Wat baal ik zeg!

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door MvN, 18 jun 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MvN

MvN Niet meer actief

Ik heb net mijn arts gesproken mbt tot mijn longembolie 5 weken geleden. Ik ben net ongesteld geworden en zouden dus vandaag aan ronde 1 beginnen voor een 2e kindje. Dus ik gelijk gebeld dat ik over wil naar fraxiparine spuiten ipv slikken want dat is veilig en niet schadelijk voor het kindje. Zegt ie doodleuk, ja dat zal je moeten uitstellen tot nov. want je mag absoluut niet zwanger worden. :( :( :( Tot november wachten is nog erg lang. En dan kan het ook niet want dat komt niet uit met ons trouwen :( Dan zit er gewoon bijna 3 jaar leeftijdsverschil tussen de kleintjes:( :( en dat was juist wat we niet wilden :(

2. LuckyMommy

LuckyMommy Fanatiek lid

17 feb 2010
    3.632
    1
    38
    Overdag bij mijn kids, Avonden & weekenden werken
    Awwww dan kijk je zo uit na ronde 1!:( is er verder niks wat ze kunnen doen dan,,?? iets dan veiliger is voor zwanger worden?

3. Flippo123

Flippo123 Niet meer actief

Ik snap dat je ongelooflijk baalt... maar is je eigen gezondheid niet veel belangrijker?

4. elba

elba Fanatiek lid

29 jun 2007
    2.016
    0
    0
    lerares
    Ik zou ook balen. Maar kun je niet je apotheker bellen of dat klopt of een second opinie bij een gynaecoloog of huisarts? Misschien wordt het dan wel september.
    Sterkte!

5. tina1981

tina1981 Niet meer actief

Ik snap dat het rottig voor je is i.v.m. je gezondheid. Maar als je nu aan ronde 1 begint is het ook niet zeker dat je zwanger wordt wanneer jij dat wilt.

6. Ikhebjelief

Ikhebjelief Fanatiek lid

1 apr 2010
    2.044
    0
    0
    Daar heb je gelijk in jah...

7. MvN

MvN Niet meer actief

Ik heb donderdag nog een gesprek met de longarts en dan vertel ik dat ik overal lees dat je over moet gaan op fraxiparine ipv acecoumarol. Ze raden aan om dit al te doen voordat je zwanger bent, maar het is ook nog veilig als je pas overstapt bij de positieve test.

Ik vind het een hele moielijke keus, en kan nergens terug vinden wat de risico's zijn. Want als ik zonder te bellen gewoon bezig was gegaan en dan zwanger was geworden had ie ook niks meer kunnen doen.

Mijn cyclussen zijn vaak rond de 40 a 45 dagen, dus erg lang vandaar dat ik ook niet zo lang wil wachten.

8. merel80

merel80 Bekend lid

3 mei 2009
    812
    39
    28
    vervelend zeg, zeker als je zo'n lange cyclus hebt. Maar het gaat wel om je gezondheid (dooddoener ik weet het, ik snap dat je niet langer wilt wachten) Succes

9. Sahi

Sahi VIP lid

4 apr 2010
    5.186
    0
    0
    Dordrecht
    je kindje is nog niet eens 1, dus bijna 3 jaar verschil is meteen wel erg doemdenken. Ik snap enorm je teleurstelling, maar probeer het samen met je partner te relativeren.
    Lijkt mij dat een second opinion niet echt zin heeft, na een longembolie kan je gewoon beter niet zwanger worden, is gewoon gevaarlijk. Hoe vervelend het ook voor je is, je moet je zelf niet in gevaar brengen met een zwangerschap!

10. jes4

jes4 Fanatiek lid

30 apr 2010
    1.536
    0
    0
    Ben het helemaal met Sahi eens...een longembolie is gevaarlijk en de stolsels kunnen ook elders terecht komen zoals in je hoofd. Wat heeft je kindje aan een moeder die hersenbeschadigingen of nog erger oploopt. Probeer je er bij neer te leggen. Leeftijdsveschil maakt niet uit. Ik en mijn broer schillen 4.5 jaar en zijn de dikste maatjes. Je bent nog jong; dus ook dat trouwen kan nog wel even wachten. Probeer je gezondheid boven alles te stellen. Al dat andere is van ondergeschikt belang....

