doen, maar ik ben gekke gerritje niet (heb verpleegkundig verleden) en heb meteen e.e.a. begoogled over dieten en dit hele gebeuren in je zwangerschap.
    Nu woon ik in het buitenland en we gaan binnenkort terug naar NL. Maar daardoor zit ik op dit moment nog in een omgeving waar het allemaal net anders gaat dan "bij ons". Daarom mijn vraag:
    wie heeft er zwangerschapsdiabetes (gehad)? Hoe werd je behandeld?
    Wat mag je absoluut niet meer eten/drinken?
    En is hier toevallig iemand die de glucosewaarden kent zoals wij ze in NL hanteren en internationaal? Dat kan ik nl. ook nog niet vinden via google....

Ben benieuwd naar je reactie!

2. dobbel

dobbel Fanatiek lid

12 feb 2009
    3.868
    39
    48
    ergens in het heelal
    Hoi lastig zeg,

enige wat ik nu wel weet is dat de norm in NL 7.0 is van de glucose.
    ik had hem in eerste in stantie ook te hoog maar bij een 2de onderzoek toch weer goed.
    volgende week moet ik ook weer prikken op glucose.
    ik hoop maar dat het goed is, al die dieten wordt ik niet echt vrolijk van.

3. Mime28

Mime28 Fanatiek lid

24 nov 2008
    4.050
    1
    0
    Hoi, ik heb persoonlijk geen ervaring maar ben dietist. De norm voor glucose is idd <7,0 dan gaat het om niet nuchter. Nuchter wordt uit gegaan van <5,5
    De eerste stap is idd via dieet proberen om de glucose te normaliseren. Als dit na een aantal (4) weken niet lukt dan wordt er over gestapt op insuline (pillen voor DMII kunnen slecht zijn voor het kind)

Bij het dieet gaat het er niet om dat er dingen zijn die absoluut niet mogen. Het gaat erom dat je niet teveel koolhydraten binnen krijgt en dat je deze goed verdeeld over de dag. Het is helemaal geen uitgesproken dieet je kan best nog vrij normaal eten alleen moet je wel steeds na gaan denken voor je wat eet en dan kan wel best even een lastige overschakelijk zijn.

Ik zou me er nog niet te druk om maken, misschien zijn je waarden maandag wel normaal en is er niets aan de hand.

Succes ermee

4. Marieken

Marieken Fanatiek lid

11 jan 2009
    3.278
    0
    0
    Kinderopvang en dierengeneeskunde
    arnhem
    hier ook zwangerschaps suiker,
    ik moet 2x per week een dagcruver prikken. dat betekend dat ik 4x per dag in mn vinger moet prikken en dan het bloed testen en de waardes opschrijven. dan bellen ze elke week om de waardes te vragen. tot nu toe was het dieet goed genoeg, maar mn waardes de laatste tijd zijn te hoog dus moet waarschijnlijk aan de insuline. dat moet je zelf spuiten dan.
    het dieet bestaat uit:
    - geen suiker (geen snoep, koek, taart, toetjes, suiker in de koffie of thee)
    - zo min mogelijk koolhydraten (aardappels is beter dan rijst of pasta. en niet te veel per maaltijd. peulvruchten vervangen aardappels/rijst/pasta)
    - max 3 stuks fruit (glaasje sap is 1 stuks fruit)
    - 3 normale maaltijden
    - zo min mogelijk snacks
    - groente verder mag zo veel je wilt (peulvruchten niet)
    - light frisdrank, thee zonder suiker/melk of water

het is vreselijk saai, en ik mis echt alles wat ik niet mag. maar alleen dieet is beter dan insuline spuiten.

het enige gevaar bij diabtes voor je kleine is dat die te snel groeit. onze loopt nu al ruim 2 weken voor in grote. want als jou lichaam de glusoce niet afbreekt krijgt je kleine die binnen en word vet. dus zwaardere zwangerschap, zwaardere bevalling en daarna trekt het weer bij. maar geloof me, het is echt zwaar als je kleintje niet klein is.

