Hallo Ivm een collectief ontslag ben ik helaas per 1 januari werkloos. Nu ben ik al een poosje door zwangerschapsgerelateerde klachten gedeeltelijk ziek gemeld. De verwachting is dat mijn klachten naarmate de zwangerschap vordert zullen toenemen. Mijn werkgever gaat mij dus ziek uit dienst melden en ik moet een ziektewetuitkering aanvragen. Hoe gaat dit in zijn werk? Vanaf wanneer moet ik deze uitkering aanvragen?
Beste Zara75, Je werkgever meld je per 1 januari ziek uit dienst bij UWV. Dit is de aanvraag voor je Ziektewet-uitkering (ZW). Je hoeft zelf geen aanvraag te doen. UWV neemt na ontvangst van je aanvraag binnen enkele dagen contact met je op. Je ontvangt uiterlijk na 4 weken de beslissing op je aanvraag. In deze situatie kun je zelf 8 weken voor je vermoedelijke bevallingsdatum een zwangerschaps- en bevallingsuitkering aanvragen (WAZO). Je kunt hiervoor contact opnemen met UWV Telefoon 0900-9294. Actuele informatie over het ziek uit dienst melden vind je hier. Ik wens je veel sterkte met je gezondheid. Met vriendelijke groet, Keja UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare