Oke, we hebben nog een maand of 4 voor het zover is, maar dat is ook weer zo voorbij. Het zit dus zo, Malou en Ruben (ruim 3.5) doen vrijwel altijd nog een middagslaapje. Niet een slaapje van 1 uurtje, maar echt een slaapje van rond de 2.5 uur. Het word eigenlijk alleen overgeslagen als we iets leuks gaan doen onder die tijd, dus bijv zwembad, dierentuin, etc. Wanneer ze hebben overgeslagen, zijn ze savonds rond 18.00 echt helemaal op, kortom niet heel erg prettig. Niet voor ons 2 chagrijnige kinderen . Maar juist vooral niet voor hen, bedoel als je je niet lekker in je vel voelt zitten en moe bent maar nog een hapje aan het eten bent bijv, dan is dat gewoon niet prettig. Maar hoe gaan we het doen straks als ze naar school moeten? Gaan we nu al beginnen met het slaapje bewust korter maken en de kinderen dus wakker maken tijdens het slaapje? Laten we ze deze 4 maanden nog gewoon lekker slapen de tijd die hun nodig hebben en zien we daarna wel weer? Of laten we ze de eerste tijd alleen smorgens naar school gaan, dat we ze ophalen als het lunchen begint. Of zal het tegen die tijd ineens vanzelf wel over gaan dat ze dat slaapje nog nodig hebben smiddags? Zijn er mensen wie dit herkennen? Bij wie dit ook het geval was? En hoe hebben jullie het opgelost? Liefs Hanneke.
Ik zou het wel iets gaan afbouwen denk ik. Misschien 3 keer in de week naar bed of zo (op schooldagen). Dan kunnen ze straks op woensdag en vrijdag nog naar bed (meestal zijn de scholen dan vrij). Je kunt ze dan ook nog een extra middag thuis houden. En in het weekend kunnen ze dan bijtanken. Het zal er vanzelf wel af gaan denk ik. Succes!
Mijn man had dat ook. Die sliep met 4 jaar ook nog heerlijk in de middag. Mijn schoonmoeder ield hem af en toe thuis van school geloof ik of na 3 uur even een uurtje op bed. Ik zou dus afbouwen naar 1 uurtje in de middag.
Mijn nichtje had dat ook. Volgens mij liet mijn zus haar na school vaak nog even slapen. Ik denk dat ik zelf het slaapje zou proberen te verzetten naar 'naschooltijdtijd' ...
Ik zelf zie wel hoe het komt volgend jaar... Mijn zoon slaapt ook nog 's middags nu al begint hij nu te rommelen. Maar als hij volgend jaar nog slaap nodig heeft 's middags dan krijgt hij dat ook en hou ik hem 's middags thuis van school. Mijn moeder heeft mij ook wel thuis gehouden van school, ik heb ook veel slaap nodig. En ja ze worden idd chagarijnig de kinderen als ze te weinig slapen, dus mijn zoon krijgt zijn slaap dan echt nog... ik wacht het wel af allemaal nu omdat hij nu ontzettend begint te rommelen met zijn slapen denk ik dat ik zijn middagslaapje moet inkorten gaan hij slaap nu ook nog zomaar 2 a 2,5 uren maar komt 's avonds slecht in slaap momenteel of is vroeg wakker 's ochtends.
Ik zou het voorlopig nog doen zoals je nu doet en pas een paar weken voordat ze naar school gaan het veranderen. Op deze leeftijd kan er zoveel veranderen in korte tijd. Misschien blijkt straks dat ze heel snel wennen aan het minder slapen tussen de middag.
Poeh... ik zou denk ik wel kijken wat er gebeurt als je wat af gaat bouwen, (dat ze nu zo moe zijn, is natuurlijk ook omdat ze die hele dagen niet gewend zijn, als dat eenmaal in hun ritme zit, kan dat heel anders zijn). En dat zou ik dus wel nu doen, omdat als je dat vlak voor start van school moet doen, ze straks twee heftige ritmewisselingen hebben. Maar ik zou er wel relaxed mee omgaan: ze zijn pas leerplichtig vanaf 5 en als ze hun slaap nog zo hard nodig hebben, zou ik ze tegen die tijd rustig de middag thuishouden om te laten slapen, geloof ik.... want al met al is voldoende slaap denk ik echt wel belangrijker dan een middag kleuterschool (En aangezien jullie ze genoeg mee te geven hebben, komen ze echt niet te kort als ze eerst een tijdje enkel de ochtenden gaan).
Ik wil jullie in ieder geval even bedanken voor jullie inzichten. Prettig om even wat andere gedachten erover te kunnen lezen. Eigenlijk moet ik zeggen dat ik in een hoop dingen die jullie zeggen wel wat zie. Ergens denk ik idd ook dat als ze straks naar school gaan, alles zo veranderd, dat ze wellicht dat slaapje ineens al een stuk minder 'nodig' hebben, omdat ze dan wel ineens 'groot' zijn, haha. Op het moment zeggen ze gewoon zelf dat ze naar bed willen, dus vind het ook sneu om dan te zeggen dat het niet mag, dus helemaal afschaffen vind ik nog geen optie. Eerder wakker maken om het zo te verkorten, dat zou ik wel willen proberen. Kijken hoe ze daarop reageren, heb dat namelijk nog nooit echt gedaan. Slaapje verhuizen tot na schooltijd, dat zou kunnen, maar als ze dan bijv om 15.00 uur naar bed gaan en 2 uur slapen, is het vrijwel meteen eten (rond 17.30-18.00) en weer naar boven (rond 19.00) om te badderen dus ik vrees dat dat niets gaat worden. Tussen afwachten en pas eind augustus beginnen met veranderen (ze gaan begin oktober naar school) of nu al beginnen met veranderen twijfel ik erg. Dit gaat heel egoistisch klinken maar vooruit ik heb er mijn redenen voor, maar eigenlijk vind ik het wel prettig als we iig de komende tijd nog even een slaapje hebben smiddags, dan kan ik immers ook even liggen. Verder denk ik dat ik voor nu (maar moet natuurlijk nog overlegd worden met mijn vriend, laat hem jullie antwoorden ook even lezen) dat we het eerst nog even aankijken. En als ze echt naar school gaan wel zien hoe het dan is. Ze kunnen idd op vrijdag, zaterdag, zondag en woensdag gewoon smiddags slapen. En eventueel kunnen ze maandag, dinsdag of donderdag een keer een middagje thuis blijven als het echt even teveel is. Wat ik eventueel ook nog kan doen bedenk ik me nu, over een week of 3 hebben we een informatie avond over de klassen indeling, nog wat andere uitleg, etc. Dan zou ik het ook even aan de toekomstige juf kunnen vragen, wat hun ervaring is en hoe hun erover denken. Liefs Hanneke.