door cyste iui misschien afgekapt.Wie herkent dit?

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door mummie2b80, 29 jul 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mummie2b80

mummie2b80 Bekend lid

29 mrt 2008
    922
    0
    0
    Hoi,

Wij hebben vanmiddag gehoord dat deze cyslus waarschijnlijk verloren is. Twee dagen geleden ontdekten ze een cyste (die nu alweer wat is leeggelopen) en nu groeien mijn eitjes niet goed.
    Ze gaat het waarschijnlijk afkappen!
    Tot donderdagavond moet ik gewoon spuiten met puregon en vrijdag gaan ze kijken of het eitje toch gegroeid is.

Heeft iemand dit ook weleens gehad?

2. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Ik heb bij de allereerste IUI een cyste gehad. Alleen kwamen we daar pas achter toen ik twee weken overtijd was na diezelfde IUI-behandeling en de zwangerschapstesten negatief bleven. Op de echo was toen te zien dat ik op elke eierstok een grote cyste had. We mochten op dat moment ook niet meer verder met IUI. We zijn op de wachtlijst gekomen voor een kijkoperatie om de cystes te verwijderen, deze wachtlijst was een halfjaar en toen heeft dus alles in de tussentijd stilgestaan. Een paar dagen voor de operatie heb ik voor de zekerheid weer een echo gehad om te kijken of de cystes er nog zaten en ze waren beide helemaal weg! Dus de operatie kon afgelast worden, gelukkig. Vaak is het zo dat cystes na een menstruatie vanzelf verdwijnen. Als je een cyste hebt, kun je wel zwanger worden. Maar vaak is het zo dat cystes alles hormonaal in de war schoppen en je daardoor of geen eisprong hebt of niet ongesteld wordt.

Ik hoop voor je dat de cyste snel weer weg is en je gewoon verder kunt met de behandelingen. Heel veel succes!

Groetjes,
    Jippie

3. Marieke21

Marieke21 Bekend lid

1 sep 2006
    959
    0
    0
    Ik moest ook stoppen toen er een cyste zat, 'k kreeg primolut en moest wachten om mijn menstruatie...

4. Srb

Srb Fanatiek lid

22 aug 2007
    1.179
    0
    0
    Misschien een beetje een domme vraag (die me al maanden bezig houdt): hoe weten ze of iets een cyste is, en geen gewone follikel? Is dat altijd zichtbaar?

5. noa1980

noa1980 Actief lid

31 okt 2007
    372
    0
    0
    volgens mij is dat niet zichtbaar. ik heb namelijk ook een cyste en die is al zeker 1 keer voor een follikel aangezien. toen zei mijn gyn, we maken volgende week nog een echo, als het weg is is het een ei geweest en anders is het een cyste. Het zat er dus nog.
    na bij mijn laatste echo zei de gyn, dat er een follikel zat maar ik ben er van overtuigd dat het nog steeds die cyste is.

succes

6. mummie2b80

mummie2b80 Bekend lid

29 mrt 2008
    922
    0
    0
    Hoi
    Srb: zondag was het een cyste van 33 cm (te groot om een follikel te zijn). Nu is hi gekrompen toto 23 cm. Hij loopt waarschijnlijk leeg. Aan de grootte kunnen ze zien of het een cyste is. Is dus meestal een overgebleven follikel van de vorige cyclus die door is gaan groeien.
    Zo heb ik het tenminste begrepen.

Vrijdag nog een inwendige echo om te kijken of de eitjes in de andere eierstok wel groeien.

7. Srb

Srb Fanatiek lid

22 aug 2007
    1.179
    0
    0
    Bedankt voor je snelle antwoord Noa. Dat vind ik dus zo'n eng idee, dat ze dat dus eigenlijk niet weten. Dan heb je dus in de basis nooit zekerheid of er wel echt een eitje is?
    Zeker omdat cystes soms ook weggaan als je ongesteld wordt toch? Meestal maken ze alleen voor de eisprong een echo, niet ook nog erna. Dus dan weet je dat ook niet. (Sorry, ben een beetje aan het doemdenken geloof ik).

8. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Srb Je kunt inderdaad niet op een echo zien of het een cyste of een follikel is, alleen misschien aan de grootte. Bij mij waren ze 4 en 6 cm, dus dan is het geen follikel meer. We zullen dus ook nooit weten of we die IUI wel een eisprong gehad hebben of dat het toen ook al cystes waren. Als je elke keer op precies dezelfde plek een follikel hebt van precies dezelfde grootte, dan is de kans groot dat het een cyste is. Je hebt geen zekerheid, jammer genoeg. Maar goed, hoe vaak zal dit voorkomen? Als je standaard een cyste hebt, komen ze daar heus wel achter. Dus hier niet teveel over nadenken, hoor! Ik was ook heel bang dat ik na die keer steeds opnieuw cystes zou krijgen door het hormoongebruik, maar dit was niet het geval. Ik heb ze in al die jaren nooit weer gehad!

9. noa1980

noa1980 Actief lid

31 okt 2007
    372
    0
    0
    bij mij is de cyste blijven zitten ook na mijn menstruatie. hij is ook niet door gegroeid.
    dus ik zit ook in onzekerheid of het een follikel of een cyste is.

10. Srb

Srb Fanatiek lid

22 aug 2007
    1.179
    0
    0
    Dank je Brenda en Jippie, dat stelt inderdaad gerust. Bij mij groeien ze redelijk om en om, en de groottes verschillen per keer. Dan zullen er toch wel regelmatig eitjes in zitten.

@ Noa, hopelijk is het een follikel.

11. noa1980

noa1980 Actief lid

31 okt 2007
    372
    0
    0
    ik durf niet te veel te hopen...bang voor de teleurstelling, probeer mezelf er dus van te overtuigen dat het nog steeds de cyste is

12. mummie2b80

mummie2b80 Bekend lid

29 mrt 2008
    922
    0
    0
    noa: mocht jij ondanks de cyste wel doorgaan met de clomid?

13. noa1980

noa1980 Actief lid

31 okt 2007
    372
    0
    0
    de eerste ronde kreeg ik een cyste, toen weer een ongi opgewekt met primolut en de dosis clomid op gehoogd. de tweede ronde clomid was de cyste nog steeeds zichtbaar, dus weer primolut en dosis clomid ophogen. nu bij de laatste echo was er weer iets te zien. volgens mij de cyste maar volgens gyn een follikel.
    dus ja ik mocht gewoon doorgaan/ opnieuw beginnen met clomid

14. mummie2b80

mummie2b80 Bekend lid

29 mrt 2008
    922
    0
    0
    Hoi
    Inmiddels weet ik weer wat meer.

Cyste is nu leeggelopen en eitje groeit gewoon. Vandaag is ie 15 mm en dat is nog aan de kleine kant, maar e rgebeurt wel wat.
    xx

15. sloppyslayer

sloppyslayer VIP lid

10 feb 2007
    10.549
    0
    0
    zandvoort
    Ik heb ook een cyste gehad bij de eerste IUI............
    Dit was niet mijn eerste cyste, ik heb er zelfs een gehad dit ze hebben moeten weghalen. Maar die was toen heel groot. Dat doen ze pas als hij meer als 7cm doorsnee heeft.

Ik heb het gevraagd of ze weten hoe dit komt en daar hebben ze geen concreet antwoord op.
    Het is dus gewoon een spelling van de natuur, soms heeft een vrouw een onvolledige eisprong. Dit is wat mij verteld is en ik wilde er ook eigenlijk niet verder over nadenken..

Sterkte ik hoop dat hij snel weg is!

16. Srb

Srb Fanatiek lid

22 aug 2007
    1.179
    0
    0
    Hee Brenda, dat is goed nieuws! Fijn dat je toch gewoon verder kunt.

Succes he!

Deel Deze Pagina