onduidelijkheid over eisprong en ongie worden

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door asjuh, 16 feb 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. asjuh

    asjuh Fanatiek lid

    28 dec 2005
    3.028
    0
    0
    mama en huisvrouw
    noord-Brabant
    hoi Mirjam ik had deze onderstaande vraag gesteld , maar ik kreeg het advies deze bij jou neer te leggen ...kan jij me antwoord geven :oops: misschien wel een domme vraag maar ik weet het echt niet

    ik heb hier al een vraag geplaatst , over als je geen eisprong hebt wordt je dan toch ongesteld ...een paar zeiden idd. dan wordt je toch ongesteld...maar je lichaam reageert toch op een eitje dat niet bevrucht wordt of is dat niet zo ...? en waarom hebben een aantal van de dames dan een cyclus waarbij de al 47 dagen wegblijven ? ik snap er helemaal niets meer van ...wie kan me hier meer over vertellen sorry als het al wel ergens staat ...
    greetz asjuh
    _________________
     
  2. Mirjam

    Mirjam Verloskundige

    2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    Hoi Asjuh,

    je wordt inderdaad wel ongesteld, ook al heb je geen eisprong. De eisprong zorgt met de daarbij vrijkomende hormonen meestal voor een regelmatige cyclus van rond de 28 dagen. Als je geen eisprong hebt zal het baarmoederslijmvlies op een gegeven moment toch worden afgestoten, en wordt je dus ongesteld. Alleen gebeurt dit veel minder vaak, je cylcus wordt dus langer. In plaats van 13-14 menstruaties heb je er dan maar 8 per jaar bijvoorbeeld. Soms is er een oorzaak voor het feit dat er geen eisprong is. Bij jonge meisjes bijvoorbeeld kan de cyclus in het begin zonder eisprong zijn. Ook zien we dat terug bij het PCO syndroom. En als je in de overgang komt zijn de laatste cycli ook vaak zonder eisprong. Maar als je 1 keer geen eisprong hebt (of je hebt hem niet gemerkt) betekent dat zeker niet meteen iets ernstigs. Ook je algehele welbevinden kan invloed hebben op de cylcus. Als je veel stress hebt blijft je ongesteldheid ook langer weg. Of als je erg ziek bent geweest, of veel bent afgevallen. Soms ook als je erg graag zwanger wilt worden en het lukt al een poos niet, dan is je cyclus langer terwijl er niets aan de hand is, je lichaam houdt je dan als het ware voor de gek.
    Ik hoop hiermee je vraag beantwoord te hebben!
    Mirjam
     
  3. asjuh

    asjuh Fanatiek lid

    28 dec 2005
    3.028
    0
    0
    mama en huisvrouw
    noord-Brabant
    dank je wel ....ja het is nu inderdaad duidelijk ...
    greetz asjuh
     

Deel Deze Pagina