Hallo allemaal, ik moet deze cyclus een HSG hebben, maar ben een beetje aan het twijfelen wanneer het het beste kan en na het telefoontje van de arts ben ik juist een beetje meer in verwarring eigenlijk.... Ik heb 2 opties: 29-4 (cyclus dag 8) of 3-5 (cyclusdag 12). 29-04 komt me eigenlijk het beste uit, omdat op 2-5 mijn man zijn verjaardag viert en ik dan die avond ervoor dus al sterke pijnstillers moet slikken. Maar bij het plannen, zei de verpleegkundige dat je echt helemaal niet meer ongi mag zijn en je echt 2 dagen "schoon" moet zijn. Omdat ik niet lang bloed, maar wel lang "nadruppel", hebben we voor de zekerheid voor 3-5 gekozen. Nu sprak ik vandaag de arts en die zei dat het niet echt erg is als je nog een beetje bloed (heel licht) en dat zij ook zo nog wel eens een hsg had gedaan. Ook kon zij niet zeggen hoe lang het duurt voor de contractvloeistof helemaal weg is en of die schadelijk zou kunnen zijn voor een evt ei (verwacht mijn ei rond dag 15/16). Ik wil natuurlijk graag wel deze maand nog zo veel mogelijk kans maken, zoals je begrijpt. Maar doordat het gesprek wat gek liep, zei ze dus van: ik zou het maar gewoon op 3-5 laten staan. Ik had niet aangegeven dat 29-4 voor mij handiger is. Nu twijfel ik dus heel erg of ik morgen nog zal proberen de afspraak te verzetten of niet...(er is grote kans dat dat nog wel kan) Dus ik wil graag weten: -heeft iemand ook hsg gedaan toen je nog een beetje (heeeel weinig) bloedverlies had? -Of heeft je arts hierover iets gezegd? (dat het bv wel/ niet mag) -op welke cyclusdag hadden jullie je hsg? Bv ook wel zo dicht op je ei nog? Weet dat het een beetje een pieker vraag is, maar alle info is welkom. Alvast bedankt!
Een beetje nabloeden is niet erg. Het belangrijkste is dat de HSG gebeurt voor de eisprong. Anders is er een kans dat je mogelijk zwanger bent en de grote hoeveelheid rontgenstraling die je krijgt bij een HSG is niet goed voor zo'n klein leven. Ik zou dus gewoon de dag kiezen waarop het jou het best uitkomt. Bij mijn HSG mocht ik ook kiezen. Wel werd het ons ontraden om de cyclus van de HSG zwanger proberen te raken. Hier weer met de hoge dosis rontgen als reden. Hierdoor kans DNA-schade optreden bij je eitje dat al aan het groeien is (de andere eitjes maakt niet uit). Ik weet dat hier tussen ziekenhuizen verschillende meningen over zijn. De 1 zegt (waaronder dus het UMC): niet doen, het is schadelijk. Terwijl de ander zegt: Hoppa, gelijk aan de slag. Wijzelf hebben het advies van ons ziekenhuis wel opgevolgd. Gewoon om zeker te zijn.
