Onderzoeken onder werktijd

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door Kaasschaaf, 15 jul 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kaasschaaf

Kaasschaaf Actief lid

14 jun 2014
    328
    155
    43
    Na een aantal afspraken en onderzoeken zijn we erachter gekomen dat ik PCOS heb. Nu ben ik na een 10-daagse kuur van Provera vandaag gestart met Clomid. Volgende week een echo om te kijken hoe de follikel groei gaat. Nu heb ik deze afspraak op een vrije dag kunnen plannen. Ik werk als verpleegkundige veel onregelmatige diensten. Zomaar even van mijn werk weg gaan voor bijv. een echo gaat helaas niet.

Ik ben op zoek naar ervaringen van anderen hiermee.

Ik sta erg in het dubio om wellicht mijn werkgever hierover te spreken om te kijken of er een regeling is waarbij ik (indien) nodig wel even weg kan. Maar tegelijker tijd weet ik dat als ik even weg ga mijn collega's hier vragen bij gaan stellen. En om nou al mijn collega's te vertellen dat wij bezig zijn met een kleintje vind ik ook wat overbodig.

Hoe hebben jullie dit aangepakt met je werk? En hoe reageerde je werk hierop?
    Hebben jullie dit ook gedeeld met familie? of dit toch voor jullie zelf gehouden?

Ik ben erg benieuwd en hoop wat ervaringen te lezen.

Alvast bedankt!:)

2. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    Ik ben eigen baas, maar mijn vaste klanten en personeel weten van ons traject. Mijn man heeft het besproken op zijn werk en zijn collega's en leidingevende weten ervan. Ook onze vrienden en familie weten ervan.
    Wij hebben er al ruim 3 jaar in de MMM opzitten en dat zou niet te doen zijn geweest zonder het te delen. Succes!

3. DutchDiamond

DutchDiamond Niet meer actief

geen ervaring ermee
    maar je baas zou ik eventueel wel inlichten en eventuele collega's die vragen zouden gaan stellen ben je nog geen verantwoording schuldig

4. berbel

berbel Fanatiek lid

25 nov 2005
    2.800
    96
    48
    Als je de onderzoeken hebt in het ziekenhuis waar je werkt is het wel beter om je leidinggevende in te lichten.
    Het is dan handig als je wel snel tussendoor even heen kan, soms moet je toch heel regelmatig voor een echo.

5. Kiekies

Kiekies Fanatiek lid

17 sep 2012
    2.264
    0
    0
    Leerling VIG
    Waar liefde is
    Ik zou het wel met je leidinggevende bespreken. Aangeven dat je zoveel mogelijk buiten werktijd probeert te plannen of aan het eindje van je dienst.

Mijn werkgevers hebben hier altijd rekening mee gehouden de afgelopen 7jaar. Als het moest op een werkdag probeerde ik het na 11:00 ivm de adl of na 14:00 ivm warme maaltijd van cliënten. Daarnaast staat in je cao dat voor ziekenhuis bezoeken dit deels onder werktijd mag. Als ik het plande na 11:00 kwam ik altijd direct terug naar werk en als het uitliep belde ik even.

Mochten je collega's ernaar vragen kan je ook zeggen dat je onderzoeken hebt, niks ernstigs maar het liever voor jezelf houd. Sommige zullen er wel gericht naar vragen.

6. annelie566

annelie566 Niet meer actief

Zit zelf niet in de mmm maar ik zou het wel met mijn leidinggevende bespreken als het wel zo zou zijn. Natuurlijk probeer je afspraken zoveel mogelijk buiten werktijd om te plannen maar mocht dat een keer niet lukken, dan valt daar nog over te praten. je hoeft het ook niet met al je collega's te delen.

Ik weet ook niet hoe de familieband is maar als die goed is zou ik het ook wel delen..misschien niet direct maar uiteindelijk wel. Het is toch een zwaar traject en kan me voorstellen dat het soms ook fijn is om te praten met iemand anders dan je partner.

7. dds

dds Fanatiek lid

1 jan 2009
    3.936
    752
    113
    Leerkracht
    Drenthe
    Vertellen. Het kan een LANG:( en emotionele traject zijn.

