Tempen

Discussie in 'Temperatuurkaartjes' gestart door Rini, 29 jun 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Rini

Rini Lid

29 jun 2012
    36
    0
    0
    Dag meiden,

Sinds april 2012 ben ik gestopt met de pil om proberen zwanger te worden. Omdat ik niet zoveel verstand had van ovu's / eisprong / vruchtbare dagen heb ik al een hoop topics gelezen en begin ik het alle kenmerken aardig te herkennen. Nu ben ik in de eerste maand met tempen begonnen, maar kom er niet helemaal uit. Zie hier mijn lijstje;

14-06 1e dag menstruatie (niet gemeten)
    15-06 (niet gemeten)
    16-06 (niet gemeten)
    17-06 (niet gemeten)
    18-06 +/- laatste dag menstruatie (niet gemeten)
    19-06 36,5
    20-06 36,4
    21-06 36,8
    22-06 36,8
    23-06 36,9
    24-06 36,6
    25-06 36,6
    26-06 36,5
    27-06 36,5
    28-06 36,4
    29-06 36,3

Mijn cyclus is de afgelopen 2 maanden precies 27 dagen geweest. Volgens berekening en slijm etc zou ca. di 26-06 mijn ovu geweest moeten zijn? Zou je eisprong ook al direct na je menstuatie kunnen zijn (gezien mijn temp)?

Hoop dat jullie mij kunnen helpen. Grt R.

2. Babke

Babke VIP lid

24 okt 2011
    5.895
    4
    0
    Roosendaal
    Ik denk dat je nog geen eisprong gehad hebt. Je hebt goed kans dat je luteale fase misschien wel een stuk korter is dan 14 dagen. Ik denk dat je eisprong misschien wel eens vandaag kan zijn door de mooie dip die je nu hebt. Ik zou ik ieder geval klussen.

3. Dubbeltje82

Dubbeltje82 VIP lid

7 jan 2011
    11.704
    3.816
    113
    Vrouw
    Ik ben het met Babke eens...

4. Bouwjaar1979

Bouwjaar1979 VIP lid

20 apr 2011
    8.087
    2
    36
    onderzoek in de gezondheidszorg
    Noord-Holland
    Me too :)

5. Elance

Elance Fanatiek lid

27 mrt 2012
    1.448
    1
    38
    Wat super dat je bent beginnen tempen, heb ik veel aan gehad zelf en nu neem ik soms nog mijn temp, blijft mooi 37° :D (hoog voor mijn doen)

Wat je eerst en vooral het beste zou doen is fertility friend bijhouden en invullen, die geeft namelijk je vruchtbare dagen aan en bepaalt je eisprong. De eerste maand krijg je gratis een VIP membership, hierin kan je je slijm edm gaan bijhouden en adhv je slijm, je symptomen en je temp bepaalt hij wanneer je eisprong geweest is. Ik gaf ook in wanneer we geklust hebben en dan houdt hij daar rekening mee om je zwangerschapskansen te berekenen ;)

ik vond die VIP super, mocht ik niet zwanger geraakt zijn dan had ik nu de VIP betaald want het is echt een goede manier om je cyclus gericht op te volgen.

EDIT: hier heb je de link: Ovulation Calendar and Ovulation Chart - Fertility Charting
    is wel in het Engels, maar het spreekt wel wat voor zich hoor. Gewoon 'start charting now for free' en je bent op weg ;)

6. Rini

Rini Lid

29 jun 2012
    36
    0
    0
    Dank voor jullie reacties! Ik zorg er gewoon voor dat we blijven klussen en houd mijn temp in de gaten. Sowieso las ik ergens dat om de dag klussen het beste is, dus dat doen we dan ook keurig en af en toe nog een extra dagje :D. FF heb ik wel over gelezen, maar verder nog niks mee gedaan. Ik ga er mee aan de slag.

Vind het allemaal erg spannend!

7. Rini

Rini Lid

29 jun 2012
    36
    0
    0

8. janneke000

janneke000 Fanatiek lid

29 dec 2010
    1.049
    3
    36
    FF is erg leuk!! Je krijgt mooi een grafiek te zien met je temperaturen en het is heel makkelijk! Er is ook een app van, mocht je een smartphone hebben. Ik denk ook dat je ei ieder moment komt, want je temp is mooi gedaald na je menstuatie!