Hoi Vasca, Vorige cyclus heb ik ook een HSG gehad. Ik heb deze op dag 8 van mijn cyclus gehad. De gyn adviseerde mij om dit op dag 7 of 8 te doen. Dit moet namelijk zo vroeg mogelijk in je cyclus volgens gyn. Wat betreft de HSG, mijn ervaring is erg positief. Ik had van te voren al veel angstaanjagende verhalen op internet gelezen maar het viel mij echt alles mee. Ik had geen pijnstillers voorgeschreven gekregen maar ik heb ongeveer een uurtje voor het onderzoek 1000 mg paracetamol ingenomen. Het enige vervelende vond ik dat er een soort zuignapje op je baarmoedermond werd gezet, hierdoor krijg je een soort ongie krampjes maar dan minder heftig. Verder vond ik het inspuiten van het contrast niet pijnlijk. Maar bij mij was alles dan ook goed doorgankelijk. Als ik jou was zou ik hem verzetten naar 29-4. Als je nog meer wilt weten hoor ik het wel, In ieder geval veel succes! Groeten Sonneke
Hoi Vasca, Altijd fijn he die medici die elkaar tegenspreken . Maar in dit geval zou ik gewoon naar de arts luisteren - die weet het ongetwijfeld het beste. Ik heb mijn HSG zelfs al op dag 6 gehad (was dag 6 of 13 en 13 wilde ik niet gokken ivm mn ei) en ik had de ochtend van de hsg nog een ietsiepietsie bruinigs en dat vond de arts geen probleem. Dag 5 had ik nog vrij veel bruin, dus dat 2 dagen niks hebben lijkt me echt onzin. Wat betreft de effecten op je ei - zoals Merah al zegt kan de rontgenstraling schadelijk zijn, maar is die kans volgens mij niet zo groot. Ik heb die cyclus nog wel gewoon geklust, dat werd me zelfs aangeraden omdat het zou kunnen dat je kansen die maand net iets hoger liggen. Heb ook wel eens gehoord dat meiden in hun HSG cyclus zwanger zijn geworden (hier op het fourm black eyed girl geloof ik) en de kans dat het mis gaat is dan volgens mij niet groter (maar dit weet ik niet zeker!). Wat betreft pijnstilling - meestal hoef je pas een uur of twee van te voren iets in te nemen. Ik kreeg naproxen in combinatie met paracetamol. Maar misschien is het bij jou anders. Succes!
bedankt meiden! Vind jullie reacties heel erg fijn!!! Jullie weten denk ik niet half hoe fijn zelfs. Ik ben een echte piekerprinses en kan dus totaal niet omgaan met die conflicterende dingen. Al jullie verhalen zijn ongeveer gelijk en ben blij dat er inderdaad dus ook HSG's gedaan worden bij nog een beetje bloed. Ik had zelf al allerlei enge fantasieën over stolsels en bloed dat mijn voorheen schone eileiders zouden gaan verstoppen omdat ze met grote kracht er in werden gespoten... Ook de evt rontgenstraling is nog een extra argument het toch vroeger te doen denk ik. Ik denk nl dat we er wel voor willen gaan deze maand. Het mag dus van het VU en daar ga ik dan maar op af. Ik ga morgen dus maar even bellen en kijken of het nog lukt de 29e.... Maar (ga ik weer) jullie denken dus ook dat dag 12 misschien ook echt wel slecht voor het eitje zou kunnen zijn? Krijg je dan een gehandicapt kind of wordt dat dan een MK/ geen bevruchting? Over die pijnstillers... ik moet dus ook de avond van te voren al naproxen nemen en ook 2 uur van te voren. Het is een spiegel die je opbouwt geloof ik. Blijkbaar krijgt niet iedereen dat (wisselt dus per ziekenhuis), maar denk maar zo: hoe meer pijnstilling hoe beter! De vpk zei trouwens dat alcohol en die naproxen op zich best wel kon voor een keer. Moest je alleen niet elke dag doen.
@Vasca: Fijn dat wij je hebben kunnen helpen met wat info. Ik ben dit onderzoek ook gewoon ingegaan met de instelling, we zien wel hoe het zal gaan. Als het pijnlijk is dan is het ook maar even. Ik denk dat als je te gespannen bent het ook extra pijnlijk kan zijn. Ze hebben bij mij niks gezegd dat ik niet mocht klussen in die cyclus. En dat je de eerste 6 maanden na de HSG extra vruchtbaar bent. Wat betreft de hsg op een later tijdstip in je cyclus heb ik geen ervaring mee en ook geen verstand van wat de risico's kunnen zijn. Wel vreemd dat de behandelingen in diverse ziekenhuizen zo uiteen lopen. Ik kreeg geen pijnstilling van te voren. Wat is het vervolg van je behandeling. hoelang zijn jullie al bezig en zijn er verder nog onderzoeken gedaan? Groeten Sonneke
Nee, volgens mij is de kans op een gehandicapt kind niet groter. Als er DNA-schade is zal dit bijna altijd uitlopen op een miskraam. Ze zeggen dat je tot 6 maanden vermeerderd vruchtbaar bent na HSG. Wij hebben de maand van de HSG dus niets gedaan, maar de maand daarna was ik gelijk zwanger (helaas miskraam). Hopelijk levert het jou ook iets moois op. En ja, als je het mij vraagt, zou ik de HSG naar voren halen.
jullie zijn echt lieverds, heel erg bedankt weer voor de reacties. Merah, dit is al de 2e keer dat jij me weet gerust te stellen in een stressmomentje! (1e keer was over zaadonderzoek, dat was ook heel fijn!). Heel erg lief en vind het dan ook super voor je dat jij nu zwanger bent!!! Wat ontzettend naar dat je een miskraam hebt gekregen, dat lijkt me echt zo erg. @sonneke: de rest van ons traject is nog niet helemaal duidelijk. Ook dat maakt dat ik vandaag wat extra stress had. We zouden in principe na de hsg (als alles goed was) met IUI beginnen. Alleen nu zei de dokter vanmiddag dus ook dat er nieuwe onderzoeken zijn geweest (wetenschappelijk) en dat de grens voor "matig zaad" zws wordt opgerekt(er zouden nieuwe inzichten zijn). Dat betekent dan dat wij mogelijk niet meer voor IUI in aanmerking zouden komen op dit moment, maar eerst toch weer zelf moeten gaan proberen. Dat vond ik dus toch ook wel balen. Maar dat horen we dus 24-5 als het goed is. Dat laat ik voor nu maar even los. Ook over de pijn maak ik me eigenlijk nu nog weinig zorgen. Ik ga het wel zien en weet dat het maar kort duurt. Maar ik vind het dus wel eng/ spannend omdat dit wel mijn eerste "echte" ingreep is in de mmm. Tot nu toe was het vooral kijken en diagnosticeren. Het is voor het eerst dat er actief iets met mijn lijf wordt gedaan. Dat vind ik toch wel spannend merk ik. Vooral het idee dat je dan dus gaat zitten dokteren en dus ook dingen kan "verklooien" als je het niet goed doet. Daarom maak ik me dus vooral zenuwachtig. Hoop nog steeds dat er eigenlijk weinig mis is met mij/ ons en ben soms een beetje bang dat als we te veel medische dingen gaan doen, we de boel juist in de war sturen. Maar aan de andere kant wil ik ook gewoon graag beginnen! Ik wil dus alleen maar dingen die dan ook echt helpen en geen kwaad kunnen maar denk niet dat ik daarin de enige ben Mijn laatste echt natuurlijke ronde is trouwens zoiezo net geweest. Deze ronde (na HSG dus ook) ga ik ook met utrogestan beginnen. Dus al met al hopelijk een aantal hulpmiddeltjes die allemaal de kansen verhogen!
@sonneke: zie dat ik nog een vraag vergeten ben: wij zijn vergeleken met anderen nog niet zo heel lang bezig, nog niet eens een jaar in totaal. Maar door zorgen over mijn cyclus (weinig ongi, korte LF) kwamen we erachter dat zaad van mijn man matig is. Door die combi en tot nu toe erg begripvolle artsen, zijn we dus wat sneller door het proces gegaan. Ik weet dat we dus ook niet mogen klagen, het kan 10x erger weet ik. Maar toch, iedereen weet: als je het erg graag wil, blijft het gewoon balen/ verdrietig/ stressvol als het niet gewoon met een paar maanden lukt zoals bij de meeste mensen. en jullie?
@Vasca: ik snap je wel hoor, hier nog een stresskipje . Dat van die stolsels je eileiders in spuiten had ik dus ook een keer bedacht (toen ik na de HSG maar niet zwanger werd), maar toen ik het tegen de arts zei moest ze hard lachen. Kennelijk was dat dus geen issue. Wat betreft mk's: ik heb hier nog nooit iets over gehoord of gelezen en als het effects echt dramatisch zou zijn, zou je toch verwachten dat artsen dit zeggen lijkt me. Misschien is de akns wel iets groter, maar de kans op een zw is dus ook wat groter. Wat betreft de afwijkingen: dit lijkt me echt niet! Als dat wel zo was dan zouden de artsen mensen allang moeten verbieden om tijdens de hsg cylus iets te proberen of zelfs aan de pil moeten zetten. Dus heir zou ik me geen zorgen over maken. Het lijkt mij overigns wel dat hoe later de HSG hoe groter de schade aan het eitje, omdat het dan toch al verder volgroeit is. Maar dit denk ik zelf en heb ik nog nooit ergens gelezen ofzo. Hier trouwens ook een trouwe utrobollen gebruikers en zie het resultaat. Hopelijk gaat het bij jou ook snel lukken!
