Baby's hoofd loopt twee weken voor. Zorgen maken?

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door MiMully, 27 mei 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MiMully

MiMully Fanatiek lid

18 jan 2013
    2.405
    5
    38
    Vrouw
    Kwaliteitsmanager
    Noorden van het land
    Vandaag weer voor een controle echo in het ziekenhuis geweest.
    Ik ben nu 18+5 weken zwanger. Het buikje en beentje zat op 19+4weken.
    Maar het hoofdje op 20+4. Volgens de gyn niks om ons zorgen over te maken, maar dat doe je toch.
    Hij heeft maar één meting gedaan en zei zelf dat hij misschien wel verkeerd gemeten heeft.
    Is dit inderdaad mogelijk, of probeerde hij mij alleen maar gerust te stellen? Ik heb volgende week de 20-weken echo.

2. Monique

Monique Verloskundige

6 mei 2014
    1.572
    0
    0
    Goedenavond,

Het kan heel goed dat de meting niet goed is. Soms is het heel lastig om het hoofdje goed te meten. Het hoofdje moet in een bepaald vlak gemeten worden en soms is het lastig om goed in beeld te krijgen. Het kan dus zijn dat de gynaecoloog snel een meting heeft gedaan en niet in het juiste vlak heeft gezeten.
    Het kan ook zijn dat het hoofdje genestisch groter is. Eigenlijk vinden we als een hoofdje meer dan twee weken voor of achter loopt, dat het afwijkend is. Jij valt nog binnen de grenzen als de meting wel juist is geweest.
    Dus op dit moment zou ik me geen zorgen maken. Je kan er van uitgaan dat de gynaecoloog eerlijk gezegd zou hebben als hij niet vertrouwd zou hebben. Bij de 20 weken echo wordt het kindje nogmaals opgemeten en dat gebeurt in het juiste vlak. Voor deze echo wordt ruim te tijd genomen, dus je kan er dan van uitgaan dat de metingen kloppen. Succes!

Groetjes Monique

3. MiMully

MiMully Fanatiek lid

18 jan 2013
    2.405
    5
    38
    Vrouw
    Kwaliteitsmanager
    Noorden van het land
    Bedankt. Hij zei zelf inderdaad dat het een snelle meting is geweest. Hij heeft ook maar een keer gemeten, dus dat kan prima. De vader heeft ook een iets groter hoofd dan normaal. Niet gigantisch, maar wel iets. Kan dus ook genetisch zijn.
    Nog een week, dan weten we het zeker. Wat een onzekerheid, zwanger zijn.

Deel Deze Pagina