5. Sannah

Sannah Lid

27 apr 2009
    92
    0
    0
    Bedankt voor jullie reacties! Dat helpt!
    Ik maak me al een stuk minder zorgen; ben acuut gestopt met suikers. Mijn lichaam moet er wel aan wennen, maar ik verbeeld me dat ik me zelfs al fitter ga voelen; was steeds zo moe! Alleen al het drinken van limonade zal enorm schelen! Ik dronk dat als water, omdat het water hier vies is, zeker nu ik zwanger ben, ik word er misselijk van. Dus deed ik er limo door. Nu hebben we toch maar mineraalwater in huis gehaald, dan maar een paar weekjes wat meer geld daaraan uitgeven... Verder at ik al gezond; veel groente en fruit.
    Maandag bij de gyn zal er niet geprikt worden denk ik; alles gaat hier via een lab en dus zal de behandeling wel gebaseerd worden op de uitslagen van die testen. Maar dan hoor ik wel hoe hoog de glucoses nou waren. Ik probeer nog te achterhalen wat de internationale glucosewaarden zijn t.o.v. de nederlandse; dat ligt anders. De gyn had het over een waarde van 166, maar wat dat in onze NLse waarden is, weet ik dus niet. En kan ik nog niet vinden op internet! Dus als iemand dat weet?? Ik hou me aanbevolen!
    Wat is de limiet ongeveer aan koolhydraten dat je mag? Houden je dat bij, Marieken? Jij ook sterkte; vooruitzicht van insuline lijkt me ook niet echt leuk! Ik begreep trouwens dat de invloed van hoge suikers niet alleen op je kindje zijn, maar ook voor jezelf: dat je langer tijd nodig hebt om te herstellen na de bevalling.

6. Mvj

Mvj VIP lid

22 mrt 2007
    8.623
    0
    0
    zuster
    zuid - holland
    ik heb ook zwangerschappsuiker gehad bij mijn eerste zwangerschap ...ik at niks wat niet mocht en er gebeurde niks ...als ik wel een keerjte iets at wat niet mocht dan ging het juist goed ......
    ik spoot 4 keer per dag insuline ...3 x gewoon kort en 1 keer langwerkend voor de nacht ,...er gebeurde echt helemaal niks ...ik reageerde niet op insuline ....meer niet dan wel zeg maar ....
    ik ben met 38 weken zwangerschap ingeleid .....mijn zoontje was 8 pond ...voor een kindje dat 2 weken eerder geboren word is dat behoorlijk .....volgdende zwangerschap (deze dus ) willen ze eerder inleiden

7. wendysunny

wendysunny VIP lid

24 jun 2009
    5.789
    0
    0
    ik moet uit voorzorg 6x per dag een beetje eten, geen koek en snoep, en koolhydraten spreiden.

over enkele weken moet ik mezelf elke dag gaan prikken

dit omdat onzeoon groot was en moeizaam ter wereld kwam, kan zijn dat ik suiker had, is niet bewezen

8. Dottie

Dottie Bekend lid

8 mrt 2009
    665
    0
    0
    Bediende
    Hey

Geen ervaring, maar ik lees mee. Ik ben aan het wachten op de resultaten van de uitgebreide suikertest.

Groetjes

9. Sannah

Sannah Lid

27 apr 2009
    92
    0
    0
    Heej Dottie; ik zag dat je in het algemene zwangerschapsforum hier ook een topic over hebt geopend. Spannend he!! Ik hoor maandag hoe erg het nou echt is en hoe verder. Ben al met suiker gestopt en merk dat langzaam de knop omgaat dat ik "op dieet" moet. Dat vond ik eerst ook vreselijk! Heb vroeger veel gedieet ivm mijn gewicht, en wil niet meer zo bezig zijn met eten! Maar ja, nu moet het wel en uiteindelijk is het voor een goede zaak....

10. Marieken

Marieken Fanatiek lid

11 jan 2009
    3.278
    0
    0
    arnhem
    ik kan je niet zeggen hoeveel koolhydraten je dan wel mag, ik hou het zelf ook niet bij wat ik eet. het gaat er gewoon om dat je er zo min mogelijk van nuttigd. dus 3 normale tot kleine maaltijden en veel bewegen om de koolhydraten te gebruiken.

helaas willen ze bij mij pas bij 40 weken gaan kijken hoever ik ben in verband met inleiden. liever heb ik dat allemaal nu al. want de 4 kilo zal hier ook wel gehaald worden ben ik bang.
    en ik ben benieuwd wat jou waardes blijken te zijn sannah.
    wel fijn dat ze bij deze zw eerder gaan kijken Mvj.

11. pnirmal

pnirmal Niet meer actief

hoi hoi

Mijn dieet bestaat uit

2 boterhammen in de ochtend met wat zoet beleg ivb ijzertekort mag dat appelstroop zijn. Plus koffie met een zoetje.

Om 11 uur een stuk fruit of een kaakje of iets anders.

Middag eten is drie boterhammen met dun beleg kaas of worst maakt niet uit koffie en of thee of ik neem een glas cola ligt.

om uurtje of drie nog wat fruit of een glas melk

avond gewoon aardp groente of wat anders zo als spaghetti een glas melk of een toetje kwark of iets

Avond moet ik nog een boterham:(meestal geen trek meer in mag ook wat anders zijn van diëtisten beschuit of een wat anders als het maar koolhydraten bevat.

Het gaat er om dat je de koolhydraten verspreid over de dag. ongeveer 12 gram dacht ik wat ik moest per maaltijd.

Nou is het soms best lastig zeker als je zwanger bent heb je wel eens trek in wat anders of behoefde ik mag nu als ik echt iets geks wil dat toch eten en dan moet ik 2 of 4 cc bij spuiten.

Daar bij moet ik vier keer perdag insuline gebruiken zit nu al aardig hoog vertelde de internist ;) s morgens 18 middag 14 avond 28 en voor het slapen gaan 20.

En dat prikken in je vinger pff op een gegeven moment ben je dat wel zat. Dus doe het nu om de dag goed controleren en de andere dag allen ochten en voor het slapen gaan.

Ben 22+6 zwanger dus nog 17 weken te gaan grrr.
    Het is voor een goed doel je kindje. Maar extra lastig is het gewoon soms wel. Groetjes en s6 voor de andere dames die er nu ook mee te maken hebben of mee te maken krijgen.

12. Dottie

Dottie Bekend lid

8 mrt 2009
    665
    0
    0
    Bediende
    Ja ik vind het wel spannend eigenlijk. Ik probeer er niet te veel aan te denken maar mijn gedachten dwalen toch steeds af. Of ze gaan maandag bellen als het niet goed is, maar het kan ook zijn dat ik woensdag pas iets hoor omdat ik dan naar de gyn moet.

Twee van mijn collega's hebben het ook gehad, maar zaten in de "grijze" zone, dus zonder insuline. Pff ik hoop dat mijn waardes gewoon voor 1 x verhoogd waren... maar dan komen we weer terug op het afwachten.

Ik vind het gewoon raar dat ik bij de eerste 28 kilo ben aangekomen en dat er met mijn bloed niks verkeerd was. En nu uit schrik voor de kilo's let ik zó goed op, en nu lijken mijn waardes verhoogd. Nu heb ik wel een andere gyn, misschien dat die eerder ingrijpt, ik weet het niet...

@ Pnirmal: pfff ik zou niet in je schoenen willen staan... en je moet nog wel een tijdje!

13. Sannah

Sannah Lid

27 apr 2009
    92
    0
    0
    Wat leuk dat er zo gereageerd wordt inmiddels! Begon bijna te denken dat ik de enige was :D
    Pnirma: als ik eerlijk ben vind ik het klinken als dat je best veel mag eten! Zo eet ik al ongeveer, dus dat scheelt.Maar inderdaad: soms wil je gewoon ineens iets eten en dat dat dan niet mag is frustrerend!! Mijn man was gister jarig en ik moest de taart overslaan.... balen!! Ik denk echt dat bij mij de boosdoener de limonade was (als je 1 a 1 1/2 liter van drinkt... ) en dan af en toe tussendoortjes met suiker, of jam op brood. Of meloen met slagroom... mmm... maar ja. Ik merk wel dat ik weet waar het voor is en dat motiveert wel enorm moet ik zeggen.
    Ik zal blij zijn als we over anderhalve week in NL zijn, daar smaakt het water tenminste goed en is het niet bloedheet (hier nu 35 graden!!) en is overdag thee ook lekker. Met die hitte heb ik eigenlijk meer zin in koele dranken en water is zo flauw.

Dottie: spannend dus nog voor je; gek dat het je gedachten dan zo beheerst he! Ik zal ook blij zijn als het morgen (maandag) is en we naar de gyn gaan!!

14. Annemarie76

Annemarie76 Fanatiek lid

25 nov 2008
    2.765
    0
    0
    wijkziekenverzorgende
    West-Stellingwerf
    Ik moest vooral op de koolhydraten passen. Per dag zo'n 200 gram

Via mijn schoonzusje ( dietiste in LUMC) heb ik een boekje gekregen ( is uitgegeven door t voedingscentrum en ook verkrijgbaar via hun webshop meende ik) waar o.a. de koolhydraten van heel veel producten in vermeld staan ( meende dat t EETWIJZER heet..)

per maaltijd ongeveer 40-50 gr. en voor tussendoortjes 20

Ik heb geen "verboden" gekregen..