@nana33: Fijn te horen dat ik niet het enige stresskipje ben! En leuk dat jij je dat ook al had bedacht. Ik weet dat veel mensen wel stressen in de mmm hoor, maar ik ben dus echt zo'n piekeraar die veel te veel info zoekt en daar dan heerlijk op gaat zitten piekeren! Verder lukt het me best wel om er relaxed onder te blijven hoor, maar merk nu wel dat hoe meer we echt dingen gaan doen, hoe meer ik het dan dus ook wel echt goed wil doen... ben dus ook wel een perfectionist (zal jij als medestresskipje ook wel zijn?). Ik heb dus vanochtend gebeld, was dankzij jullie reacties behoorlijk zeker van mijn zaak dat ik dus 29-4 wilde. Maar natuurlijk werden mijn zenuwen nog eens extra op de proef gesteld. De verpleegkundige ging dus heel erg zitten op dat ik echt eigenlijk 2 dagen "schoon" moest zijn en dat als er ook nog maar een spoortje bloed is, het niet door gaat! Ook zei ze dat het medisch gezien absoluut niet zo is dat dichter bij de eisprong slechter is. Ik mocht wel wisselen, maar dat zou dan zijn omdat het mij wbt datum beter uit komt. Ik heb gezegd dat ik sinds vanochtend schoon was, maar dat ik natuurlijk niet zeker wist of dat zo bleef. Ze bleef er op hameren dat het anders echt niet doorgaat en niet zeker is, dat ik dan nog dinsdag alsnog zou kunnen. Maar goed, ik heb het toch maar naar 29-4 gezet. Stond daarna natuurlijk weer stijf van zenuwen en twijfels, echt vreselijk. Uiteraard had ik telkens bij het afvegen toch nog weer een druppel bloed in mijn inlegkruisje, echt super frustrerend. Inmiddels is dat na wat steunende gesprekken met man en vriendin weer tot rust en heb ik besloten dat het goed is zo. Ik zie het wel. Wat het extra lastig maakt, is dat ik me ineens realiseerde dat als het deze maand dus niet lukt, het pas over 2 maanden kan, ivm onze vakantie! Maar goed, ben dus inmiddels weer zen! Jouw berichtje helpt ook wel erbij, weer een geruststelling . Ook belt de dokter morgen nog ff terug, kan ik nog wat vragen stellen die ik was vergeten vorig gesprek. Wat fijn te horen dat jullie met utro zwanger geworden zijn!!!! waren jullie al lang bezig? en had je een hele korte LF? Hebben jullie verder nog gedokterd of was de utro genoeg? Ben natuurlijk op zoek naar inspirerende positieve verhalen!
Laat je niet gek maken meid! Het komt vast goed. En als je bang bent dat je op de dag van de HSG toch nog wat bruin verliest: gewoon 's ochtends lekker schoonspuiten onder de douche, hebben ze ook niets te zeuren. Zen...
hi hi mooi advies Merah! Ga dat ook doen, maar denk eigenlijk wel dat het nu klaar is hoor. En wat mij nou zo'n vervelende piekerkont maakt, is dat ik dat dan ook eigenlijk niet durf. Ik denk dan: als het niet mag, zal er wel een reden voor zijn en dan wordt ik dus bang dat het heel erg mis gaat als ik niet alles eerlijk vertel. Das dus gewoon mijn eigen stomme onzekerheid met dit soort dingen. Maar jullie steun helpt me wel meer vertrouwen te hebben. en ik heb een hele goede helpende gedachte: heel veel andere meiden wisten dit niet eens en wat ik nog afscheiding vind, merkt een ander misschien niet eens op. Dus als het zo belangrijk is, zullen ze dat zelf wel uitzoeken. Dus inderdaad... nu Zen.... Los laten! Los laten! Los laten! Brave Vasca...
Hoi Vasca, Heb vertrouwen in de keuze die je gemaakt hebt. Ik denk dat het een goede keuze is en wat maakt een klein beetje bruin verlies nou uit? Inderdaad gewoon goed schoon spoelen. Dus ik zou zeggen stop met piekeren je hebt het goed gedaan! Zet hem op! Liefs Sonneke
dank je sonneke! erg lief van je zie ik trouwens dat jij ook rond dezelfde dag van je cyclus zit? zullen we dan gewoon deze maand gezellig allebei zwanger worden? ben jij al lang bezig?
@Vasca: Goed zo! Gewoon doorzetten. Die verpleegkundigen zeggen ook maar klakkeloos wat ze van de arts moeten zeggen en hebben verder niet echt eigen inzicht gebaseerd op medische kennis in dit soort zaken (realisser me dat dit vrij lullig klinkt, maar zo is het niet bedoeld). Daarnaast is mijn ervaring dat sommige gewoon stronteigenwijs zijn, haha! Als je morgen niet meer bloed, maar vandaag nog wel een beetje dan zou ik ook gewoon mn mond houden (maar ik ben ook stronteigenwijs ). Dat vele lezen herken ik ook zoooo goed. Ik heb dagen (zo niet weken) heel systematisch googlescholar afgezocht op van alles en nog wat. Elke keer kwam er wel weer iets nieuws waar ik onderzoeken over wilde lezen. Dus ja, ik ben ook een beetje perfectionistisch en een enorme control-freak. Maar ja, heb er wel het eea van geleerd (hoewel ik helaas heel veel ook snel weer vergeten ben). Veel succes morgen. Ik hoop dat ze de boel mooi schoon spuiten en dat je een van die gelukkigen bent die in de HSG cyclus zwanger mag worden!!
@Vasca: Wij zijn sinds maart 2010 gestopt met de pil. In januari 2011 ben ik via de huisarts meteen doorverwezen naar de gyn. Aangezien ik geen of nauwelijks een eisprong heb. Nu 3e ronde met clomid en ik moet zeggen ik voel mezelf er prettig bij. Geen bijwerkingen en een goede eisprong. Onderzoeken waren verder allemaal goed. HSG, zaadanalyse, progesteron. Heel veel succes morgen en laat even weten hoe het was, Groeten Sonneke
Dank meiden! Jullie adviezen waren helemaal juist. Heb net weer de dokter gesproken en ben helemaal gerust gesteld. Zij wist niet eens dat de vpk dat zo streng zeggen. De vpk zeggen dat volgens haar omdat het protocol s en het natuurlijk ook lastig te beoordelen is door de telefoon wat een klein beetje is. Daarom dus : helemaal niets! Door mijn gestress ben ik nu wel weer iets wijzer, ik weet waarom ze geen bloed willen. Mijn dokter is echt een schat en is voor mij aan iedereen gaan vragen hoe t nou precies zit en dus vooral waarom. Ik zal het met jullie delen, wie weet heeft iemand er later nog iets aan. Als er veel vers en rood bloed is, met daarin baarmoederslijmvlies en je gaat dat rondspuiten, heb je een kleine kans dat er endometriose ontstaat. Dat is dat er bms groeit waar dat niet hoort, bv in de eileiders. Maar een klein beetje, bruin bloed is dus helemaal niet erg. Ze garandeerde me dus ook dat ik echt niet om wat bruine druppels naar huis wordt gestuurd. Ben er nu helemaal gerust op, echt super fijn. Ook is de contrastvloeistof snel weer uit je lijf en kun je volgens hun dus echt gewoon direct zwanger wordeun. Na nog 100 vragen over iui en utrogestan, ben ik dus weer helemaal bij, en nog meer Zen Krijg bijna zin in de hsg vanavond lekker vast aan de naproxen, komt wel goed uit want ik ben niet topfit
