Uitslag combinatietest maakt mij onzeker

Discussion in 'Onderzoeken en echo's' started by brenda1987, Jan 13, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. brenda1987

brenda1987 Fanatiek lid

Nov 27, 2009
    3,337
    0
    0
    huis mama
    Moerkapelle
    Ik heb vandaag nekplooimeting gehad en de uitslag vond ik niet zo, maar zij zei heb het bijgesteld door de echo en je bent laag risico..

Trisomie 21: 1:1614
    Trimosie 18 1: 359
    Trimosie 13 1: 489

Nekplooi 1.8

2. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

Jun 23, 2014
    7,299
    6
    38
    Als ik eerlijk ben, dan vind ik je uitslagen voor trisomie 18 en 13 relatief hoog. Ik ben eigenlijk altijd gewend dat die behoorlijk lager liggen dan trisomie 21. Zelf zou ik dat wel beter willen begrijpen.

Waar voor jou de grens ligt, kan ik niet voor je bepalen. Wij hadden van te voren afgesproken dat wij vervolgonderzoek (de NIPT) zouden doen bij een waarde vanaf 1:500.

Je nekplooi-meting is op zichzelf keurig, dus het moet uit je bloedwaardes komen.

3. brenda1987

brenda1987 Fanatiek lid

Nov 27, 2009
    3,337
    0
    0
    huis mama
    Moerkapelle
    Heb bij de andere 2 geen combinatie test gedaan... Was voor mij de eerste keer, maar vind de waardes behoorlijk laag.. Hoor vaker 1:5000 enz..
    Maar vervolgonderzoek word alleen vergoed als je 1:200 hebt toch?
    Pff

4. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

Jun 23, 2014
    7,299
    6
    38
    Ik heb geen idee wat er wanneer vergoed wordt. Dat was voor ons eerlijk gezegd geen argument, maar ik snap dat niet iedereen zich dat kan permitteren.

Wij hadden een uitslag van iets van 1:2500 voor Down en iets van 1:5000 voor de andere twee, dus vonden we vervolgonderzoek niet nodig.

5. brenda1987

brenda1987 Fanatiek lid

Nov 27, 2009
    3,337
    0
    0
    huis mama
    Moerkapelle
    Mijn papp-a MoM waarde is 0.23
    en HCG MoM 0.51

ben 13 weken en 5 dagen is erg laag toch??

6. brenda1987

brenda1987 Fanatiek lid

Nov 27, 2009
    3,337
    0
    0
    huis mama
    Moerkapelle

Ja helaas ga ik de bijstand in dus dit was al een rib uit mijn lijf 161.96:(

7. hoelahoep83

Jan 11, 2015
    22
    0
    0
    NULL
    NULL
    dat is erg vervelend en begrijpelijk dat je daarvan onzeker wordt. je had t natuurlijk niet verwacht, alleen wist je van te voren wel dat t zou kunnen, had jeje vooraf dan wel voorgenomen om verder onderzoek te latendoen of was dat zowieso uitgesloten vanwege de kosten? want alleen verder onderzoek zal nog meer duidelijkheid geven anders weet ik niet wat je onzekerheid weg zou kunnen nemen? de kans dat jullie kleine gewoon gezond is is aanzienlijk groter, dan moet je proberen dat voor ogen te houden?

8. Lovelymommy84

Lovelymommy84 Fanatiek lid

Dec 27, 2014
    2,069
    1
    0
    Gelderland
    Brenda,

Hierbij mijn uitslagen van de combinatie test die bij onze jongste is gedaan: (bij 11 weken 6 dgn)

Trisomie 21; 1:936
    Trisomie 13; 1:297
    Trisomie 18; 1:297

hCG: 0,390 MoM
    PAPP-A: 0.270 Mom

Nekplooi 1,50

Wij hebben geen verdere onderzoeken laten doen was ook niet nodig.

9. Bizzy

Bizzy Fanatiek lid

Oct 30, 2007
    2,828
    2
    36
    thuisblijf moeder
    rotterdam
    Nipt word idd alleen vergoed als je 1 op 200 hebt of lager.
    Jou waardes zijn in dat opzicht toch netjes.
    Ik had op down 1 op 152 en uit de nipt is gelukkig niets gekomen.
    Kans is voor jou ook klein maar zelfs al had je bij alles 1 op 5000 dan kan je net die ene zijn..

10. brenda1987

brenda1987 Fanatiek lid

Nov 27, 2009
    3,337
    0
    0
    huis mama
    Moerkapelle
    Bedankt voor de reacties morgen moet ik naar de verloskundige om alles te bespreken. Zij snappen niet dat er niks is uitgelegd of besproken. Ik kreeg alleen te horen laag risico en kreeg een envelop mee. Thuis aangekomen zag ik opeens de uitslag en vond het helemaal niet zo positief.
    Als ik risico had zou ik zeker vervolg onderzoek doen, omdat ik alleenstaand ben met nog 2 jonge kinderen en een ziek kind er niet bij kan hebben:(

11. Beeb87

Beeb87 Niet meer actief

Ik zou daar ook onzeker van worden hoor.
    Het is zeker geen hele slechte uitslag maar ook niet geweldig.

Vergoedingen voor vervolg onderzoek krijg je pas als de uitslag 1:200 of lager is.

Bel anders je vk op en vraag of je deze week langs mag komen om er over te praten. Misschien kunnen ze toch iets regelen voor je.

12. brenda1987

brenda1987 Fanatiek lid

Nov 27, 2009
    3,337
    0
    0
    huis mama
    Moerkapelle

Mag morgen gelukkig al langs komen, bedankt voor je reactie

13. Kacheltje

Kacheltje Bekend lid

Mar 8, 2013
    929
    92
    28
    Ik had dezelfde uitslag bij mijn zoontje en werd er ook onzeker van! Maar verloskundige zei toen ook tegen mij dat het een goede uitslag was. Nekplooi was toen 2,3. Heb het de hele zwangerschap niet kunnen loslaten. Was achteraf niks aan de hand. Het lijkt slecht omdat je normaal 1:5000 hoort etc. maar eigenlijk is de kans heel klein...Succes met alles meid

14. brenda1987

brenda1987 Fanatiek lid

Nov 27, 2009
    3,337
    0
    0
    huis mama
    Moerkapelle

Bedankt voor je reactie! Ik maak mij ook een beetje zorgen over de lage Papp waarde enz. Ben blij als de verloskundige mij een beetje kan geruststellen morgen. Heb ook veel stress midden in een scheiding, vitamines te kort, gastric bypass waardoor ik al 7 kilo ben afgevallen. Het speelt allemaal in mijn hoofd, wil niet dat die kleine groei achterstand krijgt door alles:(

15. Dre79

Dre79 Lid

Dec 1, 2010
    55
    3
    8
    NULL
    NULL
    3x een heel gunstige laag risico uitslag dus.

16. Diazz

Diazz VIP lid

Dec 28, 2014
    6,391
    3,134
    113
    Ik vind je uitslag helemaal niet zorgelijk. Maar dat komt omdat die van ons veeeeeel slechter was. Toch begrijp ik je angst en zorgen hoor. Ik hoop dat je gerustgesteld bent na het gesprek met je vk.
    Heel veel sterkte met alles. Ik lees dat je het niet makkelijk hebt op het moment.

Knuffel!

17. Beeb87

Beeb87 Niet meer actief

En hoe heb je dat berekend dan?

18. sunshineS1976

sunshineS1976 Niet meer actief

Je uitslag is niet zorgelijk, het zijn goede waardes.
    Maar ik snap dat het je onrustig maakt, dat zou ik zelf ook hebben. Bij mijn dochter hebben we de test ook laten doen en kwam overal een kans van 1:45000 uit. Dus deze getallen zouden mij ook verontrusten, ook al zijn het nog steeds hele goede uitslagen.
    Pas bij 1:200 krijg je vervolgonderzoek aangeboden en zelfs bij die kansberekening is de kans heel groot dat er niets aan de hand is. Je moet het zo zien geloof ik bij 1:200 dat van de 200 kindjes er dan eentje ziek is. En jij hebt het dubbele.
    Dus probeer je niet te veel zorgen te maken!

Succes vandaag bij de controle. Vraag om een wat uitgebreidere echo. In heel veel gevallen kunnen ze namelijk al vrij vroeg zien (10-11 wkn) dat er afwijkingen zijn bij het kindje bij bovengenoemde trisomies. Aangezien bij je kindje alles goed lijkt te zijn en de uitslag van je bloed komt, zou ik me geen zorgen proberen te maken :) Het zit vast goed!

19. lisanne123

lisanne123 Fanatiek lid

Feb 28, 2012
    2,862
    0
    36
    Ik had voor downsyndroom 1:711 . Lijkt een stuk beter als bij jou maar ik was 22 toen ik de combinatie test deed.
    Ze gaan er verder niet op in omdat het niet onder de 200 is . Ze zeggen dan ook niet m'n waardes helaas .

Maar ze zeiden wel dat de nekplooi meer zegt als bloedwaardes . Iedereen kan wat meer eiwitten in z'n bloed hebben of wat dan ook zeiden ze .

Hoe oud ben je trouwens ? En hoeveel mm was de nekplooi ?

20. evenstar

evenstar VIP lid

Jan 22, 2009
    9,809
    4
    38
    postdoc/docent universiteit
    import Noorderling
    Door de kans om te zetten naar een percentage? Een kans van 1:100 op Down of een andere trisomie, wat een verhoogd risico is, is een kans van 1%, en dus nog steeds een kans van 99% op een gezond kind. Zo kan je dat met alle genoemde cijfers doen.

Brenda, ik kan me voorstellen dat je in je maag zit met deze cijfers omdat ze niet zo enorm kleine kansen representeren als dat je graag zou zien. Ik zou dat ook hebben, voor mij de reden geweest om die test niet te doen (daar heb je niks aan nu, maar toch). Een uitslag die niet in cijfers zou zijn zou denk ik minder verontrustend zijn - in principe betekenen al jouw uitslagen 'geen verhoogd risico'.

Hopelijk heb je een goed gesprek gehad met de vk!

Share This Page