Wel een verwijzing naar LIV dietisten ( clubje hier in Friesland..) zij zouden me 's middags wel even terugbellen(vanuit zh had assistente al gebeld voor een afspraak te regelen, maar LIV moet nog bellen..
    Ohja.. en volgens de chirurg moest ik een " calorie-beperkend dieet" hebben... :D:D:D:D:D Hij bedoelde dus koolhydraat-beperkt..

15. Mirre

Mirre Fanatiek lid

4 jul 2006
    4.173
    4
    0
    Zwijndrecht
    Tijdens mijn eerste zwangerschap had ik ook zwangerschaps-suiker.
    Ben 30 kilo aangekomen , moest me aan een dieet houden en m'n zoontje was 8,5 pond! Gevolg helse bevalling!

Nu ben ik zwanger van de 2e. Ben onder behandeling van de gyn en tot op heden lijkt het goed te gaan. Probeer wel op te letten qua suikers/limonade etc en er niet steeds aan toe te geven.
    Ben wel enorm moe en zal wel snel weer m'n bloed moeten laten checken. Deze zwangerschap zal in de gaten gehouden worden dmv een groei-echo of het kindje niet weer zo snel zal groeien/groot zal worden en ik hoop dat de zw.suiker achterwege zal blijven, maar de kans dat dat zo zal zijn is klein.

Liefs Mirre

16. Sannah

Sannah Lid

27 apr 2009
    92
    0
    0
    Nou... we zijn bij de gyn geweest en het is me reuze meegevallen.
    De glucosewaarden zijn wel te hoog, maar niet torenhoog. Ze stelde voor dat ik zodra ik nederland ben volgende week, naar een arts ga, aan een dieet begin en weer een echo laat maken. Nu heb ik al een afspraak bij de vlos, dus word meteen gecontroleerd. En aangezien ik mezelf al op een suikervrij dieet heb gezet, zie ik het wel zonnig in.
    Ze maken hier sowieso iedere maand een echo en die was ook helemaal goed. Normale hoeveelheid vruchtwater en de baby heeft een normale grootte. Die heeft er helemaal niks van meegekregen dus. Dus zijn we er op tijd bij!!
    Ik ben zoooo opgelucht! Ga lekker door met mijn suikervrije eten en op de koolydraten letten en dan zie ik in NL wel weer verder; ik heb tenslotte genoeg andere verhuisdingen aan mijn hoofd nu!

Dottie: heb jij al iets gehoord??? Dat kon ook maandag toch? (tis nu nog nacht, maar officiel al dinsdag, ik kon niet slapen.... :D)

17. Marieken

Marieken Fanatiek lid

11 jan 2009
    3.278
    0
    0
    arnhem
    ons monster zal wel een 8 ponder worden hebben ze voorspelt. ben benieuwd. mn waardes blijven redelijk, nog geen insuline en nog maar kleine 3 weken te gaan.

trouwens, wie er nog meer een verjaardag in het verschiet heeft. je mag wel een gebakje als je daarmee een maaltijd vervangt. ik lunch dan gewoon niet en eet lekker een gebakje mee.

18. Annemarie76

Annemarie76 Fanatiek lid

25 nov 2008
    2.765
    0
    0
    wijkziekenverzorgende
    West-Stellingwerf
    Bij ons werd ook een 8 ponder voorspelt..
    Bij de geboorte bleek Gijs 3855 gram te zijn..
    Pin je niet te veel vast op die voorspelling( dat is tegen mij toen ook door velen gezegd..)

Ik laat liever een gebakje schieten dan een lunch..maar smaken verschillen he..

19. Marieken

Marieken Fanatiek lid

11 jan 2009
    3.278
    0
    0
    arnhem
    dank je annemarie, ben blij dat te horen. zou het wel jammer vinden als de kleine niet in maat 50 zal passen. heb zo veel leuke kleertjes. we zullen zien.
    (mn vriend was ook een flinke (direct mt 56) en mn schoon moeder had geen diabetes)

20. Dottie

Dottie Bekend lid

8 mrt 2009
    665
    0
    0
    Bediende
    Hier een opgeluchte ziel! Alles bleek in orde te zijn! Ik snap het niet goed, maar ik ben er blij mee. Gisteren hadden ze van het ziekenhuis op ons thuis nummer gebeld en ik was werken natuurlijk dus kon ik vanmorgen terugbellen.

Morgen nog op controle bij de gyn.

Sannah: ik ben blij dat het voor jou is meegevallen. Dat je er nog zonnig tegenover staat!

Liefs

Deel Deze Pagina