@sonneke: zie dat we semi-tegelijkertijd posten! fijn dat je er je goed bij voelt! Klinkt ook als een goede optie die jullie nu hebben. Nu je een ei hebt, maak je tenminste pas echt kans. Ik moet zeggen dat ik ook steeds zoiets in mijn achterhoofd had: ik wil gewoon een klein hormonaal steuntje en dan lukt het vast veel sneller. Laten we hopen dat dat de utrogestan dan is voor mij (en de hsg) en de clomid voor jou! @nana: hi hi, ja denk dat wij elkaar zeker de hand kunnen schudden. Ik ben ook stronteigenwijs hoor! En dat wissel ik af met onzeker zijn. Volgens mij ben ik dus ook vaak onzeker, omdat ik zo ontzettend eigenwijs ben. Ik weet dat ik niet zo makkelijk iets aan neem, dus dan wil ik ook het naadje van de kous weten, zodat IK de juist beslissing kan nemen! hi hi. Ben vast wel de nachtmerrie van elke dokter. Hoewel die van ons dus echt super vriendelijk blijft, echt zo fijn!! Ik merk dat soms al die kennis die je opdoet door zo op internet te zoeken, me ook wel kan belasten. Ieder normaal mens had geen avond zitten piekeren over al deze dingen, maar klakkeloos gedaan wat de artsen zeiden. Dat maakt je leven denk ik wel een stuk makkelijker. Maar aan de andere kant, zijn we dankzij mijn gegoogle nu wel als een trein door de mmm gegaan tot nu toe. En natuurlijk laat ik weten hoe het was! Lief dat je er naar vraag alvast Sonneke.
hallo meiden, Ik zou ff updaten hoe het gegaan was: het viel inderdaad best een beetje mee gelukkig. Het eerste stuk was best wel pijnlijk, vooral de eendebek en het vastmaken van het cupje. Dat ging eerst blijkbaar ook niet goed, dus het moest overnieuw. Toen had ik erg veel pijn en eigenlijk was het naarste, dat ik dacht dat de ergste pijn nog moest komen. De pijn van de vloeistof viel heel erg mee, inderdaad een soort kramp. Niet fijn, maar als dat het enige was geweest niet iets om erg tegen op te zien. Dus voor iedereen die nog moet: niet te veel druk maken! Als ik het kan, kunnen jullie het ook Ze besrak inderdaad na afloop ook wat ze zag. In principe dacht ze wel dat alles goed was, maar een eileider zat wat raar ofzo (tegen mijn bot?) en ze moesten erg moeilijk doen met het apparaat om het goed in beeld te krijgen. Van die kant konden ze dan ook niet goed zien of die echt helemaal goed doorliep. Ze dachten het wel, maar de gynaecoloog moet er nog even naar kijken (das wel standaard trouwens, doen ze altijd). Dus het lijkt ok, maar wil het toch graag nog ff zeker horen. Nu dus maar weer.... wachten. Gelukkig is konninginnenacht en morgen -dag, dus lekker veel afleiding. En omdat ik nog voor mijn ei zit, mag ik best een paar biertjes O ja, en 10-05 heb ik nog weer een belafspraak gemaakt met de dokter (arme dokter, gelukkig is ze heel lief) om een vurig laatste pleidooi te houden waarom we toch echt wel IUI willen! Hoe is het met jullie? Vond het echt super fijn dat jullie zo meeleefden. @sonneke: dan zijn we denk ik ongeveer even lang bezig (jij iets langer, al ben ik wel eerder al met de pil gestopt). Fijn dat je ook al wel binnen het jaar kon worden doorverwezen (al is het niet zo fijn dat je natuurlijk geen eisprong had). Ik hoop heel erg voor jullie dat de clomid jullie wondermiddeltje zal zijn! @nana: je had dus idd helemaal geluk wbt die verpleegkundigen. En ik snap dat je het niet onaardig bedoelde haar hen natuurlijk. Maar ieder heeft natuurlijk zijn eigen vak en daarom is de een dokter en de ander verpleegkundige, toch? En gelukkig maar. Er zijn vast ook veel dingen die vpk weer beter kunnen/ weten dan doktoren.