Ticket to Ride

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Sylver, 3 dec 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sylver

Sylver Fanatiek lid

17 sep 2014
    1.861
    1.756
    113
    Met kerst leggen we sinds een paar jaar cadeautjes onder de boom voor het hele gezin.

Gezelschapsspellen zijn altijd een grote hit.
    Nu kijk ik al een paar jaar naar Ticket to Ride, maar ik dacht altijd dat de jongste daar nog niet oud genoeg voor is (ze is 6 jaar).

Ik zag ook Ticket to Ride Junior met wat makkelijkere regels.
    Ik ben alleen bang dat we daar snel uitgroeien.

Heeft er iemand ervaring met de verschillende varianten van Ticket to Ride? Is bijvoorbeeld Europa al goed speelbaar voor een 6-jarige? Of misschien 1 van de steden versies zoals Amsterdam?

Of is het toch beter om de junior versie te nemen? En is die ook wel leuk voor oudere kinderen (en ouders)?

2. Tante Truus

Tante Truus Actief lid

14 jul 2014
    352
    117
    43
    Ik zou voor een van de steden versies gaan. De Europa versie kan erg lang duren en de steden versies zijn ong 15 min speeltijd. En vrij makkelijk qua regels. De juniorversie hebben we ook, maar waren we snel.op uitgekeken.

3. Prjbt

Prjbt Fanatiek lid

28 jun 2022
    1.114
    1.182
    113
    Vrouw
    Die leeftijd kan Europa prima. Onze jongen van juni 2017 doet die versie ook al gewoon. Net gestart in groep 3.

Hij heeft wel eerst de junior versie gedaan dus wellicht duurt het bij jullie jongste iets langer. Als je bereidt bent die tijd te investeren Europa.

Anders toch een junior versie. De onze had spookstad sneller door dan mijn eerste reis. Maar hij was 4 toen hij begon...

Ik ben een addict... Heb alle versies van ticket to ride

4. Relax

Relax Fanatiek lid

26 sep 2009
    1.865
    2.057
    113
    Vrouw
    Op die leeftijd speelden we het zonder stations want dat vonden mijn kinderen lastig te begrijpen. Dus gewoon de routes. Ik zorgde dat de jongste het spel voor zich had zodat hij alles kon lezen (voor mij dan op z'n kop). En dan hielp ik soms met het vinden van de steden.

5. Relax

Relax Fanatiek lid

26 sep 2009
    1.865
    2.057
    113
    Vrouw
    Ik zou niet de junior versie kiezen. Bij Carcassonne waren wij daar ook snel uitgegroeid.

6. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.178
    10.719
    113
    Met 6 jaar zou ik idd de grote versie laten meedoen. Grootste probleem bij de jonkies bij Ticket to Ride is dat ze al die plaatsen op hun Ticket nog wat moeilijk kunnen vinden :p

7. evaleana

evaleana Fanatiek lid

2 nov 2021
    4.884
    6.415
    113
    Met 6 begreep mijn jongste het al heel goed, nooit de Junior gespeeld. We hadden van Catan wel de junior-variant, maar die vonden ze allemaal niet leuk - de gewone variant is veel leuker en begrepen de kinderen ook heel snel, ik heb daarna eigenlijk alle junior-varianten van spellen vermeden. We kregen alleen nog Monopoly Junior, en dat viel ook niet in de smaak (maar ik denk dat 5 of 6 daar ook echt wel te oud voor is, misschien voor een jaar of 3 wel leuk).

8. Anan

Anan Fanatiek lid

10 mei 2013
    3.015
    2.377
    113
    Onze jongste is 7 (februari 8). We hebben vorig jaar ticket to ride junior gedaan. Evenals Carcassonne junior. En dan speelt hij ook het liefst nog met open kaarten. Monopoly ook nog junior. Hij is een spelletjeskind maar wel de makkelijke variant. Van alledrie hebben we ook de volwassen variant in de kast maar dat gaat nog wel een jaar duren.
    Overigens is hier 30 seconds junior favoriet

9. Annefien

Annefien Bekend lid

4 jan 2021
    596
    359
    63
    Vrouw
    Wij hebben ticket to ride Europa en Londen. Als je de junior wilt overslaan zou ik eerder voor London of Amsterdam gaan dan voor Europa. Ik denk dat Europa nog erg lang duurt voor een kind van 6 en aan London of Amsterdam heb je dan zelf ook nog iets omdat die wel leuk blijven als spel wat niet te lang duurt.

10. Sylver

Sylver Fanatiek lid

17 sep 2014
    1.861
    1.756
    113
    Bedankt voor alle reacties!

Ik ben ook bang dat de junior variant te snel gaat vervelend. Aan de andere kant vinden beide kinderen monopoly junior nog erg leuk, dus waarschijnlijk per kind ook weer verschillend.

Maar zo'n steden versie als Amsterdam is dan makkelijker? Of is het vooral sneller?

11. am1985

am1985 Actief lid

13 sep 2014
    165
    54
    28
    Hier dochter van (net) 8. Sinds vorig jaar ticket to ride jr in huis. We spelen het nog vaak. Ze is slim, had ook de volwassen versie kunnen spelen, maar juist de leuke plaatjes maken het hier leuk. Spelen het nog vaak. Ik vind het ook leuk. En voordeel voor mij: met een half uur ben je wel 1 rondje heen ;) genoeg kaartjes voor een 2e of 3e ronde.

12. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.321
    10.286
    113
    Precies dit. Zoon is vlot genoeg voor de volwassen versie maar naast dat deze overzichtelijk is speelt het dus inderdaad lekker vlot.
    Liever meerdere potjes dan frustraties en lange potjes. Overigens is zoon 9.

We hebben voldoen spellen van 10 plus of volwassen versies als hij iets ingewikkelds wil doen. :)

13. Prjbt

Prjbt Fanatiek lid

28 jun 2022
    1.114
    1.182
    113
    Vrouw
    Mijn ervaring is ook dat de oudere kids ook de junior versie pakken als ze met vriendjes/vriendinnetjes het willen spelen. Idd puur omdat het sneller te spelen is en makkelijker uit te leggen

owly vindt dit leuk.
  14. Sylver

Sylver Fanatiek lid

17 sep 2014
    1.861
    1.756
    113
    Bedankt iedereen!

Ik ga voor de junior variant. Het klinkt als een goed begin en als we het heel leuk vinden kunnen we altijd later nog een andere variant kopen.

15. spruitje80

spruitje80 Fanatiek lid

5 jul 2016
    4.696
    4.304
    113
    noord holland
    De enkele spellen die wij wel als junior-variant kochten, kocht ik via marktplaats en verkocht ik erna gewoon weer op dezelfde manier :D.
    Dan speel je ze een korte periode en dat voor soms nop :roflmao:.
    Veel volwassen spellen kun je makkelijk iets vereenvoudigen om met 6 jarigen te spelen. Toch zijn de junior varianten vaak ook wel heel handig en pakken ze ze makkelijker uit zichzelf. Soms is het dus zeker wel leuk om ze te hebben.

Deel Deze Pagina