11. Sahi

Sahi VIP lid

4 apr 2010
    5.186
    0
    0
    Dordrecht
    wanneer ga je trouwen dan? Want je kan toch gewoon klussen rondom je huwelijk? Of begrijp ik het niet helemaal??

12. MvN

MvN Niet meer actief

Leg mij dan eens uit waarom iemand met een chronische stolselsafwijking wel kinderen heeft? Bijv. Factor v leiden.

Wij gaan in april trouwen en wil niet met een dikke buik lopen dan aangezien ik mn trouwjurk al heb gekocht

13. jes4

jes4 Fanatiek lid

30 apr 2010
    1.536
    0
    0
    #13 jes4, 21 jun 2010
    Laatst bewerkt: 21 jun 2010
    Hoi, ik ben natuurlijk geen arts, maar tijdens je zwagerschap heb je een verhoogde kans op stolling. Een collega van me moest i.v.m. een trombosebeen de hele zwangerschap fraxiparine spuiten. Dit was een risico voor moeder en kind; ik weet niet of je dat moet willen. Je kan je het beste gerust stellen door het bij een arts neer te leggen. Zo snel mogelijk lijkt me gezien jouw emoties. Maar ik ben zelf verpleegkundige en weet dat een arts dit niet zomaar voor stelt. Ze doen dit niet om jou dwars te zitten. Ik snap dat je liever zo snel mogelijk zwanger wilt zijn, maar je zou het jezelf toch nooit vergeven als er wat gebeurt. Hieronder een stukje van internet: een symposium over haemostase (bloedstolling) in de zwangerschap: google daar maar eens onder!!!!!
    Aan de orde zullen komen fysiologische veranderingen in de haemostase. Deze
    veranderingen liggen ten grondslag aan de verhoogde kans op trombose en embolie tijdens een zwangerschap. Interpretatie van stollingsonderzoek wordt door deze veranderingen beïnvloed. Diffuse intravasale stolling kan optreden bij een aantal specifieke klinische obstetrische problemen zoals HELLP-syndroom, abruptio placentae, intra-uteriene vruchtdood. De huidige inzichten zullen mede aan de hand van voorbeelden met u worden doorgenomen. Trombose, embolie en stollingsstoornissen voeren de lijst aan als veroorzakers van ernstige maternale morbiditeit en mortaliteit. Ernstig bloedverlies na de bevalling is in de westerse wereld verantwoordelijk voor ongeveer 10% van de maternale sterfte. De laatste jaren zijn nieuwe technieken ontwikkeld voor de behandeling van ernstig bloedverlie

