Ik heb een vraag die me nogal bezig houdt. Ik hoop dat ik het duidelijk kan omschrijven; Ik weet dat als je 6 weken van te voren verlof neemt en je bevalt pas met 42 weken, dan heb je alsnog recht op 10 weken verlof na de bevalling. Maarrr wat nou als ik 4 weken van te voren verlof neem en ik beval met 42 weken, heb ik dan nog recht op 12 weken verlof na de bevalling? Ik beviel de vorige keer met 42 weken, dus de kans is groot dat me dat weer overkomt. Ik heb echter geen zin om de laatste 2 weken te ploeteren als ik niet gegarandeerd nog 12 weken verlof heb. (neem sowieso ouderschapsverlof tot 1 nov, maar die 2 weken scheelt wel geld...) Hoop dat iemand me kan helpen!
Je hebt in totaal recht op (minimaal) 16 weken verlof. Je zwangerschapsverlof gaat in op 4 of 6 weken voor je uitgerekende datum. Je kraamverlof gaat in op de dag van je bevalling (of op de dag van uitgerekende datum als je daarvoor al bevallen bent) en duurt 10 of 12 weken, afhankelijk van wanneer je zwangerschapsverlof is ingegaan. Als je dus 4 weken voor je uitgerekende datum met verlof gaat, heb je dus nog 12 weken gerekend vanaf de dag van je bevalling. Als je dus met 42 weken bevalt, heb je in totaal 18 weken verlof. Als je met 38 weken bevalt, hou je gewoon je recht op 16 weken. Kortom: je verlof duurt dus sowieso 16 weken. De periode dat je overtijd loopt, wordt nog extra achter je verlof aangeplakt. Is het een beetje duidelijk zo?
Je hebt recht op minimaal 10 weken na je bevalling. Voorbeelden: - 4 weken van te voren, uitgerekende dag bevallen + 12 weken = 16 weken - 6 weken van te voren, uitgerekende dag bevallen + 10 weken = 16 weken' - 4 weken van te voren, twee weken overtijd + 10 weken = 16 weken - 6 weken van te voren, twee weken overtijd + 10 weken = 18 weken!!! SZW - Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid
Ik ben ook 4 weken van te voren met verlof gegaan, zoonlief kwam 13 dagen te laat en deze zijn mooi bij mijn zwangerschapsverlof opgeteld. Het is dus zoals Butt3erfly hierboven schrijft. In totaal heb ik dus bijna 18 weken zwangerschapsverlof. Lekker hoor!
Dit klopt dus niet! Dan worden het 18 weken. Ik ben het levende bewijs. Je houdt dus je 12 weken na de bevalling als je daar van te voren voor gekozen hebt. Je kunt dit terugvinden in je CAO boekje.
en van dezelfde website Zwangerschapsverlof De datum waarop het zwangerschapsverlof ingaat, is afhankelijk van de datum waarop u denkt te bevallen. U kunt vanaf zes weken voor de vermoedelijke bevallingsdatum verlof opnemen. U moet in ieder geval vier weken voor de dag na de vermoedelijke bevallingsdatum verlof opnemen. Bevallingsverlof U hebt na de bevalling altijd recht op minstens tien weken bevallingsverlof. Ook al wordt uw baby later geboren dan verwacht. Baby te vroeg geboren Stel: u bent zes weken voor de vermoedelijke bevallingsdatum gestopt met werken. Uw baby wordt een week te vroeg geboren. U hebt dan vijf weken zwangerschapsverlof en elf weken bevallingsverlof. In totaal hebt u dus zestien weken verlof. Baby te laat geboren Stel: u bent zes weken voor de vermoedelijke bevallingsdatum gestopt met werken. Uw baby is twee weken na deze datum geboren. U hebt dan recht op acht weken verlof voor de bevalling en tien weken erna. In totaal hebt u dus achttien weken verlof. U bent vier weken voor de vermoedelijke bevallingsdatum gestopt met werken. Uw baby wordt twee weken na deze datum geboren. U hebt dan recht op zes weken verlof voor uw bevalling en twaalf weken erna. In totaal hebt u achttien weken verlof. bovenstaande schema klopt dus niet...
okee dus het is wel de moeite waard voor mij om te proberen tot 4 weken voor de uitgerekende datum door te werken! Fijn dat ik dat weet, kan ik me er ook op in stellen!
Hoi, Is het echt zo dat je ook als je baby tevroeg wordt geboren 16 weken hebt? Ik zit namelijk met de de vakantie die we gepland hebben. was bang dat ik dan met vakantie dagen en verlof niet uit zou komen. Groetjes Catheleine
Je verlof is ten aller tijde 16 weken, tenzij je overtijd gaat deze dagen worden aan het einde van je verlof weer opgeteld. Komt je kindje eerder dan blijven de 16 weken staan.
Bedankt voor de duidelijkheid, dan hoef ik me geen zorgen te maken... Nu zijn mijn beide kinderen te laat geboren dus ga er bij deze ook een beetje vanuit. Maar omdat de uitgerekende datum zeker 3-4 is verandert weet je maar nooit... Groetjes Catheleine
Hier ook iemand die bijna 2 weken over tijd bevallen is. De dag na de bevalling zijn de 12 weken in gegaan.
Dit is een handige site! Zwangerschapsverlof - Berekenen Ik zat op een gegeven moment te twijfelen of ik 5 februari (precies 34 weken) nou moest werken of niet. Alles ingevuld en mijn verlof gaat dus de 6e in. Echt heel makkelijk die site!