Vernoemen, zouden jullie het doen?

Discussie in 'Babynamen' gestart door Yummy, 28 aug 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Yummy

Yummy Fanatiek lid

7 jan 2011
    4.571
    8
    38
    Brabant
    Ik had er zelf al een paar keer aan gedacht en vandaag begon mijn vriend er ook ineens over. De opa van mijn vriend leeft nog en wij hebben een hele goede en leuke band met deze opa en oma.
    Deze opa is, ondanks dat zijn enigste dochter 2 zoons heeft, nooit vernoemd.
    Mijn vriend is echt het lievelingetje van zijn opa en hij noemt zijn opa altijd zijn beste vriend (zo lief :D). We zouden het heel erg leuk vinden om opa te vernoemen, maarja.. die naam he! :)
    Opa zijn naam is Hendrikus en zo wordt hij ook genoemd. Geen hendrik, echt Hendrikus.

Nu ben ik van mening dat als je gaat vernoemen, je ook echt moet vernoemen. Dus geen letters husselen, namen met dezelfde beginletter of betekenis zoeken: nee dat vind ik geen vernoemen.
    Dus dan zou de tweede of derde naam van een eventuele tweede zoon Hendrikus worden.
    Kan dit? ;) Wij twijfelen zelf wel een beetje, omdat we altijd gezegd hebben dat we niet willen dat onze kinderen zich schamen voor hun tweede en/of derde namen.
    Als dat het geval zou zijn dan vernoemen we gewoon niet.

Wat zouden jullie doen?

2. Tord

Tord VIP lid

26 okt 2009
    7.304
    299
    83
    Ja hoor, ik vind van wel. Ik zou me in ieder geval zeker niet schamen voor Hendrikus.

3. lot23

lot23 VIP lid

13 aug 2006
    6.130
    0
    0
    gelderland
    Yummy het blijft lastig, onze kinderen zijn ook beide vernoemt en Tygo heeft ook geen hippe naam. Het is zijn 2de/3de naam die hij niet dagelijks gebruikt dus ik zou dan toch gewoon voor Hendrikus kiezen als jullie de kleine graag willen vernoemen. Ik vind het niet een naam om je voor de schamen.

4. lautjuhhh

lautjuhhh Niet meer actief

kan prima vind ik hoor..

5. nikkie83

nikkie83 Fanatiek lid

16 jun 2007
    2.054
    2
    0
    tussen hier en daar
    hebben wij ook gedaan gewoon de naam zoals de vader van mijn vriend hem had gebruikt dus Sen heeft n leuke en suffe naam (Gerrit )

nu gaan we de stiefvader en mijn vader ook vernoemen bij ons meisje en hebben we de naam vrouwelijker gemaakt
    dus wel afgeweken van het origineel maar Johannes vond ik echt niet leuk , wat we er nu van gemaakt hebben wel :)

6. Linda86

Linda86 VIP lid

Ik zou het gewoon doen! Ik vind Hendrikus echt geen naam om je voor te schamen. Als roepnaam zou het natuurlijk wat anders zijn, maar als 2e of 3e naam vind ik het echt prima kunnen!

7. mamamuts

mamamuts Niet meer actief

Hier ook een Gerrit als vernoeming, hoe suf ook. Maar wij vonden ook dat met de vernoeming niet gehusseld moest worden.
    Dus ik zou het zo laten.

8. Yummy

Yummy Fanatiek lid

7 jan 2011
    4.571
    8
    38
    Brabant
    Bedankt voor jullie reacties!

Ben het eigenlijk ook helemaal met je eens, zo heel erg vind ik Hendrikus ook helemaal niet. Oke, Hendrik had ik wat leuker gevonden :D maar opa heet gewoon Hendrikus.

Het zal bij ons de 3e naam worden, dus zo vaak gebruik je die ook niet. En het is zoooo'n lieve man, hij zou het echt geweldig vinden als we hem vernoemen. En wij ook!

9. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Tja, ik zou zelf kiezen voor de afkorting: Hendrik -simpelweg omdat ik dat nét wat leuker vind (hendrikus is niet afschuwelijk, maar, Hendrik is bijna leuk -dus dan zou voor mij de keuze makkelijk zijn) en de naam is nog súperduidelijk te herleiden. Niets gehusselds aan ofzo.

10. Yummy

Yummy Fanatiek lid

7 jan 2011
    4.571
    8
    38
    Brabant
    Ja maar zo heet opa niet en dan is het voor ons niet meer echt het vernoemen. Als opa nou soms ook wel Hendrik werd genoemd dan wel, maar niemand noemt hem zo.
    Het is dus of Hendrikus of niet vernoemen. En eigenlijk vinden we het een heel mooi gebaar dus ik denk dat we het gewoon gaan doen.

11. Pip1986

Pip1986 Niet meer actief

Doen! Leuk te horen, dat iemand het originele houdt!
    Mocht ik een zoon krijgen, wordt het erger dan Hendrikus.

Hermanus.. :D

12. Annika1980

Annika1980 Bekend lid

8 jun 2006
    676
    0
    0
    Mee eens.
    Daarnaast vind ik het idee erachter erg mooi.
    Wat zullen opa en oma trots zijn!!!

13. Yolanthe

Yolanthe VIP lid

ik vind het een heel mooi idee en zou de kleine zeker vernoemen. Onze kinderen zijn ook vernoemt en hebben ook de orginel namen van hun overgrootoma`s en opa`s.

14. Smile

Smile Fanatiek lid

11 sep 2008
    4.358
    0
    0
    Ik vind vernoemen prima kunnen.
    Maar begrijp niet helemaal waarom je niet met letters mag husselen? Van Hendrikus kun je ook wat modernere namen maken. Zonder dat je al te veel afbreuk aan de naam doet. Rik, Rieks, Henri....etc. Dat valt bij mij ook nog in het straatje van vernoemen. Maar goed, ik zou Hendrikus niet als roepnaam nemen, wel als doopnaam. Succes met je keus!

15. Iloiza

Iloiza Fanatiek lid

26 mrt 2008
    2.894
    1
    0
    Multitasker
    Mee eens. Gewoon doen hoor, het is een supermooi gebaar voor een zo door jullie geliefde man. Ik weet zeker dat hij trots zal zijn!

Deel Deze Pagina