8. Lutty

Lutty Actief lid

26 okt 2012
    469
    0
    0
    Hier was niemand op de hoogte, baas niet, collega's niet. Wel één collega van een andere dienst die ongeveer samen met mij in het traject heeft gezeten, schept toch een band :)

Tijdens de behandeling met Clomid, die in het ziekenhuis hier gebeurde, vormde dat geen probleem. Ik kan opvolgingsafspraken plannen na mijn uren.
    Daarna tijdens de behandeling op de fertiliteit ging dat iets moeilijker en ik heb daar toen wel degelijk enkele voormiddagen verlof voor genomen, voornamelijk omdat ik 's ochtends moest gaan voor bloed prikken en een echo en dan was ik nooit op tijd terug om te beginnen. Was namelijk bijna een uur rijden enkel.
    Na mijn miskramen, curettages en operatie overigens wel gewoon een ziektebriefje binnengebracht op de personeelsdienst. Maar daar staat niet op wat je hebt en daar heeft toen ook niemand naar gevraagd, behalve uit bezordheid/interesse en dan loog ik.

't is maar hoe je er zelf tegenaan staat of je het wil vertellen of niet en hoe je bazen zijn...

Achteraf gezien was ik blij dat niemand het wist. Ik voelde me nl. pas met 6 weken klaar om het aan mijn (schoon)ouders te vertellen en pas met 14 weken heb ik het op het werk gezegd. Als mensen dan weten dat je in het traject zit heb je in die tijd al erg veel vragen gekregen.

9. roxannekuh

roxannekuh Niet meer actief

Ik heb dit ook allemaal moeten doen. En als je voor de echo na de clomidkuur moet gaan mag je om de dag gaan. Ik zou het wel aan je leidinggevende vertellen. Is voor hun ook makkelijker dan weten ze wat er aan de hand is. Of je het aan andere collega's verteld is aan jou de keus.mijn ouders,schoonouders en zusje wisten het ook nog was wel fijn om het op een begeven moment te zeggen. Ondanks we het als een verrassing wilde houden. Maar op een begeven moment wilt je het er ook met iemand over willen hebben als het weer niet lukt ofzo.
    succes in iedergeval!

10. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Wij hadden het destijds gewoon aan iedereen verteld. Waren altijd erg open over onze medische molen.

Kregen steun en medeleven en daardoor geen pijnlijke vragen als "willen jullie nog geen kindje?"

Konden daardoor ook goed ons ei kwijt bij iedereen. Bovendien kwamen we er daardoor ook nog eens achter dat het bij meerdere kennissen en collega's niet zo gemakkelijk ging.

Ook werkgevers hebben nooit moeilijk gedaan hierover. Konden altijd vrij krijgen voor de behandelingen of even weg van het werk.

Nooit spijt gehad van onze beslissing om het iedereen te vertellen.

11. Kaasschaaf

Kaasschaaf Actief lid

14 jun 2014
    328
    155
    43
    Bedankt voor jullie reacties!

Ik heb toch besloten m'n werk verder niet in te lichten.
    Ik heb gelukkig de 2e echo ook kunnen plannen buiten m'n werktijd.

Mijn familie weten verder nog niets. Op de een of andere manier ben ik er nog niet klaar voor echt ze te vertellen. Zou het ook zo leuk vinden ze goed nieuws te brengen van een zwangerschap zonder dat ze al wisten dat we 'bezig' zijn. Mocht het toch een lange weg worden dan kan ik ze het altijd nog vertellen.

Nogmaals bedankt voor jullie ervaringen, adviezen en ideeën.

12. Jordan

Jordan Fanatiek lid

17 apr 2012
    3.395
    1
    36
    Full Time baan, workaholic figuur
    Den Haag
    Hi Kaasschaaf, succes met de onderzoeken. Ik zie dat je de knoop al hebt doorgehakt. Je kunt, als er meer ziekenhuisbezoeken nodig zijn, altijd nog kiezen om open kaart te spelen. Ik heb uiteindelijk gekozen dit wel te doen en het was voor mij een opluchting. Ik kreeg er ontzettend veel begrip voor en nog steeds en mezelf in allerlei bochten wringen hoefde sindsdien niet meer.

Nogmaals, succes!

13. xElles

xElles VIP lid

24 mei 2013
    9.575
    2.232
    113
    Soms kom je er helaas niet onderuit om de afspraak te plannen onder werktijd.
    In mijn ziekenhuis werd ook verwacht dat ik gewoon kwam op de dagen die zij zeiden. Werk of geen werk.
    Misschien handig om te weten dat je werkgever verplicht is om je er vrije uren voor te geven.
    Wij hebben het onze ouders/broer/zus verteld omdat we allemaal bekenden zagen (lopen meer mensen bij gyn of fertiliteit dan je misschien zou denken) en wij niet wilden dat ze het via hen moesten horen.

Deel Deze Pagina