Ik zit al een tijdje met deze onduidelijkheid...en ik word er gek van !!:x Ik heb een 0 uren contract, en vanaf de maand mei word het vrij rustig bij ons en dan kan het zijn dat ik maar 2/3 dagen in de maand hoeft te werken ( en ik ben 9 augustus uitgerekend ) Hoe word dan mijn zwangerschapsverlof/wazo gerekend? Op dit moment woon ik( 24 jr) samen met me vriend(is student 23 jr) in een studentenwoning wel met 3 slaapkamers maar het is 4 hoog zonder lift !!! en dat is niet te doen straksjes. Ik ben al tijdje aan het reageren maar het schiet niet op. Ik stress nu namelijk over. Hoe gaat dat straks?? -Hebben we recht op huursubsidie? - hebben we recht op aanvullende bijstand? -Waar hebben we recht op? als samend ? Ik zou graag het 1e half jaar thuis willen blijven . daarna zou ik wel in de ochtend of avond een paar uurtjes willen werken. Mijn vriend begint feb met zijn hbo 4 jaar studie. En ik ben zo aan het stressen hoe we dat financieel moeten redden? moeten we leven van zijn studiefinanc. die word dan wel 400 euro verhoogd , maar dat is dan nog niet genoeg... Ik heb mrg een afspraak bij de uwv en ik wil zelf al een beetje hiervan weten kan iemand mij helpen?
Sja ik weet dat ze bij een 0 uren contract bij 'langdurig' ziek zijn, kijken naar de hoeveelheid uren die je de paar maanden er voor gewerkt hebt. Maar of dit ook voor zwangerschapsverlof geldt dat weet ik niet..
Zwangerschapsverlof wordt bij een 0 uren contract inderdaad berekend aan de hand van je gemiddelde aantal gewerkte uren in je gehele loonperiode. Zo was het bij mij, ik had ook een 0 uren contract. Voor je overige vragen zou je ook info kunnen inwinnen bij een maatschappelijk werker, die weten precies waar je recht op hebt, kunnen je helpen bij het aanvragen etc. Of stel je vraag op Maatschappelijkwerk.com - Portal, dan hoef je de deur niet uit Succes ermee, ik snap je stress!
Hier kun je je vraag stellen: www.maatschappelijkwerk.com :: Bekijk onderwerp - Vragen vanuit de praktijk
Ik snap je stress maar ik heb denk ik een antwoord waar je niet op zit te wachten. Heel simpel, als je vriend wil studeren zul jij een baan moeten zoeken en hij eventueel ook iets voor erbij. Of je moet zien rond te komen met zijn studiefinanciering.
ik sluit me aan bij kweenie....je krijgt tegenwoordig niet zomaar een uitkering en lieverkoekjes worden niet gebakken. Je moet gewoon werken om rond te komen en hoewel veel vrouwen liever thuis zijn bij de baby kan dat tegenwoordig minder makkelijk dan vroeger. dus of van de studiefinanciering leven, of werken....helaas.
Je vriend kan besluiten geld te lenen bij de ib-groep. De terugbetalingsvoorwaarden zijn gunstig en hij gaat straks na zijn studie waarschijnlijk een stuk meer verdienen (afhankelijk van zijn studierichting). Verder heb je natuurlijk recht op allerlei toeslagen als huurtoeslag, kindergebondenbudget (kan hoog oplopen volgens mij zonder inkomen), zorgtoeslag etc. En anders inderdaad toch een baantje zoeken. Het eerste halfjaar thuis blijven is luxe, er zijn zat vrouwen die na 3 maanden weer gaan werken. En jij verkeert niet in de positie om "eisen" te stellen denk ik...
Woon zelf op 4 hoog zonder lift en ja het is zwaar, vooral als een dreumes van 12 kilo in je armen hebt, maar zou niet willen zeggen dat het niet te doen is. Je krijgt er nog een goede conditie van ook.
Dank je wel allemaal !!! Ik ben er al uit......Me vriend die krijgt zowiezo 600 euro meer studiefanc. Alleen als ik niet meer verdien dan 500 euro per maand. Ik heb een 0 uren contract en ik zorg wel dat ik er onder blijf. Dat is wel een makkie. We gaan het wel redden. Ik ben weer helemaal positief...!!! Dank je wel iedereen
Super! Komt inderdaad helemaal goed Er is altijd wel een mouw aan te passen. En het fijne is dat je die lening bij de ib-groep achter de hand hebt voor als het onoverhoopt opeens helemaal niet meer gaat. Dat hebben wij ook doordat ik nog studeer en geeft mij wel een gerust gevoel.