Hallo, Enkele weken geleden heb ik wat problemen gehad met mijn werkgever.. na het vertellen dat ik zwanger ben wou hij mij ontslaan en kwam toen met allerlei verzonnen redenen daarvoor. ik heb dit via een juridisch loket afgehandeld en gelukkig heeft hij het ontslag toen ingetrokken. wel heeft hij duidelijk gezegd dat mijn contract 1 mei niet meer verlengd word omdat ik dan dus met verlof ben. Nu heb ik hele erge pijn aan mijn bekken. Dit had ik bij mn eerste zwangerschap ook en mijn vorige werkgever heeft dat echt heel netjes afgehandeld en deed er alles aan om mijn werk zo dragelijk mogelijk voor mij te maken.. ik heb toen vanaf de 25e week helaas niet meer kunnen werken. ik heb bij mijn huidige werkgever aangekaart dat ik last heb van mn bekken en dat ik daardoor wat moeilijk mijn werk kan doen en of hij wat aanpassingen wou doen. ook heb ik gevraagd om vaker te mogen rusten. Hij riep dat dit onzin was en dat ik gewoon van alles verzin hij wil niks aanpassen.. ik kan tijdens het werk n stoel pakken heeft ie gezegd maar ik moet gewoon het tempo houden als voorheen en niks rustiger aan doen.. ik heb het geprobeerd met een stoel.. maar dit helpt niet.. het werkblad is te hoog voor de stoel en ik krijg zo ook last van mn rug. ik heb gevraagd of hij me wil doorverwijzen naar de bedrijfarts maar dit wil hij niet doen en wilt gewoon niet meewerken. gister na het werk kon ik helemaal niks meer van de pijn en daarbij krijg ik tijdens het werk ook vaker een harde buik. ik weet gewoon echt niet meer wat te doen.. qua pijn is t eigenlijk niet meer uit te houden, maar ik ga gewoon maar door en ik ben bang dat het straks ernstige gevolgen voor mij of voor de baby zal hebben. ik werk maar 2 avonden in de week maar het is best zwaar werk.. 5 uur achter elkaar staan en vil til en buk werk.. ook buiten mn werk heb ik last van mn bekken, ik zit voornamelijk binnen en kom niet buiten omdat een klein stukje lopen al voor heel wat pijn zorgt. hoop dat jullie mij meer kunnen informeren over wat ik nu het beste kan doen.
Beste MoesCH, Op de website van de Rijksoverheid staat dat je werkgever verplicht is je werkzaamheden zodanig aan te passen dat jij en je baby geen risico's lopen. Je kunt je werkgever hierop wijzen. Meer informatie van de Rijksoverheid vind je hier en hier. Als je vanwege je zwangerschap het werk niet meer kunt doen, kun je je ziek melden bij de werkgever. Hij kan dan een ziektewet-uitkering voor je aanvragen bij UWV. Als hij vindt dat je je werk wel kunt doen, moet hij de arbo-arts inschakelen. Als ook de arbo-arts vindt dat je gewoon kunt werken, kun je een deskundigenoordeel aanvragen. Een verzekeringsarts van UWV geeft dan een second opinion over je mogelijkheden om te werken. Op onze website vind je actuele informatie over de ziektewet-uitkering en over het deskundigenoordeel. Ik wens je veel sterkte met deze situatie. Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare