labetalol wel of niet schadelijk?

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door Bloempje22, 13 mrt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bloempje22

Bloempje22 Bekend lid

8 mrt 2013
    682
    0
    0
    Ik heb last van een hoge bloeddruk. Vandaag was hij 160 over 110:( nu heb ik labetalol meegekregen 1x per dag 100mg. De dokter zegt dat het geen kwaad kan tijdens een zwangerschap. Maar bij de apotheek zeiden ze dat de computer en melding gaf vanwege kinderwens. Weet iemand of labetalol schadelijk is tijdens een zwangerschap voor het kindje? En kan je wel gewoon zwanger worden met een hoge bloeddruk?

2. famke89

famke89 Fanatiek lid

9 okt 2013
    1.495
    375
    83
    Vrouw
    Wordt 'gewoon' voorschreven tijdens zwangerschap..

Apotheek.nl - Medische informatie - Medicijnen - Labetalol

Hoge bloeddruk is voor je kindje nog schadelijker ;).. maar snap dat je het vervelend idee vind dat je medicatie moet slikken!

En ik ben zwanger geworden met hoge bloeddruk (overigens zonder medicatie..had t met dieet aardig in de hand..) en zit nu tegen een te lage bloeddruk aan.. wat hormonen wel niet met je doen :p

3. Bloempje22

Bloempje22 Bekend lid

8 mrt 2013
    682
    0
    0
    Oke gelukkig maar omdat de apotheek een melding kreeg. Maar de dokter zei dat het veilig is om te gebruiken. Ik hoop echt dat de bloeddruk gaat zakken nu net deze medicijnen. Vindt het toch altijd een eng idee hoge bloeddruk. En is sporten goed als je een hoge bloeddruk hebt? Want ik zit sinds kort op fitness en Let op me eten en ben tot nu toe bijna 6 kilo kwijt:)

4. Meliszy

Meliszy Actief lid

30 dec 2012
    454
    0
    16
    Vrouw
    Verpleegkundige kraamafdeling
    provincie groningen
    Hoi,
    Ik heb op de kraam en verlosafdeling gewerkt en daar kregen ook alle patiënten met hoge bloeddruk labetalol, dit wordt juist in de zwangerschap voorgeschreven.

Weet je, fabrikanten vinden het eng om met 100% zekerheid te zeggen dat hun medicatie veilig gebruikt kan worden tijdens zwangerschap en borstvoeding. Daarom zetten bijna alle fabrikanten in hun medicatiebeschrijving dat het onbekend is of het tijdens zwangerschap gebruikt mag worden, terwijl heel veel dingen echt wel veilig zijn. De artsen kun je hier wel op vertrouwen.
    Daarom kreeg je apotheker waarschijnlijk ook een melding in het systeem.

5. naadje11

naadje11 Actief lid

18 feb 2014
    269
    1
    0
    NULL
    Zoetermeer
    ikzelf zou niet gaan sporten met een hoge bloeddruk maar dat is mijn mening.

zelf ben ik ook in zwanger geworden(2012) met een hoge bloeddruk en het verbaasde ons dat mijn bloeddruk tijdens de zwangerschap juist wat lager werd dan normaal

6. Toto

Toto Fanatiek lid

21 mrt 2008
    2.061
    9
    38
    Ik heb zelf oa Labetalol gehad tijdens mijn vorige zwangerschap.
    En doorda je vaten verwijden tijdens te zwangerschap onder invloed van de progesteron zakt je bloeddruk ook initieel tot ong het einde van het tweede trimester. Daarna zal de bloeddruk weer wat stijgen doordat je ook bijna een liter extra bloed door je vaten hebt lopen.

Niet druk maken om je bloeddruk; wordt hij alleen maar hoger van :) En als je bekend bent met hoge bloeddruk wordt je scherper in de gaten gehouden en wordt er op tijd ingegrepen.

Succes met zwanger worden!

7. dpbovenkamp

dpbovenkamp Fanatiek lid

14 jan 2014
    1.628
    3
    36
    Hoi,

Ik ben zelf ook bekend met een chronische hoge bloeddruk en daar gewoon zwanger mee geworden. Ik mocht alleen geen beta blokkers gebruiken vanwege astma medicatie. En ik had niet veel last van de hoge bloeddruk. Gemiddeld 160 over 90 tot 100. Maar helaas bleef de hoge bloeddruk tijdens mijn zwangerschap. Dus vanaf 17 weken gebruik ik methyldopa. Labetalol kan ook, dat passeert de placenta, maar is een beta blokker dus mag ik niet gebruiken.

Groetjes Patricia

8. dpbovenkamp

dpbovenkamp Fanatiek lid

14 jan 2014
    1.628
    3
    36
    Je kunt gewoon sporten met een HB hoor, heb ik ook altijd gedaan. je bloeddruk stijgt dan maar tijdelijk, dat is geen probleem. Pas als je langere tijd, denk dan aan weken, maanden en soms jaren een hoge bloeddruk hebt van een bovendruk boven 170 en onderdruk boven 110 ongeveer, dan verkort het je levensverwachting. Het klinkt eng hoor, hoge bloeddruk, maar het valt mee;) Alleen voor de zwangerschap is het gevaarlijk.

9. famke89

famke89 Fanatiek lid

9 okt 2013
    1.495
    375
    83
    Vrouw
    Ik moest juist meer sporten omdat ze t bij mij eerste naar beneden wouden proberen te brengen met afvallen.. en cholesterol verminderd dieet.. 10 kg afgevallen en bloeddruk ging van 165/100 naar 140/85 met stress issie nog wel hoger ;) en sinds zwangerschap issie niet hoger als 125/80 geweest! :D

Deel Deze Pagina