9. Elance

Elance Fanatiek lid

27 mrt 2012
    1.448
    1
    38

10. Rini

Rini Lid

29 jun 2012
    36
    0
    0
    @Janneke; goed idee. Ik ga de app downloaden. Ben benieuwd wat m'n temp morgen doet.

@ Elance; Jeetje wat super leuk zeg!! Mijn partner en ik zijn nu ongeveer 4,5 jaar samen en houden er wel van (hahah) dus het genieten en relaxte gedeelte is 9 vd 10 x wel van toepassing. Ook omdat we natuurlijk net pas begonnen zijn. Ben benieuwd of mijn eisprong vandaag zal zijn.

11. Rini

Rini Lid

29 jun 2012
    36
    0
    0

12. Rini

Rini Lid

29 jun 2012
    36
    0
    0
    anyone?

13. minimeee

minimeee Actief lid

12 jun 2012
    262
    1
    0
    Medewerker sociaal juridische dienstverlening
    Dat kan heel goed dan is de (ik geloof) de letale fase korter bij jou. Even in de gaten houden. Heb je ook gekeken naar cervix slijm? Misschien kan je met ovu testen gaan beginnen volgende ronde!?

14. Babke

Babke VIP lid

24 okt 2011
    5.895
    4
    0
    Roosendaal
    Nee hoor. Niets geks. Ik heb normaal ook een lf van 10 dagen.

15. Rini

Rini Lid

29 jun 2012
    36
    0
    0
    Misschien een beetje gek, maar wat is precies letale fase? Ben het aan het opzoeken op int, maar word er niet veel wijzer van..

Vandaag was mijn temp. 36.7 dus wel flink gestegen. Gister ook wel een erg gezellige avond gehad dus dat kan ook geholpen hebben ;).

Ik had vooral maandag dat ik echt draden kon trekken met het slijm, en de dagen t/m vrijdag nog steeds waterige afscheiding en slijm. Ook de baarmoedermond bleef erg laag en 'zacht'. Ik heb ma, di en wo een ovutest gedaan (daarna waren ze op en ben ik vergeten nieuwe te kopen). Die waren alle 3 negatief, dus dat klopt ook wel vergeleken met mn tempkaartje. Vorige week bijna elke dag geklust, dus wie weet.. Afwachten dus

16. Rini

Rini Lid

29 jun 2012
    36
    0
    0
    Ahh, ik heb het gevonden:

De menstruele cyclus wordt ingedeeld in 2 fasen: de folliculaire fase vanaf dag 1 van de menstruatie tot aan de eisprong, en de luteale fase vanaf de eisprong tot het begin van de volgende menstruatie.
    Schommelingen in de duur van de cyclus situeert zich vooral in de folliculaire fase; de luteale fase heeft een tamelijk constante duur (11-14 dagen).

De luteale fase : de baarmoeder maakt zich klaar
    Zodra het rijpe eiblaasje (=follikel) openbarst vult deze holte zich met bloed. De cellen van de follikelwand dringen de met bloed gevulde holte binnen en beladen zich met een gele kleurstof. Op die manier ontstaat het gele lichaam of corpus luteum. Dat gebeurt onder invloed van het luteïniserend hormoon. Vandaar de naam luteale fase.
    Het gele lichaam maakt op zijn beurt progesteron aan, een hormoon dat het baarmoederslijmvlies stimuleert om zich klaar te maken voor de innesteling van de bevruchte eicel. Die laatste bereikt de baarmoeder vijf tot zes dagen na de eisprong.

17. Dubbeltje82

Dubbeltje82 VIP lid

7 jan 2011
    11.704
    3.816
    113
    Vrouw
    Luteale Fase is gewoon het aantal dagen dat tussen je eisprong en je eerstvolgende ongi zit....

En dat deze een tamelijk constante duur heeft is ook niet per definitie waar... bij mij schommelde deze tussen 3 en 7 (is wel aardig constant, maar niet elke vrouw heeft de ideale LF van tussen 11 en 14 dagen)

18. Angelaa1988

Angelaa1988 Fanatiek lid

18 jan 2012
    1.080
    58
    48
    Vrouw
    Pedagogisch medewerker
    Noord-holland!
    Hoi dames,

Ik heb even een vraag, want wordt er niet echt wijzer vN.
    Als je zwanger wilt worden klopt het dan dat je temp hoger wordt na je ei? Na mn ei ging mn temp iets omlaag maar sinds mAndag is mn temp onhoog gegaan en gebleven. Maandag is mn nod!

Deel Deze Pagina