Dag dames, Ik heb een gek vraagje die ik hier wel kwijt durf. Ik heb een MA gehad (hartje gestopt met 9,5 week, erg schrikken na eerder een goede echo) en ben net voor het eerst ongesteld geworden. Ik begin dus weer vooruit te kijken! Nu weet ik dat er bij 1 miskraam wordt uitgegaan van 'domme pech'. Alleen heb ik her en der gelezen over dames met stollingsproblemen die in de 9e/10e week een miskraam kregen. Op zich nog geen reden om bezorgd te zijn, maar mijn vader heeft op zijn 35e een hartaanval gehad vanwege 'plakkerig bloed'. Hij weet er niet de precieze oorzaak van, maar sindsdien slikt hij bloedverdunners. Ik heb ook ergens gelezen dat stollingsproblemen de oorzaak zijn van circa 25% van de hartaanvallen onder de 40. Ik zou daarom graag een stollingsonderzoek doen. Just to be sure. Kan ik dat gewoon bij de huisarts regelen? Gaan ze dit wel goedvinden met zo'n wazig verhaal? Of kan ik het ergens misschien gewoon bij een privekliniek regelen? Ik heb eigenlijk niet zo'n zin in een arts die denkt dat ik para ben en wil het gewoon even checken zonder moeilijke doorverwijzingen. Is dat mogelijk? Wat denken jullie? (of ben ik echt aan het doorslaan?)
Hoi! Wat ontzettend verdrietig voor je, zeg. Ik vind je verhaal helemaal niet vaag, en alleen de hartaanval van je vader vind ik al reden om dit goed uit te zoeken. Oorzaak van miskramen kan 'm zitten in stollingsafwijkingen, maar ook in een afwijkende vitaminehuishouding (hyperhomocysteïnemie). Ik heb mijn stollingsonderzoek destijds, nog voor alle miskramen, ook door de huisarts laten doen omdat mijn zusje op 28-jarige leeftijd een enorm herseninfarct kreeg. De huisarts begreep dat ik bezorgd was, en ging erin mee. Op www.herhaaldemiskramen.nl vind je onder Suus mijn verhaal, maar vooral ook veel meer info over die stollingsonderzoeken. Vraag dus om uitgebreide stollingsscreening (ook Factor V Leiden en zo, dat heb ik dus ook, zo bleek toen) én om een hoimocysteïnebepaling. Je huisarts moet dat kunnen regelen. Succes, en sterkte. Suus
Ha Suus, Dank voor je reactie. Handig ook dat lijstje met alles wat je moet testen! Wat moet dat enorm schrikken zijn geweest van je zus... 28 jaar, ongelofelijk. Ik ben iig ook weer gerustgesteld dat ik geen idioot ben dat ik dit wat beter uit wil zoeken. Better safe than sorry! Gr. Stella
Stella, als je vertelt wat je hier schrijft over je vader, wellicht dat een lieve huisarts dan wel mee gaat. Echter, sommige artsen houden bij dergelijk onderzoek aan dat je 3-6 maanden niet zwanger mag zijn geweest omdat dat de uitslag zou kunnen beinvloeden (vals-positieve uitslagen). In het streekziekenhuis bij ons in de buurt wilden ze dus pas prikken als ik 3 mnd niet zwanger zou zijn geweest. In het academische ziekenhuis prikten ze meteen met de opmerking 'als de uitslag positief is (dus afwijkingen in de stolling) dan moeten we aantal maanden later opnieuw prikken om te zien of dat niet door de zwangerschap kwam.
Klopt, ze schijnen soms per se te willen dat je wacht, maar hier werd ik zowel in het streek als in het academisch meteen na de miskraam geprikt (ik ben meer dan eens getest), en zeiden het te zullen herhalen het na een paar weken bij vals-positief. Geldt ook voor homocysteïne. Er zijn sowieso een hoop stollingsfactoren die niet beïnvloed worden door zwangerschap, dus nu prikken is zeker wel zinvol als je erg gespannen bent. Kortom, nu prikken kan best, want 'goed is goed'. Suus