Universitair ziekenhuis antwerpen:
    Fysiologische veranderingen in de bloedstolling gedurende de zwangerschap zijn erop gericht om het bloedverlies bij de bevalling te verminderen, maar dit maakt de zwangerschap een toestand met verhoogd tromboserisico. Er is zowel een activiteitsverhoging van de (procoagulante) mechanismen die leiden tot de vorming van een stolsel als een afname in de activiteit van de (anticoagulante) mechanismen die dienen om de stolselvorming tegen te houden en om stolsels weer op te lossen (fibrinolyse).
    Tijdens de zwangerschap is er een toename van Factor VII, VII, X en Fibrinogeen (procoagulant) terwijl de regulerende (anticoagulante) AT-III en Proteine C stabiel blijven en Proteine S zelfs daalt. De verhouding tussen de procoagulerende en anticoagulerende delen is dus verschoven naar de procoagulerende zijde. De fibrinolytische activiteit is daarbij nog verlaagd, voornamelijk door de productie van PAI-2 door de placenta.
    Deze fysiologische veranderingen gebeuren onder invloed van hormonale veranderingen en ze nemen toe naargelang de zwangerschap vordert. Een bijkomende (mechanische) factor is de groei van de baarmoeder (uterus) die druk gaat uitoefenen op bloedvaten in het bekken en komende van de benen. In deze bloedvaten (voornamelijk aders) zal de bloeddoorstroming bemoeilijkt worden en trager verlopen. Een trage bloedstroom of stilstaand bloed heeft een hoge tromboseneiging. In deze bekkenvenen en de aders van de benen is er dus door de groeiende baarmoeder een verhoogde kans op stolsels.
    Bij de bevalling zal het volume van de baarmoeder plots afnemen en kunnen stolsels loskomen uit de bloedvaten van het bekken en de benen en zo een longembolie veroorzaken. Dit maakt dat het kraambed het hoogste tromboserisico van de zwangerschap heeft.
    Veneuze trombose is één van de belangrijkste complicaties die kunnen optreden bij een gezonde zwangere vrouw. Het aantal overlijdens tijdens de zwangerschap is duidelijk afgenomen gedurende de laatste 30 jaar maar longembolie blijft de belangrijkste obstetrische doodsoorzaak zowel tijdens de zwangerschap als in de eerste weken nadien. Ongeveer 25% van de fatale longembolieen gebeurt tijdens de 40 weken van de zwangerschap, de meerderheid na in de periode na de bevalling. Na de zwangerschap is hetrisico het hoogst in de eerste week na de bevalling. 19% van de fatale longembolieen komt zelfs voor in de eerste 24u na de bevalling. Gedurende de tweede week begint het risico duidelijk af te nemen.
    Een zeldzame vorm van trombose bij de zwangerschap is het zgn "kraamhoofd", een trombose van de sinus sagittalis superior. Dit kan leiden tot een opgezet hoofd, hoofdpijn, eventueel convulsies (stuipen) en zelfs tot een coma.

14. Twijfel

Twijfel Fanatiek lid

4 mei 2010
    2.003
    1
    0
    huisvrouw/moeder
    Noord Brabant
    Sterkte, ik hoop dat je de goede keuze zult kunnen maken.

15. Knuffel

Knuffel Fanatiek lid

1 dec 2009
    4.585
    0
    0
    Provincie Utrecht
    Ik snap dat je dit helemaal niet leuk vind. Het lijkt me dan ook een moeilijke beslissing, maar in heb even op het net geneusd en ik wil je echt met klem afraden om zwanger te worden zolang je acenocoumarol slikt. Dit kan echt hele nare gevolgen hebben voor je kindje, maar ook zeker voor jou met jou geschiendenis. Ik snap dat je dit eigenlijk niet wilt horen, maar probeer je hierbij neer te leggen. Je kan natuurlijk wel overleggen met een arts of je op een ander (niet schadelijk) medicijn over kan stappen.

16. MvN

MvN Niet meer actief

Knuffel: Ik snap je helemaal, maar dat is juist het hele punt. Van mijn huisarts mag ik wel overstappen op Fraxiparine, dit moet ik dan de hele zwangerschap spuiten 2x per dag. Dit heeft precies dezelfde werking. Alleen doet de longarts daar moeilijk over. Tot je eerste positieve test is acenocoumarol nog niet schadelijk maar daarna wel! Maar het liefst wil ik nog voor een positieve test spuiten voor de zekerheid, maar de longarts doet zo moeilijk

17. MvN

MvN Niet meer actief

Tot nu toe heb ik dit gevonden: Dit is voor mensen met een stollingsafwijking. Ik heb maar 1 longembolie gehad. Factor v leiden hebben mensen er vaak veel meer.

Zwangerschap

18. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Maar wanneer je nu ronde 1 hebt en je bent zwanger dan ben je toch in maart/april uitgerekend? En stel dat je de komende 2/3 maanden zwanger raakt loop je toch ook met een dikke buik in die tijd?

19. MvN

MvN Niet meer actief

In dit geval zouden we de bruiloft max 2 a 3 maand uistellen, maar dit moeten we wel optijd aan de zaal doorgeven, niet dat ik 5 mnd van ten voren kom aanzetten van t word verschoven.

Deel Deze Pagina